Ingen från Roberts men det skiljer inte så mycket mellan bra dunjackor. Samma material ungefär men passformen varierar.
Vad ska du använda den till?
Mängden dun och om den är s.k. genomsydd eller boxwall har stört påverkan. Om den är helt vindtät med membran typ Windstopper eller Thermium gör också skillnad. Likaså passformen om den går ner över rumpan och hur hög och tajt den är i halsen nacken.
Jag använder tre dunjackor för tillfället.
Ca 95 g dun, totalvikt knappt 300 g, genomsydd. Värmejacka på sommarhalvåret eller förstärkning under annan dunjacka, täckjacka, skaljacka eller vindjacka. Lite men inte mycket varmare än en tjock fleece.
Ca 175 dun, totalvikt ca 400 g, genomsydd. Nu är det märkbart varmare än en fleece eller syntetfodrade täckjackor. Funkar till det mesta på vintern förutom när det är smällkallt. Till och från jobbet, som foder under rymlig jacka, rastplagg. Har använt den vid vintertältning men tar nu jackan nedan om jag inte har platsbrist. För mig funkar den här bra ner till -10 ungefär.
Ca 250 g dun, totalvikt knappt 900 g, boxwall, windstopper. Nu snackar vi varm jacka! Funkar på stan, vintertältning och (liftburen) utförsåkning när det är riktigt kallt. En riktig vinterjacka.
Vikterna är herr och medium.