Russin eller torkad frukt som vandrargodis?

Tackar ödmjukast för era inlägg!

Vad trevlig att få ett snitt av erfarenhet så samlat som här.

Jag kommer nog också att blanda/variera, vikten på godiset är inte så väldigt viktig den heller om det är gott. Med det är hälsosamt att få ta del av av era erfarenheter.

Tack än en gång.

Jörgen

Själv tuggar jag i mig oförsvarliga mängder mörk blockchoklad. Om det är så bra eller nyttigt vet jag inte men gott är det, jodå.

Leif...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nordesjö; sa:
nermander; sa:
kroppen kommer gladeligen att börja förbränna glukosen ganska snabbt.

Men sen är den ju slut?
Är det inte då smart att ha en del andra kolhydrater i "pajpen"?

Ja men var skulle de komma från? Det spelar ju ingen roll om du äter snabba eller långsamma kolhydrater om det är lika mycket energi du stoppar i dig.

Det "värsta" som kan hända (om man äter "för snabba" kolhydrater) är att kroppen lagrar för mycket glukos som glukogen, men glukogenet kan ju musklerna använda (och det är ju de som förbränner mest energi vid vandring).

Så länge man förbränner energi i samma tempo som man stoppar i sig den så spelar GI marginell roll.

avslutad210712

Gäst
Runekaka

Låt mig först av allt säga att jag är ingen älskare av kola och definitivt inte av (plombutdragar)knäck så när jag hade handlat alla ingredienser till runekakan så var jag lite tveksam. Liknar mest en kolasmet som man tillsätter diverse roligheter i.

Kan dock bara säga att det här är kanon, suveränt, gott och en garanterad följeslagare på alla mina framtida vandringar. Varför betala 20:- st för powerbars när man kan göra själv.

En varning dock. Jag kokade troligen smeten för kort tid så mina kakor förenade sig i en stor hög efter en dag i ryggan *L*. Men något skall man ha kniven till. Rengör kniven efter det att du har skurit för min kniv fick lustiga fläckar på bladet som var lite svåra att få bort. Kommer att förpacka mina kvarvarande i smörpapper för att slippa kladdigheten.

Länken till receptet hittar du i början av tråden.

Re: Runekaka

avslutad210712; sa:
Jag kokade troligen smeten för kort tid så mina kakor förenade sig i en stor hög efter en dag i ryggan *L*.

Självklart!
Om man inte slår in dem lär de nog kladda ihop sig hur väl man än kokar. Du skulle väl aldrig lägga en näve knäck i en påse och tro att de går att sära på efter nån dag?

avslutad210712; sa:
Kommer att förpacka mina kvarvarande i smörpapper för att slippa kladdigheten.

Jag kör med aluminiumfolie. Funkar fint och ger den rätta godiskänslan :)
Se bara till att bitarna är ordentligt torra innan du slår in, annars riskerar folien bita sig fast.

PS. Kraftkakot/runekakor skall man ha med sig så mycket att det går att bjuda sina följeslagare. Man får lätt kompisar :)

[Ändrat av Nordesjö 2004-07-07 kl 11:16]

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Runekaka

Nordesjö; sa:
PS. Kraftkakot/runekakor skall man ha med sig så mycket att det går att bjuda sina följeslagare. Man får lätt kompisar :)

Visserligen är jag redan kompis med min kusin som skall med till helgen men självklart skall jag bjuda honom. Om inte annat för att få åka hem i hans bil *L*

Re: Re: Re: Runekaka

avslutad210712; sa:
Visserligen är jag redan kompis med min kusin som skall med till helgen men självklart skall jag bjuda honom. Om inte annat för att få åka hem i hans bil *L*

Fast nu menar jag inte kompisar som i "få ÅKA i hans bil" utan som i "FÅ hans bil". :)

"Du får min 9-5 - och vinterhjulen - om jag bara får smaka en enda liten bit till"

Nja, jag överdriver. Men bara lite. Kraftkakorna har gjort succé varje gång jag har haft med dem. Särskilt på just medvandrande kusiner.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Runekaka

Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:

Fast nu menar jag inte kompisar som i "få ÅKA i hans bil" utan som i "FÅ hans bil". :)

"Du får min 9-5 - och vinterhjulen - om jag bara får smaka en enda liten bit till"

Nja, jag överdriver. Men bara lite. Kraftkakorna har gjort succé varje gång jag har haft med dem. Särskilt på just medvandrande kusiner.

Hade tänkt byta bil nästa år men varför inte påskynda det hela lite *L*

Vandrargodis

Vi var ute på vandring med en grupp scouter nu i våras, och med oss hade vi vår variant av vandrargodis. Stek havregryn i lite smör och socker, låt det svalna och blanda det med hackad choklad, hackad mandel och russin. En sockerkick med fibrer som är mycket uppskattat!

puttepatrik77; sa:
Hur länge klarar sig runekakan innan den blir gammal?

Frågan är akademisk. Runekakor äts upp om de finns i närheten av människor. :)

Senast bakade jag i och för sig en sats några veckor innan jag skulle ut, och lyckades gömma dem för sambon. De klarade sig finfint i rumstemperatur i åtmindstone tre veckor.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-15 kl 14:53]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips