RT90 till WGS84 med excel

Rt 90 >> wgs 84

Hej, Här är en till som sitter och blir förtvivlad över bökigheterna men RT90 och en GPS som inte har inställningsbart TR90/WGS84. Jag vill gärna, om möjligt, få tillgång till Excel dokumentet som omräknar dessa uppgifter. - Jocke

Detta excelark låter intressant , tror det är vad jag oxå letar efter .
Jag skulle behöva konvertera närmare 1500 poi från wgs84 till rt90 , har alla koordinater i excel fast behöver ha dom i rt90 så jag kan göra en databas av dom i kartex.

Skule det gå med din excelfil ?
Trodde det skulle finnas en uppsjö av konverteringsprogram men det verkar inte göra det .

Aktuellt

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!
Jag kan starkt rekommendera Eniros karttjänst:
http://kartor.eniro.se/
I menyn till höger (under "Ännu mer") finns GPS-koordinat att välja. Sätt en punkt på kartan och få koordinater i:

WGS 84 (lat, lon)
WGS 84 decimal (lat, lon)
RT90
SWEREF99 TM

Vassa grejer dessa.

RT90 verkar många ha , men det är bra och kunna snabbt skifta om man skall hitta nån med bilnavigator/telefon som har WGS84.

Lac/112 gillar RT90 men jag tror dom kan ta det andra också numera

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips