RT90 support i MapEdit på gång

RT90 inte bara på gång

Från http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm

0.92b
(Dec 2, 2003)

* New feature: Support of non-Garmin type sets. The type set is map attribute which defines possible types of objects in the map and the numeric codes for them. In addition to the Garmin type set, the one for the CRD format (ALAN Map 500, Holux) is supported currently.
* New feature: The setting defining the default type set (see 'Tools | Options | Edit | Default type set').
* Enhancement: CRD files may be saved directly by 'File | Save' (and former explicit exporting to CRD is removed).
* Enhancement: The shapefile import wizard allows to use type set for ALAN Map 500 and Holux.
* New feature: The shapefile import wizard supports coordinates in Swedish RT90 2.5 gon W and the datums SWEREF 93/99 (thanks to Jonas Lonnroth).
* Enhancement: The new setting for 'Transparent polygons' view mode, which allows to render polygons as borders only (see 'Tools | Options | View | Transparent polygons view').
* Enhancement: 'Open with Notepad' conext menu item for .mp files (in Windows Explorer).
* Fix: Feet-to-meters height conversion is extended to POIs 0x64xx-0x66xx (thanks to Vadim).
* Fix: Annoying selection of underlying object by double-click while using the tool 'Create region' (thanks to Alan Teo).
* Enhancement: Exporting to cgpsmapper.exe supports the output IMG file name definition.
* Fix: Asking for the path to cgpsmapper.exe on each exporting to IMG under Windows 98/ME (thanks to Janusz Skolimowski).
* Fix: Parameters names in Polish format are case-insensitive (thanks to Mikael Nordlund).

Download version 0.92b (387 K).
 
Tyvärr så är det fel datum

Tyvärr så supportas inte datumet RT90 vilket gör att det "inte fungerar", men jag har skickat mail till gpsmapedit-författaren så förhoppningsvis så blir det full support för shapefiler med Swedish grid och RT90 i nästa version.

Jag skickade också direkt länk med info om det förbättrade sambandet som lm tagit fram. Jag lyckades hitta en engelsk sida med fler decimaler än den kända gps-tips sidan.
 
Re: Tyvärr så är det fel datum

matbj; sa:
Tyvärr så supportas inte datumet RT90 vilket gör att det "inte fungerar", men jag har skickat mail till gpsmapedit-författaren så förhoppningsvis så blir det full support för shapefiler med Swedish grid och RT90 i nästa version.

Jag skickade också direkt länk med info om det förbättrade sambandet som lm tagit fram. Jag lyckades hitta en engelsk sida med fler decimaler än den kända gps-tips sidan.

Jag är inte helt säker på vad du avser med RT 90-datumet, men projektionsparametrarna som gör om lat/long i WGS 84 till x/y i RT 90 2.5 gon V förutsätter att det geodetiska datumet är WGS 84 och inte RT 90 (dvs att ellipsoiden är WGS 84 och inte Bessel 1841). Under tips om GPS på Lantmäteriets hemsida är detta speciellt påpekat. Det borde alltså fungera trots att RT 90 inte har stöd i programvaran.

När det gäller antalet siffror är de som presenteras på Lantmäteriets sida om GPS-tips speciellt anpassade för enkla GPS-mottagare som inte kan ta emot så många siffror. Om du avrundar värdena som du hittade på den engelska sidan till samma antal decimaler och stoppar in dem i mottagaren kommer du att öka felbudgeten med ett par dm vilket i och för sig inte har någon betydelse men jag bara nämner det som förklaring till varför de avrundade värdena i stämmer med de som finns på sidan om GPS-tips.
 
Hej å hå

Mathias, var det en annan engelsk sida en den jag sänt? Konstantin hade själv luskat ut en del av sido-sidorna till länken som angavs av ehn (Eva heljesten) och som jag sände. Hon hade också påpekat att det var flera, sidor vilket jag förbisåg att tala om.

Tyvärr hänger jag inte med på finesserna, jag var bara road av att testa att skriva på ryska med det virtuella tangentbordet på http://www.kbd.da.ru. Njema problema som dom säger med vanliga bokstäver.

Men det förefaller ju himla viktigt att Konstantin inte blir konfunderad av motstridiga budskap. Är ni helt överens om vad som behövs för att det ska fungera? Verkar vara lämpligt med konsensus innan man begär ändringar så att det inte blir hattande.

En ytterligare komplikation är att gästbokens meddelanderuta inte gillar andra tangentbord än ursprungligt engelskt. Jag har win2000 på engelska och sv. tangentbord, blev tvungen att ändra till engelskt keyboard för att /? och sånt skulle funka.Det är, möjligt att det funkar OK om både OS och kbd är sv.

ÄR map_author i Yahoo groups en bra resusrs?
[Ändrat av jonasolof 2003-12-03 kl 21:29]
 
Re: Re: Tyvärr så är det fel datum

Bo-Gunnar Reit; sa:
Jag är inte helt säker på vad du avser med RT 90-datumet, men projektionsparametrarna som gör om lat/long i WGS 84 till x/y i RT 90 2.5 gon V förutsätter att det geodetiska datumet är WGS 84 och inte RT 90 (dvs att ellipsoiden är WGS 84 och inte Bessel 1841). Under tips om GPS på Lantmäteriets hemsida är detta speciellt påpekat. Det borde alltså fungera trots att RT 90 inte har stöd i programvaran.

Så vitt jag kan förstå har han INTE använt den formel du kallar för alternativ transformation utan bara infört de "normala" parametrarna utan möjlighet att använda bessel elipsoiden.

Projektionstyp: Gauss-Krüger
Medelmeridian : 15°48'29".8 Öst Greenwich.
Latitud för origo : 0°
Skalreduktionsfaktor : 1.0
x0, x-tillägg (False Northing) : 0 m
y0, y-tillägg (False Easting) : 1500 000 m

Är det då korrekt att kalla att man inte kan ställa in korrekt datum? (Jag tycker att det är väldigt svårt att förstå skillnaden mellan datum och positionsformat)

I vilket fall som helst ger en överlagring av det exempeldata som finns på lm's hemsida en felplacering på ca 100 meter. Konstantin har fått detta exempeldata och han säger att det kommer att fungera i 0.93b.
 
Tyvärr så är det fel datum

Jag inser att det är svårt för icke-geodeter att tränga in i de geodetiska datumens förvirrande värld. Din Konstantin får gärna kontakta mig så skall jag hjälpa honom att bringa klarhet i frågan hur man enklast omvandlar mellan WGS 84 och RT 90.
 
kontakt

Hej Bo-Gunnar

För den goda sakens skulle kanske du kunde vara snäll och sända Konstantin ett litet besked om att du kan hjälpa till vid behov på adressen kg@infratel.com
Det är den mailadress han givit för bug reports. Inlägg i gästboken visar i motsats till bug reports ens mailadress offentligt (då man klickar på avsändarens namn).

Hälsningar

Jonas Lönnroth

Hemsidan är

http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm
 
Nu fungerar det fullt ut med RT90 och shapefiler i gpsmapedit

Annars kan man ladda hem 0.93b där det fungerar alldeles utmärkt. (finns på hemsidan enligt ovan)

Jag har även själv nu kompilerat hans program och även testat den direkta transformationen (genom att ändra parametrarna i källkoden) och det fungerar alldeles utmärkt även det.
 
Emotionell berg och dal bana det här!
Hade förhoppningen att det skulle medföra möjligheten att öppna en Ozi map kalibrerad i RT90 och Swedish grid, tyvärr verkar det inte funka, men det var kanske inte det som jobbades med?
däremot verkar möjligheten att öppna "shape filer " i Rt90 tillkommit men vad är det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
Gardsiö Hur omvandla RT90 till Sweref 99 TM? Navigering 2
birru GPS-mobiler & RT90 Navigering 1
Robert Sahlin RT90 till WGS84 med excel Navigering 92
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
gisslar Omvandla RT90 2,5 gonv till RT90 Long, lat (GG.ggggggg Navigering 3
mfn Koordinatkonvertering (WGS84 -> RT90) Navigering 38
sotter Ligger RT90 X och Y parallelt? Navigering 10
sotter Konvertera RT90 till WGS-84 Navigering 4
avslutat medlemskap1105 Koordinatproblem (WGS84 -> RT90) Navigering 1
graylingman Konvertering UTM till RT90 Navigering 8
eriol067 Garmin RT90 / Rikets nät Navigering 1
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
Fabbro_H WGS84 - RT90 Korspunkter Navigering 2
bogart Knappa in RT90 i GPS'n, hurdå? Navigering 5
BD Convertera RT90 till WGS84 Navigering 3
haraldn Problem med RT90 i Venture 2.31 Navigering 3
Ka-Ka RT90 & Rikets nät som positionsformat? Navigering 3
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
clindh Omräkning WG84 till RT90? Navigering 5
CASIO GPS-klocka & RT90 Navigering 1
jabe05 Waypoint+ och RT90? Navigering 0
vm368879 microSDHC support? Navigering 13
niklaz Mailadress till Garmin-support? Navigering 10
jasy Garmin support Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
ekis Contact med Garmin support Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
mekelund Redigera friluftskartan med Mapedit Navigering 7
fafner GPS MapEdit Navigering 3
gertlind MapEdit Navigering 3
henan Sammanställa alla MapEdit-kartor? Navigering 24
Blekingepaddlare MapEdit - infoga kartor med svensk grid Navigering 0
henan Mapedit-karta ger låååångsam skärm. Navigering 7
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.