Konvertering UTM till RT90

Hej,
Jag har förgäves sökt i detta forum, på lantmäteriets hemsida samt på norska sidor information om hur man konverterar från UTM till RT90. Jag har alltså ett stort antal koordinater i Sverige inmätta med en "norskinställd" GPS och jag skulle gärna vilja konvertera dessa till RT90.

Ett exempel på en koordinat: 0398096/6697423

Ett sätt ar ju naturligtvis att mata in dem i en "norsk GPS" och sen ställa om densamma till att visa RT90, men det tycker jag verkar jobbigt. Finns det nåt annat sätt? Nån som kan bygga en liten smidig excelfil kanske? :)

Anders
 
Går med både OziExplorer och Fugawi

Det går att importera waypoints som textfiler i UTM-format i både OziExplorer och Fugawi och sedan exportera som RT90. Fugawi lär ha en noggrannare RT90 algoritm än OziExplorer.

Du måste först komplettera dina data med rätt UTM Zon.

Exempel för en Waypoint som heter GCGM9B som finns på Teneriffa i Zon 28R.

OziExplorer format: WP,UTM,GCGM9B,28R,333146,3109923
Fugawi format: GCGM9B,,,333146.00,3109923.00,28R

Det finns fler fält tillgängliga i formatet, om du har tillgång till data: höjd, kommentar, beskrivning, datum, tid.
 
GPS Utility

Tack för hjälpen, men jag har varken Ozi eller Fugawi. Kollade lite på GPS Utility och det verkar också vara en framkomlig väg.

Anders
 
Du skriver RT90, men jag antar att vad du egentligen menar är att du vill konvertera till det svenska koordinatsystemet, Rikets nät. För att få bästa resultat ska du då i GPS Utility inte välja Swedish och RT90, utan i stället Sweden och WGS84. Då får du svenska koordinater beräknade direkt från WGS84 med speciella projektionsparametrar som Lantmäteriet har beräknat. Det ger bättre resultat än den ganska dåliga transformation mellan WGS84 och RT90 som de flesta program använder.
 
CoordTrans

För att bena ut begreppen lite här:

UTM är en system av kartprojektioner. Dessa kan vara baserad på olika datum, t.ex. WGS84, ETRS89 eller ED50. Den aktuella projektionen anges med zoner, t.ex. zon 32N-35N som berör Sverige. I det här fallet rörde det sig om Norge, och eftersom de antagligen är inmätta efter 1996 är det WGS84 som gäller som datum. Projektionszonerna som kan vara aktuella är 31-36.

Sen vill du konvertera till RT90. RT90 är ett datum, och användes tillsammans med Gauss-Krugers projektion. Dessa skall icke förväxlas med WGS84, då de är baserade på olika jordmodeller. (Det är ett problem att vi även slänger oss med RT90 som benämning på kartprojektionen, och inte bara på datumet/referenssystemet)

Detta går att beräkna själv om intresse finns, men jag använder mig av shareware-programmet CoordTrans (http://franson.biz/coordtrans/index.asp) som löser det hela i ett nafs.

Din position som du angav som exempel (nånstans ute i Nordsjön) ligger i zon 31V, och motsvarar i RT90 696743,86/6788106,82.

MVH
// Örjan
 
haraldn; sa:
Du skriver RT90, men jag antar att vad du egentligen menar är att du vill konvertera till det svenska koordinatsystemet, Rikets nät. För att få bästa resultat ska du då i GPS Utility inte välja Swedish och RT90, utan i stället Sweden och WGS84. Då får du svenska koordinater beräknade direkt från WGS84 med speciella projektionsparametrar som Lantmäteriet har beräknat. Det ger bättre resultat än den ganska dåliga transformation mellan WGS84 och RT90 som de flesta program använder.

Jo, jag uttryckte mig lite slarvigt. Tack i alla fall!
 
Re: CoordTrans

wal; sa:
Din position som du angav som exempel (nånstans ute i Nordsjön) ligger i zon 31V, och motsvarar i RT90 696743,86/6788106,82.

MVH
// Örjan

Hej,

"Bakvägen" dvs genom att jag visste var en av mina positioner låg på kartan kunde jag med GPS Utility komma fram till att mina positioner ligger i zon 33V och att exempelpositionen 0398096/6697423 sannolikt ska vara 398096/6697423, dvs utan inledande nolla vilket i så fall i Rikets nät motsvarar 1353690 6700993 Verkar det rimligt? På min karta verkar det i högsta grad rimligt i alla fall. Eller har jag gjort fel i mina försök till transformationer?

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
wisslan konvertering av mp format till garmin img Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
johsjo Konvertering till POI för Garmin Navigering 0
Buda Konvertering till "World coordinate" Navigering 3
-Patric- konvertering Navigering 7
Konvertering från lat, long till x, y pos. Navigering 3
Spaceman Spiff Inställningar Garmin UTM zon 18S Navigering 3
niking När kom SWEREF 93 UTM + lat/long Navigering 7
matte_upp UTM position Navigering 6
Frej Eget UTM-jät i 60cx Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...