Rusta upp Kungsleden

Sticker ut hakan lite

Är inte 200 Kr / person en rätt rimlig kostnad för att få duscha varmt och torka kläder i väglöst land?

Motsvarande på en norsk hytte är sannolikt minst lika dyrt.

Thure
 
Intresset för uteliv har aldrig varit större och det har aldrig varit enklare att ge sig ut. Men idag är det många aktiviteter som konkurrerar med vandring: paddling, MTB, trailrunning, osv.

Min intryck är att om man är intresserad av vandring så tältar man eller deltar i ett evenemang typ Fjällräven Classic (vilket också innebär tältning).

Att bo i fjällstuga verkar ha blivit lite mossigt.
 
Men det råder ingen resursbrist, vi blir bara rikare för varje år och som det ser ut i varje prognos så fortsätter det på den vägen.

Vilka "vi" menar du? Säg exempelvis till Jokkmokks kommun att "vi" blir rikare så ska du få se att det håller de minsann inte med om.

För övrigt används ditt argument om arbetstillfällen exakt på samma sätt när det gäller skogsavverkning, gruvdrift och vattenkraft i norrländsk glesbygd.

Irrelevant. Retoriken från dem som pratar om dessa verksamheter ger jag inte mycket för. De erbjuder arbetstillfällen, ja (för en tid). Det kan vara frestande att nappa på för t ex en fattig avfolkningskommun. Men de stora pengarna i sådan verksamhet försvinner någon annanstans, och efter sig lämnar de en förbrukad och förstörd natur.

Turismen är däremot tjänsteproducerande och kan - om den bedrivs rätt - i stor utsträckning göras miljömässigt hållbar. Pengarna stannar också i mycket högre grad kvar i regionen.

(Svaret givet i medvetande om att du nu är borta i 2 veckor ;-).
 
Är inte 200 Kr / person en rätt rimlig kostnad för att få duscha varmt och torka kläder i väglöst land?

För en ensamstående, förvärvsarbetande vuxen är det väl ok. För en studerande känns det antagligen dyrt. Och för många familjer med barn är det mycket dyrt. Det skulle i varje fall jag som 4-barnsfar tycka (jag minns hur svårt det ibland var att få pengarna att räcka till ens det mest nödvändiga när barnen växte upp). En slags familjerabatt vore lämplig.
 
Mossig?

Hej alla!
Jo visst kan man kalla oss som väljer stugboende för mossiga.
Det är sånt man får tåla!
Vissa av oss kanske inte riktigt klarar att bära med tält och finner då
stugboende som ett fint alternativ.
Med glädje stöttar jag Kungsleden, jag har haft förmånen av att kunna
vistas där en hel del.
Priserna då..........jo visst sväljer man en extra gång och konstaterar att priserna stiger.
Kollade just att medlemspriset för en natt i flerbäddsrum på Keb. kostar 420 kr.
Priserna i Padjelanta är inte så mycket lägre men fortfarande kan man sova i
Konsul Perssons stuga för 150 kr/natten om jag fattat rätt.
Det får nog bli några nätter där för min del, underbart vackert och inget extra "lull-lull".
Den 22 aug är det min tur och jag blir ute dryga två veckor, dyrt, javisst mycket pengar på boendet men det får det vara värt även detta år.
Snart sätter (väl) åldern stopp för utsvävningarna, tills dess avstår jag från andra grejor helt enkelt.
Moss på Er!
Yvonne.
 
Intresset för uteliv har aldrig varit större och det har aldrig varit enklare att ge sig ut. Men idag är det många aktiviteter som konkurrerar med vandring: paddling, MTB, trailrunning, osv.

Min intryck är att om man är intresserad av vandring så tältar man eller deltar i ett evenemang typ Fjällräven Classic (vilket också innebär tältning).

Att bo i fjällstuga verkar ha blivit lite mossigt.

Har du några som helst belägg för detta? Det har väl inte blivit lättare att ge sig ut på något sätt? Vad var det som var svårt med det innan?

Jag vet många som stugvandrar. Tycker alltid det är folk i varenda fjällstuga jag gått förbi.
 
Har du några som helst belägg för detta? Det har väl inte blivit lättare att ge sig ut på något sätt? Vad var det som var svårt med det innan?

Jag vet många som stugvandrar. Tycker alltid det är folk i varenda fjällstuga jag gått förbi.

När jag säger att det blivit lättare att fjällvandra så jämför jag med ett par decennier sedan. Nu har vi Naturkompaniet och nätbutiker. Forum, som Utsidan, där man kan få information och ställa frågor. Utrustning och kläder är av bättre kvalitet och väger mindre. Realinkomsten är högre vilket gör att fler har ekonomisk möjlighet att resa och köpa utrustning och kläder.

Det blir fel när betraktelser tolkas som ståndpunkter. Jag gillar att bo i fjällstugor, och brukar nyttja dem när jag fjällvandrar på somrarna. Om 1.5 vecka ska jag upp till Jämtland och vandra: Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Fyra fjällstationer och en fjällstuga. Min erfarenhet är att yngre föredrar tält eller bekvämt boende. Det är de yngre som utgör framtiden, inklusive STFs.
 
När jag säger att det blivit lättare att fjällvandra så jämför jag med ett par decennier sedan. Nu har vi Naturkompaniet och nätbutiker. Forum, som Utsidan, där man kan få information och ställa frågor. Utrustning och kläder är av bättre kvalitet och väger mindre. Realinkomsten är högre vilket gör att fler har ekonomisk möjlighet att resa och köpa utrustning och kläder.

Det blir fel när betraktelser tolkas som ståndpunkter. Jag gillar att bo i fjällstugor, och brukar nyttja dem när jag fjällvandrar på somrarna. Om 1.5 vecka ska jag upp till Jämtland och vandra: Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Fyra fjällstationer och en fjällstuga. Min erfarenhet är att yngre föredrar tält eller bekvämt boende. Det är de yngre som utgör framtiden, inklusive STFs.

Fast vaddå? Det har ju funnits friluftsutrustning på team sportia ganska länge och postorder har funnits tidigare med. Föreningar för friluftsliv, typ friluftsfrämjandet har alltid kunnat ge råd och tips. Jag håller inte med om att det skulle ha blivit lättare. Dessutom har respris ökat mer än KPI.

Och det här att det skulle vara populärare än någonsin, var har du fått det ifrån? Är det mätbart på något sätt?

Och att yngre väljer tält, så har det väl alltid varit?
 
Om man väljer tält eller stugboende tror jag har inte så mycket med pengar eller åldern att göra. För många är det en livsstil att vandra med tält och kunna stanna var man vill.
Själv föredrar jag också stugor utan "lull lull" som Yvonne skriver. Det ska vara enkelt, i prinsip räcker det med bara ett tak över huvudet (kan inte låta bli det här med vindskydd & rastskydd). Frihetskänslan är större med tält, javisst, men så himla obekväm att krypa ur och in i tältet när man inte är så vig...laga mat halvliggandes, nej det är ingen njutning för mig, då äter jag hellre en bar och dricker kalt vatten till de få nätter jag måste använda tältet.
Priset då, 200kr för att duscha på Keb är väl okay...hmm, jag skulle ändå ha hoppat över duschen när det bara är en dagsetapp kvar till Nikka. Jag är ofta ute i 2 veckor utan att kunna duscha, ibland blir det ett dopp i någon sjö om vädret är varm nog. Det är så individuellt men vill man ha varm dusch så får det kostar. Sedan tycker jag också man borde kunna få familjerabatt, 1600kr. låter orimligt dyrt.
Mvh Veni
 
Sedan tycker jag också man borde kunna få familjerabatt, 1600kr. låter orimligt dyrt.
Mvh Veni

Duschar familjen då ihop så det går åt mindre vatten? 4 personer drar ju like mycket resurser oavsett om de är släkt eller inte. Möjligen kan det bli lite mindre admin i och med att endast en betalar, och inte var och en för sig.

Familjerabatten måste betalas av någon. Det är endast ett sätt att skyffla över en kostnad på någon annan. Kan låta hårt, men är desto värre sant.
 
Duschar familjen då ihop så det går åt mindre vatten? 4 personer drar ju like mycket resurser oavsett om de är släkt eller inte. Möjligen kan det bli lite mindre admin i och med att endast en betalar, och inte var och en för sig.

Familjerabatten måste betalas av någon. Det är endast ett sätt att skyffla över en kostnad på någon annan. Kan låta hårt, men är desto värre sant.

Precis, liksom andra rabatter i samhället. En barnbiljett kostar ofta mindre på tåg och flyg, jag vill dessutom minnas att vanliga campingplatser ofta tar betalt per tält, gästhamnar tar betalt per båt (med tillägg om båten är stor eller om man vill ha landström).

Man kan kalla det att skyffla kostnaden på andra, transferering eller en aktiv prissättning för att locka de kunder man vill ha, i det här fallet familjer.
 
Man kan kalla det att skyffla kostnaden på andra, transferering eller en aktiv prissättning för att locka de kunder man vill ha, i det här fallet familjer.

Då borde ju avsaknaden av en sådan säga en del tycker jag. Beläggningen kanske år överlag så bra att man inte ser någon vinst i att locka fler barnfamiljer och höja priset för resten?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.