Rutt i nordöstra Sarek

Vi är några som ska vandra i Sarek i slutet av september.
Vi vill gärna undvika svåra vad och hitta en rutt som känns hyfsat trygg även om det blir oväder.
Jag har kommit fram till följande ruttförslag:

Sarek_rutt.GIF

Bilden finns i bättre upplösning här:
http://karpaterna.se/Sarek_rutt.GIF

Vi kommer att utgå från Aktse. (Parkerar bilen vid bron och går de 16 km till Aktse om vi inte lyckas få tag på båt/4-hjuling...)

Och nu till frågorna....
1. Vi har inte bestämt hur vi ska gå mellan Rinim och Aktse (lila eller blå på kartan). Vad rekommenderar ni?
2. Den röda sträckan tror jag är ganska klockren - eller har någon några invändningar?
3. Skulle det vara en bra idé att vandra genom Pastavagge istället? Dvs från Pielastugan till Rinim-stugan (med tanke på att det är i slutet av september)
4. Någon toppbestigning längs sträckan som rekommenderas? (förutom Skierfe & Nammatj)
5. Hur lång tid tror ni behövs för denna rutt? (Vi är ganska vana vandrare men vill vandra i lugnt tempo, gissar på 20 km per dag.)
6. Några andra tips på saker man bör tänka på?

Tack!!

Senast ändrad:
Tja, jag brukar tycka att det är kul att göra en topptur om vädret är sånt, och då är Ähpar ett bra område som kommer att vara inom räckhåll, och jag tror att tillgängligheten från norr är bra. Glaciärvana, rep etc, underlättar. Har ni möjligen det? Annars går det väl gå att gå upp i stenskravlet. Det finns också någon geologisk sevärdhet på norra sidan av Ähpar, minns inte detaljer, men orientera er om det nu när ni ändå passerar.

20 km per dag tror jag funkar bra, men någon extraddag behövs om ni vill hinna med en topptur.

Slutet av September innebär att vädret *kan* bli riktigt grinigt, och att ni kommer att vara ensamma. Vägen ovanför Låddepakte innebär väl brant terräng? (Har ej gått där) Förmodligen ingen höjdare om det är nysnö. Men förhoppningsvis blir det en riktigt fin tur! Lägg gärna ut bilder!

Vägen ovanför Låddepakte innebär väl brant terräng? (Har ej gått där) Förmodligen ingen höjdare om det är nysnö.

Hej!

Jag gick från Pielastugan till Snavavagge för några veckor sedan, och stigen (?) upp till dalen var riktigt bedrövlig, extremt jobbig terräng, sly och videsnår. Skulle inte vilja gå där om det var dimma, för inte ens i vackert väder såg jag hur stigen fortsatte längre än 3-4 meter bort. Det blir säkert inga problem, men ta´t lugnt om sikten är dålig.

/ F

Bilagor

• var är stigen.jpg
    var är stigen.jpg
    61.7 KB · Visningar: 650
Och nu till frågorna....
1. Vi har inte bestämt hur vi ska gå mellan Rinim och Aktse (lila eller blå på kartan). Vad rekommenderar ni?
Jag har inte vandrat någon av sträckorna, men har ändå några funderingar:
- Hela bergssidan söder om Rinim ser brant ut. Av kartstudier att döma skulle jag nog inte välja att ta mig upp på fjället förrän strax öster om Alep Valak, men även där ser det brant ut.
- Jag har åkt båt över Sitojaure och av det intryck jag fick där samt med hjälp av kartstudier, skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag vandrade längs Sitojaures sydsida; det verkar vara gott om vide och björkskogen framstår som tät.

Men, men, om ni gör slag i saken får ni gärna rapportera tillbaka till forumet och berätta om terrängen. Jag har hittills inte hört om ngn som gått där och är nyfiken på hur det är (om ngn redan gjort det hoppas jag att ni kan dela med er av erfarenheterna redan nu). Vad gäller brantheten är dock risken att ni får vandra i den terrängen ända till S om Tjålepakte innan ni tar er upp på fjället.

2. Den röda sträckan tror jag är ganska klockren - eller har någon några invändningar?
3. Skulle det vara en bra idé att vandra genom Pastavagge istället? Dvs från Pielastugan till Rinim-stugan (med tanke på att det är i slutet av september)?

Röda sträckan ser bra ut. Att vandra i Rapadalen passar under den myggfria tid ni ger er ut i. Men vill man ha en riktigt bra vy över dalen är den norra fjällsidan att föredra.

Varför har ni valt bort Pastavagge? Pga den sena årstiden? Jag tror nog att ni har goda förutsättningar för att kunna ta er genom Pastavagge även fast ni vandrar i slutet av september. Å andra sidan kan det vara trevligt att se Pierekjaure i dess fulla skrud (och alltså vandra lngs dess sida enligt din första plan). Jag skulle ha båda alternativen öppna och fatta beslut på plats på basis av ork, tid och hur långt hösten är fullgången då jag väl kommer till Pielavalta.

4. Någon toppbestigning längs sträckan som rekommenderas? (förutom Skierfe & Nammatj)?

Låddepakte.

5. Hur lång tid tror ni behövs för denna rutt? (Vi är ganska vana vandrare men vill vandra i lugnt tempo, gissar på 20 km per dag.)?

20 km per dag låter häftigt. Jag brukar aldrig budgetera mer än 15 km i obanad terräng. 20 km är iofs ingen omöjlighet, men risken är att ni hamnar i ett läge där ni får vandra långa timmar.

Jag har gått alla delar av er rutt förutom den blå och lila linjen och skulle, givet att uppstigandet på fjället S om Sitojaure inte vållar några större problem, säga att ni behöver 7 dagar till ert förfogande (vandringen från Sitojaurebron till Aktse inräknad). Klarar ni av 20 km per dag kan ni klara det på mindre än 7 dagar.

- Hela bergssidan söder om Rinim ser brant ut. Av kartstudier att döma skulle jag nog inte välja att ta mig upp på fjället förrän strax öster om Alep Valak, men även där ser det brant ut.
- Jag har åkt båt över Sitojaure och av det intryck jag fick där samt med hjälp av kartstudier, skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag vandrade längs Sitojaures sydsida; det verkar vara gott om vide och björkskogen framstår som tät.

Jag tog mig ner för nämnda brant i somras. Inget jag vill rekommendera någon - det var väldigt besvärligt. Men det ska tydligen vara betydligt lättare att ta sig upp/ner i ravinen vid renvaktarstugan. Mellan ravinen och Rinim håller man lämpligen nära branten för att undvika vide, sumpmark och sånt. Väl uppe vid renvaktarstugan är det gräs/fjällhed/stenskravel och borde så vara hela vägen till Svine. Men går nere vid vattnet låter jobbigt.

Stort tack för alla fantastiskt bra tips!! Helt perfekta svar :)

Röda sträckan ser bra ut. Att vandra i Rapadalen passar under den myggfria tid ni ger er ut i. Men vill man ha en riktigt bra vy över dalen är den norra fjällsidan att föredra.

OK. Efter Nammatj kan vi gå upp på norra kammen och följa den. Vore det kanske en bra idé att ta sig ner i dalen strax innan rapaselet? Skulle vara kul att vandra lite nere i dalen också. Dessutom ser kammen brant ut där...?

Varför har ni valt bort Pastavagge? Pga den sena årstiden? Jag tror nog att ni har goda förutsättningar för att kunna ta er genom Pastavagge även fast ni vandrar i slutet av september. Å andra sidan kan det vara trevligt att se Pierekjaure i dess fulla skrud /.../

Ja, vi valde bort Pastavagge pga sen årstid. Men om du tror att det är möjligt så kan vi tänka om!
Är Pastavaggen en häftigare uppelvelse än Pierekjaure?
I så fall kan vi försöka gå Pastavagge och ha Pierekjaure som backup...

Jag har gått alla delar av er rutt förutom den blå och lila linjen och skulle, givet att uppstigandet på fjället S om Sitojaure inte vållar några större problem, säga att ni behöver 7 dagar till ert förfogande (vandringen från Sitojaurebron till Aktse inräknad). Klarar ni av 20 km per dag kan ni klara det på mindre än 7 dagar.

Ja vi tar det gärna lugnt så 15-20 km är nog rimiligare att räkna. Jag har lite svårt att bedöma hur många km vår rutt är... Man går ju inte fågelvägen precis så man kan ju inte bara räkna cm på kartan... Då ska vi räkna 7 vandringsdagar + 2 buffertdagar fall i fall...

Jag tog mig ner för nämnda brant i somras. Inget jag vill rekommendera någon - det var väldigt besvärligt. Men det ska tydligen vara betydligt lättare att ta sig upp/ner i ravinen vid renvaktarstugan. Mellan ravinen och Rinim håller man lämpligen nära branten för att undvika vide, sumpmark och sånt. Väl uppe vid renvaktarstugan är det gräs/fjällhed/stenskravel och borde så vara hela vägen till Svine. Men går nere vid vattnet låter jobbigt.

Bra tips!!!!

Nya tankar.

Hej igen!

Jo det blev helt klart en bättre rutt nu när ni valde att gå via Skierfeklippan istället. Men om ni tror att ni överlever utan att bestiga Nammatj skulle jag vilja slå ett litet slag för att forsätta ovanför trädgränsen ytterligare en bit innan ni går ner i Rapadalen. Jag har i och för sig bara gått den inritade sträckan mellan Skierfes topp och Nammatj på vintern, så jag vet inte hur bra eller dålig vandringsmark det är, men det är helt klart en ganska avsevärd sträcka att stånga sig fram genom skog och snår. Håller man istället höjd och går ner i Rapadalen typ halvägs fram till Rapaselet får man en till stora delar fin vandring med konstant magnefik utsikt (om det inte regnar dvs...). Nu kan jag inte se exakt var det var vi gick ner på någon av dina bilder, men jag minns att man passerade en gammal Renvaktarstuga precis efter man kommit ner i skogen och den borde fortfarande vara med på kartorna.

Sen med anledning av Filips svar vill jag bara säga att Snavaggevägen (som du ritat in) är den klart bästa. Jag har vid ett tillfälle valt den andra vägen och gått under Låddebakte och videsnåren där under hamnar under fliken grönjävliga.

En fin topptur för övrigt är att bestiga Äpartjåkkå från Pastavagge. Jag har gjort den toppen en fin-fin Påskdag för en 14 år sen och det krävs inget annat än bra flås för att ta sig upp. Och utsikten är helt magnifik!!!

/ Stefan

OK. Efter Nammatj kan vi gå upp på norra kammen och följa den. Vore det kanske en bra idé att ta sig ner i dalen strax innan rapaselet? Skulle vara kul att vandra lite nere i dalen också. Dessutom ser kammen brant ut där...?

Det är lämpligt att gå ned i dalen längs med Alep Vassjajågåsj's ravin. Det är brant, men fungerar.

Ja, vi valde bort Pastavagge pga sen årstid. Men om du tror att det är möjligt så kan vi tänka om!
Är Pastavaggen en häftigare uppelvelse än Pierekjaure?
I så fall kan vi försöka gå Pastavagge och ha Pierekjaure som backup......

Det är svårt att säga vad som är häftigare - Pierekjaure eller Pastavagge. Men kör med situationsanpassad beslutsordning. Det kan vara ett trevligt diskussionsämne i tältet på kvällarna - "hur ska vi göra - Pierekjaure eller Pastavagge?"

Ja vi tar det gärna lugnt så 15-20 km är nog rimiligare att räkna. Jag har lite svårt att bedöma hur många km vår rutt är... Man går ju inte fågelvägen precis så man kan ju inte bara räkna cm på kartan... Då ska vi räkna 7 vandringsdagar + 2 buffertdagar fall i fall......

Om jag sätter samman mina tidigare vandringar i området skulle en tidsuppskattning se ut som följer

• Dag 1: Sitoälvsbron - Aktse (inbegriper en del resande, typ Jokkmokk - Tjåmotis - Sitoälvsbron den aktuella dagen)
  • Dag 2: Aktse - Skierffe - Gierdogiesjtjåhkkås sydsida
  • Dag 3: N Rapadalen - Alep Vassjajågåsj - Skårkistugan
  • Dag 4: Snavvavagge - Pielavalta
  • Dag 5: Pastavagge - Rinim
  • Dag 6: (här spekulerar jag): Rinim - Renvaktarstugan
  • Dag 7: (här likaså): Renvaktarstugan - Aktse

/.../ om ni tror att ni överlever utan att bestiga Nammatj skulle jag vilja slå ett litet slag för att forsätta ovanför trädgränsen ytterligare en bit innan ni går ner i Rapadalen. Jag har i och för sig bara gått den inritade sträckan mellan Skierfes topp och Nammatj på vintern, så jag vet inte hur bra eller dålig vandringsmark det är, men det är helt klart en ganska avsevärd sträcka att stånga sig fram genom skog och snår. Håller man istället höjd och går ner i Rapadalen typ halvägs fram till Rapaselet får man en till stora delar fin vandring med konstant magnefik utsikt

Jag har hört att slutet av september är en väldigt bra tidpunkt för att spana efter Sarek-älgen (och med tur även björn). Och då har jag hört att Nammatj är en bra utsiktspunkt, så därför vill vi gärna dit. Hade tänkt spendera en hel dag där av denna anledning... Eller finns det andra utsiktspunkter som är lika bra som Nammatj för att spana efter djur?

Ett alternativ är att skippa Nammatj i början och vandra direkt från Skierfe på kammen norr om Rapaälven. Sedan i slutet av vandrignen, kan vi i mån av tid sätta oss på Nammatj och spana i en dag eller två. Då får vi också se hur svårt det är att gå mellan Skierfe och Nammatj....

Sen med anledning av Filips svar vill jag bara säga att Snavaggevägen (som du ritat in) är den klart bästa. Jag har vid ett tillfälle valt den andra vägen och gått under Låddebakte och videsnåren där under hamnar under fliken grönjävliga.

