microSDHC support?

Utvecklingen på flashminnen i form av minneskort har ju varit imponerande, med ständigt större kapacitet och snabbare läs/skriv-hastigheter.

Funderar på att köpa en ny GPS, Garmin eTrex Legend HCx. Den tar microSD står det, men tycker att dessa knappast lönar sig att köpa, då microSDHC minnena för 4GB och 8GB är överkomliga. T.ex. Kingstons variant med både adaptrar och läsare (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376874). Minneskort har en tendens att bli fulla snabbt, samtidigt som möjligheten att använda som reserv i kamera eller telefon är önskvärd.

Är det någon som har erfarenhet med microSDHC minneskort i denna GPS eller liknande modell?
Är microSDHC kompatibla med microSD?
 
Utvecklingen på flashminnen i form av minneskort har ju varit imponerande, med ständigt större kapacitet och snabbare läs/skriv-hastigheter.

Funderar på att köpa en ny GPS, Garmin eTrex Legend HCx. Den tar microSD står det, men tycker att dessa knappast lönar sig att köpa, då microSDHC minnena för 4GB och 8GB är överkomliga. T.ex. Kingstons variant med både adaptrar och läsare (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376874). Minneskort har en tendens att bli fulla snabbt, samtidigt som möjligheten att använda som reserv i kamera eller telefon är önskvärd.

Är det någon som har erfarenhet med microSDHC minneskort i denna GPS eller liknande modell?
Är microSDHC kompatibla med microSD?

Varför ska du ha mer än ett vanligt microSD-kort på 2GB till din Garmin?
FriPro kartan över hela Sverige tar inte mer än ca 1200 MB så du har ca 800 MB kvar till spår och annat som du kan tänkas vilja lagra på kortet.
 
Hittade en site (ej Garmin) efter ytterligare Googlande:
Frequently Asked Questions (FAQ) for Garmin eTrex Legend HCx

4. Do the new microSDHC cards work?

Yes. MicroSDHC support was added in the firmware around March of 2007. Still, there are excuses.

MicroSD cards of 4GB and 6GB have been confirmed to work in the Garmins with MicroSD sockets. The limit of 2025 segments or 2GB, whichever comes first, still comes into play. The remaining space can be used for tracks, additional track storage, or for storing non-Garmin data.

The exact limits seem to be hard to pin down and building and transferring large datasets for experimentation is time-consuming. As a practical matter, the Topo product seems to be the only one to run into the 2025 segment limit and most continents for the other products take under 2GB.


Nu vet man ju inte om man kan lita på dessa uppgifter på nätet. Avvaktar nog med att chansa på att de nyare och snabbare microSDHC korten ändå fungerar, så följer istället Garmins konservativa rekommendation med microSD, vilka ju har max 2GB kapacitet. Synd att man inte kan prova först, när man handlar via Internet-affären.
 
Nu vet man ju inte om man kan lita på dessa uppgifter på nätet. Avvaktar nog med att chansa på att de nyare och snabbare microSDHC korten ändå fungerar, så följer istället Garmins konservativa rekommendation med microSD, vilka ju har max 2GB kapacitet. Synd att man inte kan prova först, när man handlar via Internet-affären.

Återkommer dock till frågan, vad behöver du mer än 2 GB till i din GPS?
 
Jag vet ju inte varför han/hon vill ha det, men jag känner nog att jag helst använder kort som jag kan använda i annat med vid behov. Och jag har bara 1 GB som det är.

Har jag specifika användningar för mina kort och skall använda dem i flera olika apparater som är beroende av dem så köper jag hellre ett kort per apparat. detta både av säkerhetskäl men också av den enkla anledningen att då har jag inte kortet i en apparat som inte är med när jag behöver det i en apparat som jag har med mig.
MicroSD kort är idag så billiga att man vinner ingenting på att ha ett nytt högkapacitets kort på 4 eller 8 GB jämfört med att köpa ett flertal 2 GB vanliga microSD kort.
 
Fördelen med att använda 4 GB kort är att man kan använda maximala 2 GB kartor, och ändå ha näst intill obegränsad spåregistrering på resterande 2 GB. Det har fungerat perfekt på min 60CSx.
 
Fördelen med att använda 4 GB kort är att man kan använda maximala 2 GB kartor, och ändå ha näst intill obegränsad spåregistrering på resterande 2 GB. Det har fungerat perfekt på min 60CSx.

Jag har aldrig varit i ett sådant område att jag behövde 2 GB kartmaterial på en gång.
Min Vista använder jag till skogen, min bil GPS i bilen så jag behöver inte ha hela Sveriges FriPro och dessutom CityNavigator och BlueChart.
Jag använder olika kartor vid olika tillfällen och med enheter som är anpassade för sitt syfte, men det är ju så som jag arbetar med GPSn och inte nåt som kanske är regel.
 
Har jag specifika användningar för mina kort och skall använda dem i flera olika apparater som är beroende av dem så köper jag hellre ett kort per apparat. detta både av säkerhetskäl men också av den enkla anledningen att då har jag inte kortet i en apparat som inte är med när jag behöver det i en apparat som jag har med mig.
MicroSD kort är idag så billiga att man vinner ingenting på att ha ett nytt högkapacitets kort på 4 eller 8 GB jämfört med att köpa ett flertal 2 GB vanliga microSD kort.

Du har rätt, jag hade inte tittat på priset. Fast visst är det tråkigt med gamla minneskort när apparater gått ur tiden.

John
 
Utvecklingen på flashminnen i form av minneskort har ju varit imponerande, med ständigt större kapacitet och snabbare läs/skriv-hastigheter.

Funderar på att köpa en ny GPS, Garmin eTrex Legend HCx. Den tar microSD står det, men tycker att dessa knappast lönar sig att köpa, då microSDHC minnena för 4GB och 8GB är överkomliga. T.ex. Kingstons variant med både adaptrar och läsare (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376874). Minneskort har en tendens att bli fulla snabbt, samtidigt som möjligheten att använda som reserv i kamera eller telefon är önskvärd.

Är det någon som har erfarenhet med microSDHC minneskort i denna GPS eller liknande modell?
Är microSDHC kompatibla med microSD?

Jag frågade Garmin. Han missade att svara på SDHC-biten i meddelandet (säkert av misstag) men han sa att min eTrex Vista HCx kan använda upp till 2GB kort. han sa också att den blir någon långsam i uppstarten om man har många kartor inlaggda. Sedan skall det inte göra någon skillnad.

John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mailadress till Garmin-support? Navigering 10
jasy Garmin support Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
ekis Contact med Garmin support Navigering 12
jonasolof RT90 support i MapEdit på gång Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.