runt sverige

Mitt mål är att nästa sommar 2014 cykla sverige runt.... nu är mina frågor hur ska jag bästa träna upp mig inför detta ? jag går på gym ch tänkte börja cykla till och från jobbet så fort snön ha försvunnit ( blir minst en 1 mil fram och tillbaka) är det något mer jag ska tänka på när det gäller träningen och när det gäller cykeln vad ska jag ha för reservdelar med mig m.m

ingen träning

Du ska inte träna någonting utöver det du gör idag för din långcykling. Du tränar upp dig de första två-tre veckorna. Börja med kortare sträckor så byggs din förmåga upp.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
vad menar du med sverige runt? från norska till finska gränsen längs kusten, eller verkligen följa sveriges gränser (och därmed kanske få cykla lite i norge också)?

hur lång är din planerade sträcka? när du säger "nästa sommar", menar du då juni, juli, augusti, alltså cirka 90 dagar? vad blir den genomsnittliga dagsetappen?

i mitt tycke bör du testa en cykling på åtminstone fyra dagar (ta en långhelg) med dessa genomsnittliga dagsetappar, så gör du dig lättare en bild av hur det kommer att bli.

det finns för övrigt massvis med cykelbloggar att läsa, testa t ex www.crazyguyonabike.com (över 7000 långdistanscyklistbloggar samlade på ett och samma ställe).

jag brukar ha med mig en extraslang plus enklare reparationskit, är lite nervöst när jag cyklar ute i obygden och vet med mig att det är flera dagsetapper till nästa cykelreparatör, men har än så länge funkat bra. en gång fick jag iofs lifta, det var ju inte riktigt meningen...

Vad gäller packning så finns ett antal bra packlistor på utsidans forum för långfärdscykling.
Reservdelar borde kunna inskränka sig till reservslang,du är ju inte ute i djungeln utan i det civiliserade Sverige,reservdelar finns i varje samhälle,såvida du inte har en cykel som är alldeles udda. God tur

Varierad träning är bra...

Kör 1-2 vattenpass i veckan i början, det stärker kroppen betydligt. Med simning så stärker du hela kroppen och speciellt bålen och sätes muskelaturen...

Mvh troswe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips