Rusta upp Kungsleden

Alltså, jag börjar misstänka att när folk talar om "vindskydd" i fjällen menar de rastskydd, eller raststugor, vilket leder till förvirring. Vindskydd, mycket vanliga på låglandslederna, är till för övernattning, raststugor, vanliga på fjällen, är det inte.

Ja i fjällen är det väl ofta små stugor, raststugor, som brukar benämnas som "Vindskydd" ibland.

Men då vi kommer in på det som valigtvis menas med vindskydd, det känns lite förvirrande är att det finns två typer av vindskydd, finns det olika namn på dessa? 1. öppna vindskydd med trägolv och lågt tak ämnat för övernattning- 2. öppna vindskydd med jordgolv och sitthöjd och smala sittbritsar ej för övernattning
 
Jag menar med vindskydd också sådana som är öppna fram med låg tak där man kan ligga i. De funkar även för att bara göra rast eller krypa ner när det regnar ute eller är trött och vill sträcka benen. Sådana saknar jag i fjällen. Kan inte kosta så mycket att bygga till ex. på sträckan söder om Kvikkjokk för att kunna vandra hela Kungsleden utan tält. Ett sådant vindskydd skulle också behövas mellan Roysvatn och Vaisaluokta, mellan Ståddajåkka och Pieskehaure.

De raststugor man byggt vid Gränseleden (Roysvatn till Ritsem) på den svenska sidan är värdelösa, duger bara för att göra rast och äter (finns 4 stycken) Hur har man tänkt? Man vill kunna sova i för att slippa ha med ett tält då vissa etapper är för långa mellan stugorna. På norska sidan har man byggt sovkabiner längs Grenseleden, har inte sett de än men ska vandra där i år.

Sedan har vi de diverse buarna i fjällen där oftast 2 personer kan sova i. Som jag skrev tidigare är de inte så sköna att sova i trots att de ofta ha madrass men allt luktar lite unket. Bättre med öppna vindskydd och sitt egget liggunderlag.
I Norge har de ofta små stugor (sett i Reisadalen) som kallas gamar. De kostar inget, har enkel spis och ofta kan minst 2 personer sova i. De har grästak och är jättemysiga. Ibland kan man missa de att se för de smälter så bra in i området.
Mvh Veni
 
Det första jag såg när jag kom fram till fjällstationen en kväll förra året var några medelålders damer i festklänningar och pumps, som stod utanför receptionen och rökte, med vinglas i handen... :-(

Jag ser inte problemet. Vad är det som är provocerande? Jag antar att det inte är deras kön, så då återstår a) klänning b) pumps c) rökning eller d) vinglas. Kanske hade det varit ok om dom hade dunkjol från Fjällräven, crocs, rökte pipa och drack ur en plunta.

Jag tycker det är stålande av STF att erbjuda sån här lyxturism så länge de tar riktigt bra betalt. På så sätt tror jag att helt nya grupper av människor får en egen upplevelse av naturen. Deras alternativ är antagligen ingen upplevelse alls. Det är också sannolikt att den här typen av konsumenter är tämligen resursstarka. Då kanske dom vill känna sig lite delaktiga i "vildmarksfamiljen" och gör det på det sätt dom kan, dvs köper dyr champagne och några extra stödmeter på Kungsleden.

Happy happy liksom :)
 
Jag menar med vindskydd också sådana som är öppna fram med låg tak där man kan ligga i. De funkar även för att bara göra rast eller krypa ner när det regnar ute eller är trött och vill sträcka benen. Sådana saknar jag i fjällen. Kan inte kosta så mycket att bygga till ex. på sträckan söder om Kvikkjokk för att kunna vandra hela Kungsleden utan tält. Ett sådant vindskydd skulle också behövas mellan Roysvatn och Vaisaluokta, mellan Ståddajåkka och Pieskehaure.

De raststugor man byggt vid Gränseleden (Roysvatn till Ritsem) på den svenska sidan är värdelösa, duger bara för att göra rast och äter (finns 4 stycken) Hur har man tänkt? Man vill kunna sova i för att slippa ha med ett tält då vissa etapper är för långa mellan stugorna. På norska sidan har man byggt sovkabiner längs Grenseleden, har inte sett de än men ska vandra där i år.

Mvh Veni

Ser framför mig en grupp inte alltför fjällvana vandrare som minsann ska gå kungsleden utan tält upptäcka att vindskyddet dom kommer fram till sent på kvällen redan är smockfullt.
Så det blir till att ringa fjällräddningen för nu har dom ingenstans att sova.
Skillnaden i kapacitet mellan en STF-stuga längs kungsleden och ett låglands-vindskydd är enorm.

Dessa (värdelösa?) raststugor längs gränsleden är just raststugor och inga sovstugor, det finns flera hundra av dom i svenska fjällen men jag har nog aldrig hört någon säga att dom är värdelösa förut.
 
Jag ser inte problemet. Vad är det som är provocerande? Jag antar att det inte är deras kön, så då återstår a) klänning b) pumps c) rökning eller d) vinglas. Kanske hade det varit ok om dom hade dunkjol från Fjällräven, crocs, rökte pipa och drack ur en plunta.

Jag tycker det är stålande av STF att erbjuda sån här lyxturism så länge de tar riktigt bra betalt. På så sätt tror jag att helt nya grupper av människor får en egen upplevelse av naturen. Deras alternativ är antagligen ingen upplevelse alls. Det är också sannolikt att den här typen av konsumenter är tämligen resursstarka. Då kanske dom vill känna sig lite delaktiga i "vildmarksfamiljen" och gör det på det sätt dom kan, dvs köper dyr champagne och några extra stödmeter på Kungsleden.

Happy happy liksom :)

Som jag ser det är det trist att STF går över till att syssla med konferensverksamhet och alkoholservering. Det finns så många andra som sysslar med sånt. Men du kanske även gillar att de bussar upp folk till sydtoppen med helikopter så att även de mer bekväma kan få en "upplevelse"? Eller varför inte som andra redan föreslagit asfaltera hela skiten så att också husvagnsfolket kan ta en rundtur och "uppleva naturen". In med ett köpcenter, bättre mobiltäckning och en McDonalds också att folk känner sig hemma.
 
De flesta som går Kungsleden söder om Kvikkjokk till Hemavan har tält med sig då man vet att det finns avsnitt som inte har stugor. Det vandrar inte så mycket folk där. Visst har du rätt i det att man inte kan förlita sig på att det finns plats. Därför skulle man kunna bygga flera med jämna mellanrum, finns inte plats så vandrar man vidare till nästa.
Jag kanske tog i när jag skrev värdelös men nog hade man kunnat bygga rastskyddet på ett sätt så att man kan sträcka ut sig. Då hade man kunnat vandra hela Gränselden utan tält. På norska sidan har man byggt sovkabiner. Rastskydden står annars rätt tätt där. Jag har oftast ett bivakstält med mig som jag använder vid nödfall när det är långa distanser emellan stugorna som det är på Nordkalotten. Alla som vandrar Nordkalotten har riktig tält med sig men jag vill inte bära så tungt och vindskydd är mycket bekvämare och mysigare än ett bivakstält.
 
Största delen av STF:s verksamhet upptas väl inte av vad som sker vid kebenekaise stationen? Den känns mer som ett undantag. Men visst, den dag "vanliga" fjällvandrare inte är välkomna kan jag förstå klagomålen men så är det väl inte?
 
Man kan tycka olika om vind- och rastskydd i fjällen men jag tycker diskussionen behövs. Flera av de vindskydd jag besökt i fjällen har inte varit avsedda att övernatta i, men det har gått att göra det (de äldre, kåtaliknande skydden med takås och dörr). De fyller en säkerhetsfunktion vid dåligt väder, t ex när det är långt mellan två stugor.

Vindskydd av den öppna låglandstypen borde kunna fungera i fjällen också, men det blir inte lätt att rensa sovplatsen från mygg ;-). I varje fall borde man överväga någon slags skydd med sovmöjlighet på exempelvis Kungsleden söder om Kvikkjokk (som Veni förespråkar). Som det nu är kommer de besökare som inte har tält med sig (eller är för dåligt utrustade) få en obehaglig överraskning. Jag har mött sådana. De återvänder knappast till de svenska fjällen.
 
Blir inte vindskydd av "den öppna låglandstypen" helt snöfyllda vintertid på kalfjället? Raststugor av vanlig sluten fjälltyp har ju i regel en säkerhetsfunktion även vintertid som kan vara nog så värdefull för den som råkar ut för oväder, inte fullt så skoj om skyddet är knökat med snö?
 
Blir inte vindskydd av "den öppna låglandstypen" helt snöfyllda vintertid på kalfjället?

Det tror jag också, på kalfjället måste det vara rejäla byggnader som ofta förankras med stålvajer. I skogspartier skulle den öppna typen nog kunna fungera. Men för själva konstruktionerna finns det kunnigt folk både i STF och på länsstyrelserna som klarar det mycket bättre än jag. Däremot tror jag det är viktigt att vi fjällvandrare framför våra önskemål och idéer om hur leder och annat skulle kunna förbättras. T ex i detta forum.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.