OK, då kör vi på Snavagge!

En fin topptur för övrigt är att bestiga Äpartjåkkå från Pastavagge. Jag har gjort den toppen en fin-fin Påskdag för en 14 år sen och det krävs inget annat än bra flås för att ta sig upp. Och utsikten är helt magnifik!!!

Vi ska nog försöka gå Pastavagge då. Den sträckan ser intressant ut. Om vädret är bra vore det ju häftigt att bestiga en topp! Men är det inte farligt att gå upp på Äpartjåkkå? Ser ut som en glaciär på kartan och vi har ingen erfarenhet av glaciärvandring...

Det är lämpligt att gå ned i dalen längs med Alep Vassjajågåsj's ravin. Det är brant, men fungerar.

Bra tips, tack!

• Dag 1: Sitoälvsbron - Aktse (inbegriper en del resande, typ Jokkmokk - Tjåmotis - Sitoälvsbron den aktuella dagen)
  • Dag 2: Aktse - Skierffe - Gierdogiesjtjåhkkås sydsida
  • Dag 3: N Rapadalen - Alep Vassjajågåsj - Skårkistugan
  • Dag 4: Snavvavagge - Pielavalta
  • Dag 5: Pastavagge - Rinim
  • Dag 6: (här spekulerar jag): Rinim - Renvaktarstugan
  • Dag 7: (här likaså): Renvaktarstugan - Aktse

Det ser ut som en bra rutt för oss!! Det börjar kännas riktigt bra!

Senast ändrad:
Jag har hört att slutet av september är en väldigt bra tidpunkt för att spana efter Sarek-älgen (och med tur även björn). Och då har jag hört att Nammatj är en bra utsiktspunkt, så därför vill vi gärna dit.

Nu har jag inte varit uppe på Nammatj, men eftersom i alla fall Älgarna till största delen håller sig nere i dalgången kommer det nog krävas en bra kikare för att "se" dom enda uppe från Nammatj, dvs om de ska se större ut än en ordinär fluga. Fast ni kanske har med er tubkikare eller liknande, vad vet jag. Den enda jag med säkerhet kan säga är att den enda riktigt stora älg jag sett i Sarek var vid den här tiden (eller rättare sagt i början av Oktober) uppifrån en av sluttningarna ovanför Rapaselet. Det är inte lätt att se djur som gömmer sig i skogen, så lycka till!!!

Vi ska nog försöka gå Pastavagge då. Den sträckan ser intressant ut. Om vädret är bra vore det ju häftigt att bestiga en topp! Men är det inte farligt att gå upp på Äpartjåkkå? Ser ut som en glaciär på kartan och vi har ingen erfarenhet av glaciärvandring....

Så vitt jag minns gick vi rakt upp längs en bred fjällrygg/sluttning rakt i fallinjen. Den rutten gick genom en klassisk svensk rasbrant med mängder av sten och definitivt ingen glaciär. Det enda glaciärliknande (det var som sagt mitt i vintern med typ 1.5 meter snö lite överallt) jag kan påminna mig var en bit väster om "armen" mellan Äpartjåkkå och Pirekbakte. Eller har jag tagit fel på topp??? Toppen vi gick upp på är den första toppen öster om Pirekpakte, men den kanske inte heter Äpartjåkkå, jag har ingen karta framför mig och det var som sagt var en 14 år sen ungefär....

/ Stefan

Nu har jag inte varit uppe på Nammatj, men eftersom i alla fall Älgarna till största delen håller sig nere i dalgången kommer det nog krävas en bra kikare för att "se" dom enda uppe från Nammatj, dvs om de ska se större ut än en ordinär fluga. Fast ni kanske har med er tubkikare eller liknande, vad vet jag. Den enda jag med säkerhet kan säga är att den enda riktigt stora älg jag sett i Sarek var vid den här tiden (eller rättare sagt i början av Oktober) uppifrån en av sluttningarna ovanför Rapaselet. Det är inte lätt att se djur som gömmer sig i skogen, så lycka till!!!

OK, kanske inte värt att lägga en massa tid på Nammatj då... kanske bättre att försöka gå uppe på sluttningarna så att man kommer lite närmre.

Nu har jag till slut fått en riktig karta framför mig, vilket underlättar....

Det var inte Ähpartjåhkkå (som det tydligen stavas nu för tiden) som vi var uppe på, utan på Mellantoppen. Ähpartjåhkkå ser något brantare ut med en klart smalare "arm". Så den skulle kunna vara svårare att bestiga.

/Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
dimmspiken Genomförbart rutt? Vad tror ni? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rutt in i Sarek Fjällvandring 3
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
lannestedt86 Planerad rutt i sarek Fjällvandring 4
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg