RT90 support i MapEdit på gång

Jag har skickat en patch angående ozi .map

Jag har skickat en patch till honom och det fungerade för mig iallafall att ladda ozi-maps kalibrerade i RT90 i det programmet då.

Om det är någon som har akutkris på att få en binär med de ändringarna får Ni kontakta mig så skickar jag antingen kodändringarna eller en binär.

Men med den hastighet han släpper nya releaser dröjer det nog inte många dagar innan det kommer en ny release.

Re: Jag har skickat en patch angående ozi .map

matbj; sa:
Om det är någon som har akutkris på att få en binär med de ändringarna får Ni kontakta mig så skickar jag antingen kodändringarna eller en binär.

Eftersom några har hört av sig och vill ha en ny release tänkte jag istället informera hur man kan göra med den gamla releasen. (Tänk vad man kan lära sig mycket genom experimenterande) Dessutom har Konstantin tagit emot patchen så den kommer nog extremt snart.

Den release som jag kan skapa klarar nämligen inte alla finesser. (open-source varianten kan inte öppna låsta kartor)

1. Öppna ozi.
2. Öppna den karta du vill jobba med
3. Välj check calibration of map
4. Wälj datum till WGS-84
5. Välj transverse mercator
6. Välj projection setup.
7. Fyll i:
Latitude origin: 0 0 N
Central Meridian: 15 48,3707 E
Scale factor: 1,000005610
False Easting: 1500064,27
False Northing: -667,71

Tryck close och spara denna .map

8. Gå in i configuration och kontrollera att DATA FILE DATUM är satt till WGS-84.
(Om du tänkte använda filer med andra datum får du öppna dem i ozi och sedan spara dem med WGS-84)
9. Starta gpsmapedit och öppna din .map
10. Ladda in dina tracks och vad du nu vill...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ny version finns nu, bla med:

"Enhancement: Support of RT90 datum and the 'Swedish Grid' for OziExplorer .map (thanks to Mathias Bjorklund). "

Ska bli spännande att prova.

Tacket ska väl fr a gå till Konstantin som gjorde programuppgraderingen. jag skickade ett tack till gästboken i de svenska kartmakarnas namn

Hejonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips