RT90 support i MapEdit på gång

Jag har skickat en patch angående ozi .map

Jag har skickat en patch till honom och det fungerade för mig iallafall att ladda ozi-maps kalibrerade i RT90 i det programmet då.

Om det är någon som har akutkris på att få en binär med de ändringarna får Ni kontakta mig så skickar jag antingen kodändringarna eller en binär.

Men med den hastighet han släpper nya releaser dröjer det nog inte många dagar innan det kommer en ny release.

Re: Jag har skickat en patch angående ozi .map

matbj; sa:
Om det är någon som har akutkris på att få en binär med de ändringarna får Ni kontakta mig så skickar jag antingen kodändringarna eller en binär.

Eftersom några har hört av sig och vill ha en ny release tänkte jag istället informera hur man kan göra med den gamla releasen. (Tänk vad man kan lära sig mycket genom experimenterande) Dessutom har Konstantin tagit emot patchen så den kommer nog extremt snart.

Den release som jag kan skapa klarar nämligen inte alla finesser. (open-source varianten kan inte öppna låsta kartor)

1. Öppna ozi.
2. Öppna den karta du vill jobba med
3. Välj check calibration of map
4. Wälj datum till WGS-84
5. Välj transverse mercator
6. Välj projection setup.
7. Fyll i:
Latitude origin: 0 0 N
Central Meridian: 15 48,3707 E
Scale factor: 1,000005610
False Easting: 1500064,27
False Northing: -667,71

Tryck close och spara denna .map

8. Gå in i configuration och kontrollera att DATA FILE DATUM är satt till WGS-84.
(Om du tänkte använda filer med andra datum får du öppna dem i ozi och sedan spara dem med WGS-84)
9. Starta gpsmapedit och öppna din .map
10. Ladda in dina tracks och vad du nu vill...

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ny version finns nu, bla med:

"Enhancement: Support of RT90 datum and the 'Swedish Grid' for OziExplorer .map (thanks to Mathias Bjorklund). "

Ska bli spännande att prova.

Tacket ska väl fr a gå till Konstantin som gjorde programuppgraderingen. jag skickade ett tack till gästboken i de svenska kartmakarnas namn

Hejonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips