Rusta upp Kungsleden

STF har startat en insamling som ska gå till att rusta upp stugor och ledsystem på Kungsleden. STF äger ju ett antal stugor på leden och det är framför allt till stugornas upprustande som pengarna ska gå. De olika länsstyrelserna ansvarar för att själva leden sköts så att den ska vara säker att gå på. Detta har fungerat lite så och så, och jag har vid ett par tillfällen skrivit till en länsstyrelse och påtalat brister med spänger och annat. Det verkar fattas pengar, men det kanske är annat som heller inte fungerar som man skulle önska.

Ibland hamnar jag i samspråk med utländska turister som går på Kungsleden (själv går jag ju mest i andra områden, även om jag emellanåt hamnar på leden). Jag får intrycket att vissa sträckor av leden inte håller den standard som man förväntar sig med tanke på hur känd den är ute i världen. Exempelvis är det ont om stugor en sträcka söder om Kvikkjokk. Att - som STF nu vill - förstärka Kungsleden tycker jag personligen är en bra idé. Ont om pengar är det som vanligt gott om, så nu har den här insamlingen startat. Det kommer att räcka till en del, men inte till allt. Vad bör göras för att rusta upp och utveckla Kungsleden?
 
Kanske inte hör hemma här, men jag tycker man ska få folk att sluta okynnesrösa egna leder.
 

avslutad210712

Gäst
Ja, det är ju nödvändigt att raljera när någon försöker diskutera nåt seriöst.

Det kanske inte är att raljera.

Det är många som vill cykla eller åka inlines på Kungsleden och vi kanske måste asfaltera så det fungerar för dem för i landet lagom är det liksom så att alla måste kunna göra allt.

Sen får vi såklart inte glömma att dra in elström och inetrnätt så folk kan fäjsbåkka till sina bekanta att de är ute i vildmarken.

Nej jag skämtar inte. Kolla när Ni går in på fjällstationen vid Kebnekaise. Det första man ser är ett anslag hur man kommer åt FB.
 
Lägg pengarna på att städa upp all skit som ligger i terrängen och spenderade det som finns kvar på keb. Så kan resten av STF:s stugor förfalla och bli fina kulturminnen vi kan glädjas åt i framtiden. Samtidigt kan besökare av kebstationen njuta av mer bandbredd och en bubbelpool.

"Hjälp oss bevara den svenska fjällvärlden". Bah. Jag ser inte riktigt hur man bevarar fjällvärlden genom att lägga en del av pengarna på "vindskydd, ledmarkeringar, broar och spänger". Visst blir det kanske så att slitaget blir mer centrerat om man placerar vindskydd och liknande vid strategiska platser. Det bästa sättet är väl dock att sluta försöka göra allting så förbannat tillgängligt så att fjällvärlden faktiskt bevaras i den mån det går, istället för att försöka bygga ut sin verksamhet. Men sen är jag en grinig fjällnihilist som inte har särskilt höga tankar om STF från första början.

Rusta upp de stugor som behövs och ge stugvärdarna lite mer betalt för sina insatser.
 
Jag är lite kluven. Vindskydd är en bra ide från Kvikkjokk neråt så man kan vandra hela Kungsleden utan tält. Jag har inte heller något emot om man rustar upp befintliga broar, spångar som är slitna. Men sedan räcker det. Jag skulle tvärtom ta bort stugvärdar och proviantförsäljningen, det funkar ju i Norge och Finnland utan. Det finns fjällstationer i lågom avstånd, att bära med sig mat för 5 dagar är inte så mycket.
Mvh Veni
 
många åsikter.....

Ja nu tror jag att jag läst det mesta om insamlingen och allas åsikter om detta, såhär långt....
Här kommer min:
För egen del är jag en trogen stuggäst.
Dessutom håller jag mest till på lederna.
Har alltid uppskattat stugornas bekvämlighet men också kunnat se att
underhåll på både stugor och leder varit eftersatt under senare år.
Min spontana känsla är att visst skall jag bidra.
Dock känner även jag att man skulle vilja se ett riktigt rejält bidrag från de stora
brukarna, t.ex. Fjällräven. Classic racet sliter rejält på leder och vi som kommer efter
ser detta på fler än ett sätt.
STF:s stugvärdar gör ofta ett fantastiskt jobb men nog skulle man kunna jobba mer
för att få vandrare att göra en ideell insats.
Tror många skulle vilja det gäller bara att kunna organisera detta, ett nog så knepigt jobb.
Funkar rätt bra i grannlandet Norge, tror jag.
Det lär finnas lika många åsikter som vi är människor men min är ändå att jag ger ett bidrag.
Yvonne Andersson
 
På vilket sätt stör dig förekomsten av stugvärdar och proviant-försäljning?

Det stör mig inte...men det är bättre att lägga de pengarna vad det kostar på annat som att rusta upp befintliga broar etc. På vissa håll finns det dessutom behov av ett enkelt vindskydd längs vägen så man inte behöver ta med ett tält. Jag kan räkna upp minst 5 ställen där det skulle behövas ett vindskydd. Gå och vandra i Finnland, med jämna mellanrum finns det enkla vindskydd alternativ ödestugor med utedass och ved. Mycket enkelt och kostar inget för vandraren, dessutom har man kvar vildmarkskänslan. Den övre delen av Kungsleden blir alltmer tillrättalagt och vildmarkskänslan försvinner.
 
Gå och vandra i Finnland, med jämna mellanrum finns det enkla vindskydd alternativ ödestugor med utedass och ved. Mycket enkelt och kostar inget för vandraren, dessutom har man kvar vildmarkskänslan.

Nyfiken fråga, från en som inte kände till denna variant tidigare: Vem står för ödestugorna och dess underhåll, fyller på ved och tömmer dassen? Hur finansieras det hela?
 

avslutad210712

Gäst
Något av problemet som jag ser med Kungsleden, i alla fall biten mellan Alesjaure och Abisko som jag gick i fjol sommar, är det otroliga slitage som blir där det inte är spångat. Är några år sedan jag gick där förra gången men på berget ovanför Abiskojaure är slitaget otroligt och man går mer på stenar än på jord. Sen är slitaget ordentligt efter samernas två- och fyrhjulingar eftersom de kör till udden mitt emot Alesjaure sameby och det gör de till stor del utefter Kungsleden. De tidigare spängerna är sönderkörda och nu ersätter man dem med dubbla för att fyrhjulingarna skall ta sig fram och det i en nationalpark. Självklart bättre att de kör på spänger än ute i naturen men skall jag bidra med pengar för att vissa skall kunna köra motorfordon i den ömtåliga fjällvärlden?

Sen kommer vi till nästa problem och det är den otroliga nerskräpningen vid sidan om själva leden. På varenda tältplats där man vänder på stenarna ligger det papper, tuber, burkar, torrmatsförpackningar osv osv. Påfallande ofta är de dessutom tillverkade för ett stort land söder om oss som börjar på t och slutar på yskland. Kan såklart vara köpt på Lidl eller andra ställen av svenskar men det känns liksom inte så.

Så jag håller (nästan) med en tidigare talare om att det bästa vore att göra fjällvärlden mer svåråtkomlig men tyvärr är det ett stort hårt tryck från turistnäringen i Norrbotten att så mycket som möjligt skall släppas fritt och göras än mer åtkomligt.

Skulle inte förvåna mig om att det snart ställs krav på väg till Kebnekaise från Nikkaluokta "så att alla kan komma ut i fjället". Visserligen hör inte Kebnekaise till Kungsleden men många räknar Singi-Nikkaluokta som en del av den så därför skulle det inte förvåna mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.