Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna?

Någon som vet om det är någorlunda görbart att rulla en kanotvagn med kanot på de ca 800 meterna från parkeringen sydost om Käringsjövallen på stigen ner till sjön Öster-Vingarna? Eller är det för stenigt, för mycket rötter, för kuperat, för blött och/eller spångat?

HasseQ

Temp. avstängd
Ingen erfarenhet av den stigen, men Rogenområdet är ökänt för att vara stenigt, så kanotvagn kan bli svårt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag har rullat kajak den vägen men det var för ungefär15 år sedan. Litet besvärligt men fullt möjligt. Vi var två personer och tog en kajak i stöten. Som jag kommer ihåg det så var det en del lyft över stenar och litet "vältningstendenser" då och då (eftersom hjulbasen på kanotvagnar oftast är rätt liten).

Någon som vet om det är någorlunda görbart att rulla en kanotvagn med kanot på de ca 800 meterna från parkeringen sydost om Käringsjövallen på stigen ner till sjön Öster-Vingarna? Eller är det för stenigt, för mycket rötter, för kuperat, för blött och/eller spångat?

Hej.

Jag har kanske fel men jag förutsätter att du tänker paddla kanadensare, jag har gjort många turer i Rogen-området och kanotvagn tycker jag bara är ivägen, även om det skulle gå att använda korta bitar. Mina råd; skaffa en lätt kanadensare, packa lätt och snålt i en rygsäck per person så går bärningarna hyfsat lätt. Planera inte återfärden till ett tvunget datum, vädret kan göra att man blir inblåst flera dagar. Och använd flytväst, jag gör det sällan annars men på Rogen är det nödvändigt. Men, området är fantastiskt!

Ciao!

Uffe

Jag har rullat kajak den vägen men det var för ungefär15 år sedan. Litet besvärligt men fullt möjligt. Vi var två personer och tog en kajak i stöten. Som jag kommer ihåg det så var det en del lyft över stenar och litet "vältningstendenser" då och då (eftersom hjulbasen på kanotvagnar oftast är rätt liten).

Tack, intressant :)
Fortsatte ni sen till Stor-Tandsjön och Rogen?
På satellitbilder ser det ut som att det borde gå att dra kanot/kajak delvis längs myrkanter ca 700 m mellan Öster-Vingarna och Stor-Tandsjön. Sen ser det paddlingsbart ut mellan Stor-Tandsjön och Rogen till stora delar med några mindre lyft.

Hej.

Jag har kanske fel men jag förutsätter att du tänker paddla kanadensare, jag har gjort många turer i Rogen-området och kanotvagn tycker jag bara är ivägen, även om det skulle gå att använda korta bitar. Mina råd; skaffa en lätt kanadensare, packa lätt och snålt i en rygsäck per person så går bärningarna hyfsat lätt. Planera inte återfärden till ett tvunget datum, vädret kan göra att man blir inblåst flera dagar. Och använd flytväst, jag gör det sällan annars men på Rogen är det nödvändigt. Men, området är fantastiskt!

Ciao!

Uffe

Tack, ja det är Kanadensare jag menar
Har diverse skavanker i kroppen så jag vill "bära" så lite som möjligt, därav min fundering kring specifikt den sträckan jag menar, bilparkeringen till Öster-Vingarna.

(Lätt Kanadensare om 15 kg redan införskaffad)

På satellitbilder ser det ut som att det borde gå att dra kanot/kajak delvis längs myrkanter ca 700 m mellan Öster-Vingarna och Stor-Tandsjön. Sen ser det paddlingsbart ut mellan Stor-Tandsjön och Rogen till stora delar med några mindre lyft.
Tack, ja det är Kanadensare jag menar
Har diverse skavanker i kroppen så jag vill "bära" så lite som möjligt, därav min fundering kring specifikt den sträckan jag menar, bilparkeringen till Öster-Vingarna.

(Lätt Kanadensare om 15 kg redan införskaffad)

Hej igen!
15 kilo kanadensare är ju fantastiskt men förstår att en vagn ändå kan vara bra i ditt fall. Det är två lite längre lyft som jag minns, det andra ner till Rogen är rätt brant och oländigt så där tror jag inte att en vagn fungerar så bra. Ett alternativ är rakt ner mot rogenstugan, mycket går att paddla, vill minnas att man fick bära, alt. dra kanoten ca 500m över myrmarken dock. Kan kanske funka med en vagn bitvis.
Hursom, lycka till!
Ciao!

Uffe

Hej igen!
15 kilo kanadensare är ju fantastiskt men förstår att en vagn ändå kan vara bra i ditt fall. Det är två lite längre lyft som jag minns, det andra ner till Rogen är rätt brant och oländigt så där tror jag inte att en vagn fungerar så bra. Ett alternativ är rakt ner mot rogenstugan, mycket går att paddla, vill minnas att man fick bära, alt. dra kanoten ca 500m över myrmarken dock. Kan kanske funka med en vagn bitvis.
Hursom, lycka till!
Ciao!

Uffe

Den sträcka du avser här, är det Käringsjön - Rogen?

Den sträcka jag avser är Käringsjövallen - Öster-Vingarna.

Jag kommer dessvärre inte ihåg den exakta vägen men vi tog oss till Rogen så småningom. Vi lämnade kanotvagnen vid Östervingarna och hämtade den senare eftersom vi kom en annan väg tillbaka.

Den sträcka du avser här, är det Käringsjön - Rogen?

Den sträcka jag avser är Käringsjövallen - Öster-Vingarna.
Hej Johan!
Du har rätt, sorry att jag inte obseerverade detta. Jag har inte gått den sträckan men får göra det nästa gång.
Hoppas du får en fin tur!
Mvh
Uffe

Kan tänka mig att stigen från parkeringen till båthusen vid Öster-Vingarna är något enklare med kanotvagn relativt flackt men sankmarken kan kanske vara problem? Jag har gått där och även vidare till Stor-Tandsjön i samband med en skridskotur. Kartutsnittet nedan visar stigen från dasset/skräphuset vid parkeringen.

Thure

Screenshot_20210516-121003.png

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips