RT90 till WGS84 med excel

Vet att liknande trådar legat finns ute sedan tidigare men här kommer en till. Om det finns någon därute som har ett Excelark som gör om koordinater i RT90 till WGS84 skulle det vara fantastiskt om jag kunde få en kopia. Jag ska använda det för att konvertera ett stort antal koordinater.

/Robert

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag fick den av Kepler för ett par år sedan. Antar att han inte har något emot att jag skickar den vidare. Skicka mailadress via PM till mig bara.

Blir lite intresserad av vad man kan få för storlek på fel med denna metod. Måste bli olika stort i olika delar av landet. Inte klarar väl excel av att räkna med ellipsoider osv?

Beräkningarna i min Excelfil sker med hjälp av algoritmer och parametrar som är tagna från Lantmäteriets hemsida och publikationer. Så resultaten från Excelfilen blir exakt de samma som koordinattransformationen på deras hemsida (länk i tidgare inlägg).

Tillsammans med Visual Basic for Application kan Excel beräkna det mesta...

Och givetvis inga problem att vidarebefordra filen. Bara kul att den kommer till användning.

När du ändå är "på tråden", Kepler...

Jag har ett problem, nämligen att konvertera något hundratal koordinater RT90 i en excelfil till ett format som Garmins GPSer kan läsa. Alltså göra om min excellista med X-koordinater i en kolumn och Y-koordinater i en annan kolumn så att jag kan få in dessa koordinater i Mapsource och vidare in i min eTrex.

Är det rent av något som din fil kan fixa? Hur gör jag i så fall?

Skulle vilja konvertera alla dessa koordinater i RT90 till WGS84 utan att behöva knappa alla värdena manuellt. Keplers excelfil borde väl underlätta, eller hur Kepler?
http://www.fredsmilen.se/Rosen.aspx
Sen kan man med rösenas position i 60CSx ut och leta efter de som ännu inte är hittade, fascinerande med dessa rösen förresten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips