• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

RT90 till WGS84 med excel

Vet att liknande trådar legat finns ute sedan tidigare men här kommer en till. Om det finns någon därute som har ett Excelark som gör om koordinater i RT90 till WGS84 skulle det vara fantastiskt om jag kunde få en kopia. Jag ska använda det för att konvertera ett stort antal koordinater.

/Robert

Jag fick den av Kepler för ett par år sedan. Antar att han inte har något emot att jag skickar den vidare. Skicka mailadress via PM till mig bara.

Blir lite intresserad av vad man kan få för storlek på fel med denna metod. Måste bli olika stort i olika delar av landet. Inte klarar väl excel av att räkna med ellipsoider osv?

Beräkningarna i min Excelfil sker med hjälp av algoritmer och parametrar som är tagna från Lantmäteriets hemsida och publikationer. Så resultaten från Excelfilen blir exakt de samma som koordinattransformationen på deras hemsida (länk i tidgare inlägg).

Tillsammans med Visual Basic for Application kan Excel beräkna det mesta...

Och givetvis inga problem att vidarebefordra filen. Bara kul att den kommer till användning.

När du ändå är "på tråden", Kepler...

Jag har ett problem, nämligen att konvertera något hundratal koordinater RT90 i en excelfil till ett format som Garmins GPSer kan läsa. Alltså göra om min excellista med X-koordinater i en kolumn och Y-koordinater i en annan kolumn så att jag kan få in dessa koordinater i Mapsource och vidare in i min eTrex.

Är det rent av något som din fil kan fixa? Hur gör jag i så fall?

Skulle vilja konvertera alla dessa koordinater i RT90 till WGS84 utan att behöva knappa alla värdena manuellt. Keplers excelfil borde väl underlätta, eller hur Kepler?
http://www.fredsmilen.se/Rosen.aspx
Sen kan man med rösenas position i 60CSx ut och leta efter de som ännu inte är hittade, fascinerande med dessa rösen förresten.

smulan49 & graylingman:

Jo, det var verkligen intressant med dessa rösen. Deras positioner i lat/lon (WGS84) kan antingen beräknas med min Excelfil eller genom att helt enkelt kika på källkoden till fliken "Hem" (det är väl Visa - källkod i Internet Explorer).

Men sen gäller det ju att få in positionerna som waypoints i GPS'en. Det är ju samma frågeställning som graylingman.

Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.

Att WGS84-värdena finns i källkoden hade jag inte tänkt på! Tack för den Kepler.
Testade med några värden, editerade manuellt mha notepad, tog in i gpsbabel som kommaseparerad, exporterade som garmin gdb, öppnade i Mapsource och problemet löst.
Skall kanske försöka ordna ett script för att slippa editera källkoden manuellt, fast oftast tar det längre tid att få scriptet att funka än det tar att manuellt editera....

Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.

Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.

Excel klarar mycket :) Bara man matar in rätt formler.

Från info-fliken i excelfilen:

Beräkningsmetoder
7 parameter (Helmert). Enligt algoritmer från www.lantmateriet.se och "Handbok till Mätningskungörelsen, Geodesi, GPS" (Lantmäteriverket 1996). Detta Excelprogram ger exakt samma resultat som GTRANS (http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm
Ha! Där ser man. Bevisar iofs mest att jag spenderat för mycket tid med gtrans och för lite med excel. Kul att veta!

Logga in

Tips!