När det gäller mekställ så finns det de som inte tror på ställ med gripklo direkt på överrör/sitsrör et c. Jag har iofs ett Park Tool med en sån konstruktion å än har jag inte bucklat nåt rör (gäller väl främst hyperlätta racerramar). En variant av mekställ som jag tror är det mest optimala är, där man spänner fast framgaffeln och sen låter vevlagret vila på ett stöd. .
Riktställ tror jag inte du behöver, som variant på Johans förslag; rikta hjulen direkt i ramen/framgaffeln (och använd tummen som rikthjälp). En bra ekernyckel är däremot guld värd.
Vad man bör göra? Beror på ambitionsnivån. Att inte göra nånting funkar oxå, men en välservad cykel är roligare att köra. Ett förslag:
1. Rengör (demontage av kedja, kassett mm gör det enklare)
2. Kolla förslitningsdetaljer (vajrar, bromsbelägg, kedja, kassett, kransar, däck, slang, styrlinda). Byt om nödvändigt (jag tror inte på att "smörja upp" vajrar som löper trögt i höljena, det är ofta smuts i höljena som du inte får bort och som snart gör att det går trögt att växla).
3. Kolla ekerspänning och att fälgen är centrerad
4. Vaxa med cykelvax (enklast med spray)
5. Smörj lager (vevlager, styrlager, nav).
6. Justera lagren, växlar, bromsar
7. Olja kedjan
8. Pumpa däcken
/Håkan