MapEdit

Tjena

Jag har försökt leka lite i mapedit, Gick nästan bra :)

Jag tog en del av Friluftskartan, skar ur en del som jag ville leka med. Sparade den som "Polish" txt format och körde den genom cgpsmapper. Tog även nån test_pv_txt och la in mitt "kartnummer" där.

Kopierade dessa filer till min mapsource kartkatalog.
99991000.img
Edefors.img
Edefors.TDB

Fixade registryt och startade Mapsource.

Ftid och fröjd, min karta är nu valbar i Mapsource och ser bra ut men... Jag kan inte välja den och skicka över den till GPS'en ? Den blir inte selectad och hamnar unde MAP tabben i Mapsource.

Någon som är slängd i Mapedit med tillbehör som kan förklara stegen för mig, har säkert gått vilse någonstans :)

Tror jag har gjort som det är sagt i följande länk:
http://www.keenpeople.com/index.php?option=articles&task=viewarticle&artid=4&Itemid=3.

Tack på förhand
Gert
 
Tja Ba.

Ja det gjorde jag. Det verkar som det löst sig. Jag hade blandat ihop 2 kartor, den med nummret som skapades av dos programmet samt en anna som jag meckat med innan jag fattade hur det fungerade. Nu kan jag välja kartan i Mapsource och skicka den till GPS'en. Klart kul nu kan man göra egna småfiskekartor.

Vet du hur exakt friluftskartan är, tycker det är stor skillnad (10 m) på mina waypoints mot var t.ex. hus är inplottade på kartan.

10m är väl inte så mycket iofs, kan ju se huset därifrån :)

Kanske är GPSen som inte hade bättre mottagning just då.

Tack för din tid.

Gert
 
Friluftskartan

Denna ÄR JU BYYGD PÅ 1:100000 SÅ DET SAKNAS en hel del hus och de som finns är rätt fel ibland.
Men det går ju att ändra på i mapedit!!
Jag jobbar på mina egna områden i OMR 10!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.