"Ruggad" ryggsäck runt 40 liter?

Använder en Haglöfs Roc rescue 40 liter till det mesta. Helt klart robust. Dock så kan remmarna kännas lite väl lång iblande men de går att kapa eller rulla up så är det inget problem. Ingen lätt säck men det blir väl så när hållbarheten är viktig. En ficka i topplocket. Och en liten ficka på sidan men den hade man lika gärna kunnat vara utan. Inget lull lull på utsidan. Två små väskor som sätts i säcken med karborrband men inte nödvändiga att använda. En kalassäck enligt mig i alla fall. Dock så är den kanske inte jättebillig heller.
/Kenneth

Några länkar:
http://www.outdoorexperten.se/p-21588-haglfs-roc-rescue-40.aspx?gclid=CPLT1rXds8sCFcXOcgodvmkK2g

http://www.naturkompaniet.se/haglofs-roc-rescue-40

http://www.haglofs.com/gb/en/Backpacks-and-Bags/ROC-RESCUE-40/p/334052.2C8

http://www.addnature.com/haglofs-roc-rescue-40-dynamite-danger-2c8-416074.html

http://www.outnorth.se/haglofs/roc-rescue-40
 
Skulle just tipsa om Haglöfs Roc Rescue 40 jag med, den passar in rätt väl på TS önskemål. Imponerande stabil säck, som känns riktigt påkostad, slitstark och med genomtänkta detaljer.
 
Vet inte om nån är intresserad men för mig verkar Kaipak och Karrimor mest matcha mina behov. Jag gillar Kaipaks externa fickor på sidorna och metod för att fästa stavar på sidorna, men med tanke på konceptet med påhängs-fickor så gillar jag Karrimor bäst, jag är en stor fan av modulära system. Med en sån "ensam" har jag kapacitet för några dagar, med fickorna får jag med mig allt "skrot" som tillkommer på t.ex. lägerverksamhet.

Jag kan verkligen rekommendera sidfickorna till Karrimor. De är enkla att ta av och på och vips ökar volymen från 45 till 70 liter.

Jag använder min Karrimor som komplement till Exos och Talon för användande som skulle slita väl mycket på tunnare tyg, som ex att packa spetiga och vassa grejer.
 
men med tanke på konceptet med påhängs-fickor så gillar jag Karrimor bäst, jag är en stor fan av modulära system. Med en sån "ensam" har jag kapacitet för några dagar, med fickorna får jag med mig allt "skrot" som tillkommer på t.ex. lägerverksamhet.!

Berghaus Centurion 45 är ett alternativ till Karrimor. Man är begränsad till MMPS-fickor från Berghaus men de vanliga fickorna är "bara" på 10 l var så säcken blir inte lika bred och 20 l extra räcker också ganska så långt. Det finns också 15 l sidofickor att köpa men jag har inte testat.
Jag vet inte om Karrimor har det men Centurion har fästpunkter så man kan fästa en sidoficka även på baksidan av säcken dvs man kan antingen bara bära med sig en extra eller vräka på med tre stycken på en gång.
En annan fördel med båda säckarna är att man bara behöver köpa en dragkejda för ca 60 kr och lite tyg eller nät etc så kan man skapa egna sidofickor som passar det man vill ha med.
 
Använder en Haglöfs Roc rescue 40 liter till det mesta. Helt klart robust. Dock så kan remmarna kännas lite väl lång iblande men de går att kapa eller rulla up så är det inget problem. Ingen lätt säck men det blir väl så när hållbarheten är viktig. En ficka i topplocket. Och en liten ficka på sidan men den hade man lika gärna kunnat vara utan. Inget lull lull på utsidan. Två små väskor som sätts i säcken med karborrband men inte nödvändiga att använda. En kalassäck enligt mig i alla fall. Dock så är den kanske inte jättebillig heller.
/Kenneth
Hur är axelremmarna? Är sugen på den, och har insett att även en så liten säck kan bli tung. Vill gärna ha breda, välvadderade remmar. Är utomlands utan möjlighet att testa, därav frågan. Billig på Addnature just nu...
 
Hur är axelremmarna? Är sugen på den, och har insett att även en så liten säck kan bli tung. Vill gärna ha breda, välvadderade remmar. Är utomlands utan möjlighet att testa, därav frågan. Billig på Addnature just nu...

Roc rescue 40 väger ju ca ca 1869 gram. Vägt själv. Kan inte påstå att axelremmarna är välvadderade men de de funkar alldeles ypperligt tycker jag. Dock så är det ju ingen säck att bära 15-20kg i. Kanske runt 10-12 som mest.
Tror nypriset låg på ca 1800kr för ett par tre år sedan.
En nackdel är ju att den inte är förberedd för vätskesystem om man nu vill ha det.
/Kenneth.
 
Crux

Mitt tips blir Crux AK 37 (el 47). Haft min i flera år, jättenöjd! Tålig och skön att bära även om man tynger ner den ganska rejält. Beställde från UK, billigare så. Enda "externa" plats för regnställ osv är under locket, om man inte lägger till sidfickor av något slag, och bara en ingång. Annars verkar den svara bra mot dina önskemål.

http://www.crux.uk.com/product/3g-ak37-2015
 
Jag har en KM Ratatosk 30 som jag har plockat ur ramen ur. Den närmar sig då 40 liter, hamnar under kilot och är väldigt slittålig.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
 
http://www.faltbutiken.se/snigeldesign-50l-uppdragsryggsack-12.html

Förvisso en "taktisk" säck, men utan allt lull-lull. Jag har en i jobbet och den håller bra. Har förvisso bara haft den ett år, men den har haft några jobbiga dygn under den tiden och inte visat några tecken på att gå sönder. Sitter bra även fullastad, funkar att gå och skida med.

Nackdelen är ju att den skriker militär, så jag använder den inte privat för att jag vill känna mig civil ibland, vilket är synd för att det är en gedigen säck.
 
Jag köpte en https://www.varusteleka.com/en/product/savotta-jaakarireppu/33028 förra sommaren. Lite tung är den, eftersom den är tillverkad i kraftigt tyg och gummerad (PU?) på insidan. Men den är svinskön att bära, rymmer 30 liter men överpackas lätt med ytterligare...ska vi gissa 25% ungefär? Och den är rejält stabil, så även om den packas tungt eller bängligt så funkar den bra att bära.

Finns sidfickor till att köpa, men eftersom det är molle finns det hur mycket som helst att välja på.

Sidfickorna som är fastsydda på säcken är dock ganska usla, de är helt enkelt för små och tajta för att vara riktigt användbara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.