Rock Empire kilar!

Jag har tyvärr inget konstruktivt att bidra med till diskussionen, jag har dock följande åsikt:

Finns det inte mindre viktiga saker du kan spara några hundralappar på? om du skall köpa ett kilsett skiljer det totalt kanske 400:- mellan RE och DMM.

Jag tror iofs att RE antagligen funkar även om de inte är CE märkta men varför chansa när det skiljer så lite, jag är säker på att ditt liv är värt mer än 400 pix.

/Pott
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skulle tro att ni kan få veta allt ni vill om CE-märkning resp UIAA-märkning av RE-grejor om ni tar kontakt med Northstar Trading i Malmberget.

http://www.northstar.se/

Annars syns CE-märket på flera av bilderna på RE:s hemsida om man tittar noga.
Självklart ska man inte snåla med saker som påverkar säkerheten. Man ska inte heller inbilla sig att man har rätt att känna sig säkrare för att grejorna är dyrare! Man kan ju anta att varje klättrare kan spendera ett visst antal kronor på sin klättring; då gäller det att man får så mycket (säkerhet) som möjligt för pengarna.

Just kilarna har kanske inte så imponerande hållfasthetsvärden. Wild Countrys kilar råkar jag ha och de har högre värden angivna, fast de kostar ju lite mer. Kanske Kongs eller Cassins är billiga och bra.

När det gäller kamkilar tror jag bara Camalots slår RE Robots angivna maxlaster.

Jag misstänker att jag rättas om jag har fel...

Det är kanske dessutom betydligt vanligare att kilar lossnar än att de går sönder.
 
Mezzner; sa:
..Just kilarna har kanske inte så imponerande hållfasthetsvärden..

Hållfastheten som anges i deras (Hudys) katalog är samma som för Black Diamond Stoppers; 6 kN för de stora och 10 för de små.

Jag skulle inte oroa mig över att priset är för lågt heller - det finns inget givet samband mellan pris och prisvärdhet. De tjeckiska prylar jag använt funkar klockrent, och jag tror att konkurrensen gör branschen gott. Att just kilarna inte är CE-märkta beror nog snarast på administrativa hinder.

Däremot tror jag att en kils FORM är ganska avgörande, och DET skulle jag kunna tänka mig att betala extra för. (har ingen aning om hur RE's kilar är)

/Per


p.s. - 85 tjeckiska pengar, minus skatt som du får tillbax i tullen, blir mycket riktigt under 30 SKr.
[Ändrat av fson 2004-01-06 kl 10:18]
 
Håller med det som sägs ovan: kilar är billiga, satsa på rätt form. Men, kanske är de tjeckiska kilarna skitbra. Om du sedan vill skaffa ett kilset till så kan du ju ta ett annat märke, variation är bra, då har man alltid något som passar. Kilar har man ganska länge, ibland tappar man en (eller så fastnar den) och man köper en ny. När man ska förnya sina kilar så är det trevligt om de är lätt att få tag i samma märke eller likande form o storlek. Kolla om de billiga kilarna har samma storleksskala som Wild Cuontry eller något annat vanligt.

Själv har jag bara testat DMM och Wild Country. DMM sitter hårdare och är lättare att placera, men Wild country är enklate att få ur tycker jag.

Försök hitta ett test, här är ett för kammkilar:
http://www.climbing.com/equipment/cams212/ (klicka next page för att komma vidare)
[Ändrat av Vandrare 2004-01-06 kl 10:28]
 
WC:s Rocks håller för 12 kN för de flesta, och om jag minns rätt 7 för den minsta "1" resp 2 för microsför de minsta, vilket ÄR lite bättre, men återigen, hur man får fast dem är säkert oftast viktigare.
(WC anger dock lägre värden om man placerar dem med de kortare sidorna mot klippan...)

Kanske är det också så att de inte är CE-märkta, eftersom de inte säljs av Northstar! Spelar troligen mindre roll, lite märkligt med tanke på att det mesta RE har är CE och UIAA-märkt. Det är nog också så att om man ska kunna köpa dem så måste detta ske i Tjeckien, eftersom det är föbjudet att handla med icke CE-märkta grejer i Sverige. Om det är tillåtet bära in dem för eget bruk vet jag inte men det är förstås av klart underordnad betydelse...

Har själv nyss beställt Cometkammarna, om jag kommer fram till nåt kvalificerat om dessa (inte så troligt) ska jag rescencera dem... Har dock läst mycket snällt om Robots/Flex på lite olika klättersiter.
 
Jag litar mer på mina kamsäkringar från Rock Empire än de dubbelt så dyra kamsäkringarna från HB. Det är dock min subjektiva uppfattning, och säger kanske inte så mycket om RE:s kilar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips