Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna?

Kan tänka mig att stigen från parkeringen till båthusen vid Öster-Vingarna är något enklare med kanotvagn relativt flackt men sankmarken kan kanske vara problem? Jag har gått där och även vidare till Stor-Tandsjön i samband med en skridskotur. Kartutsnittet nedan visar stigen från dasset/skräphuset vid parkeringen.

Thure

Visa bilaga 36002

Tack Thure, ja det är min förhoppning att den sträckan ska vara "enklare"

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har burit kanot på sträckan, som jag minns det är det en bred skogsstig som har några spänger (men det är förstås tänkbart att jag blandar ihop olika sträckor). Det kan säkert funka men det är inte tillrättalagt för det. Om det är svårt att bära kanoten skulle jag nog se till att vara två som rullar den tom, för den kommer nog att behöva lyftas över vissa partier.

Med risk för att minnet sviker...
Det första lyftet du beskriver mellan Käringsjövallen ner till Öster-Vingarna är ganska långt men vältrampat så en vagn funkar säkert bra där om man håller lite balans på kanoten och försöker undvika de värsta stenarna.
Håller med alien som avråder i övrigt för det är stenigt och ibland besvärlig terräng men jag upplever ändå lyften som mindre svåra än vad kartan indikerar. Lyftet mellan Öster-Vingarna och Stor Tandsjön minns jag knappt vilket rimligtvis betyder att det inte var så jobbigt. Nu vet jag inte vilka bekymmer du har att lyfta men det går ju oftast att ta dem i etapper och lyfta några hundra meter åt gången.
När du väl är nere vid Rogen och om du tänker ta dig an sjösystemet norrut så är lyften oftast korta. Men undvik vägen norrut rakt upp mot Käringsjön. Den är överjävlig hur man än gör! Omvägen via Rödviken upp mot Öster Rödsjön är bättre på alla vis.

Med risk för att minnet sviker...
Det första lyftet du beskriver mellan Käringsjövallen ner till Öster-Vingarna är ganska långt men vältrampat så en vagn funkar säkert bra där om man håller lite balans på kanoten och försöker undvika de värsta stenarna.
Håller med alien som avråder i övrigt för det är stenigt och ibland besvärlig terräng men jag upplever ändå lyften som mindre svåra än vad kartan indikerar. Lyftet mellan Öster-Vingarna och Stor Tandsjön minns jag knappt vilket rimligtvis betyder att det inte var så jobbigt. Nu vet jag inte vilka bekymmer du har att lyfta men det går ju oftast att ta dem i etapper och lyfta några hundra meter åt gången.
När du väl är nere vid Rogen och om du tänker ta dig an sjösystemet norrut så är lyften oftast korta. Men undvik vägen norrut rakt upp mot Käringsjön. Den är överjävlig hur man än gör! Omvägen via Rödviken upp mot Öster Rödsjön är bättre på alla vis.

Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips