Roberts dunjackor

Jag skall göra en beställning av en dunjacka från Roberts outdoor equipment, men är osäker på hur varm jag skall välja. Jag skulle vilja höra från andra här som har någon jacka från Roberts vid vilka temperaturer den jackan fungerar. Jag är medveten om att hur frusen man är varierar mycket från person till person, men jag tycker ändå det är värdefullt att få höra.
 
Ingen från Roberts men det skiljer inte så mycket mellan bra dunjackor. Samma material ungefär men passformen varierar.

Vad ska du använda den till?

Mängden dun och om den är s.k. genomsydd eller boxwall har stört påverkan. Om den är helt vindtät med membran typ Windstopper eller Thermium gör också skillnad. Likaså passformen om den går ner över rumpan och hur hög och tajt den är i halsen nacken.

Jag använder tre dunjackor för tillfället.

Ca 95 g dun, totalvikt knappt 300 g, genomsydd. Värmejacka på sommarhalvåret eller förstärkning under annan dunjacka, täckjacka, skaljacka eller vindjacka. Lite men inte mycket varmare än en tjock fleece.

Ca 175 dun, totalvikt ca 400 g, genomsydd. Nu är det märkbart varmare än en fleece eller syntetfodrade täckjackor. Funkar till det mesta på vintern förutom när det är smällkallt. Till och från jobbet, som foder under rymlig jacka, rastplagg. Har använt den vid vintertältning men tar nu jackan nedan om jag inte har platsbrist. För mig funkar den här bra ner till -10 ungefär.

Ca 250 g dun, totalvikt knappt 900 g, boxwall, windstopper. Nu snackar vi varm jacka! Funkar på stan, vintertältning och (liftburen) utförsåkning när det är riktigt kallt. En riktig vinterjacka.

Vikterna är herr och medium.
 
Hos Roberts kan man alltid specialbeställa och få till de ändringar man vill på både sovsäckar och kläder. Du kan få mer dun, annat tyg, längre eller kortare längd på jackan, fast eller avtagbar huva, osv...

Kontakta Roberts och fråga vad de anser och diskutera dig fram till eventuella ändringar på en jacka.
 
Jag håller med username2:

En tunn genomsydd jacka med ca 100 g dun i fungerar som rastplagg ner till ca +-0. Har den huva blir den ett bättre rastplagg, men det är ju förstås en smaksak om man vill ha huva eller ej. Fungerar även som tjockt lager 2 innanför skalplagg.

För vintertältning rekommenderar jag 250-300 g dun. Med bra dun och rätt modell fungerar den ner mot -30. Totalvikten skall inte behöva vara mer än 1 kg, helst bara 800 g (stl L).
 
Tack för svaren Jag tänker använda jackan vid vintertältning att ha på mig på ratser och på kvällen i tältet.
 
Jag har tidigare gjort beställningar från Roberts utan problem, men nu verkar något ha hänt. De svarar på mail väldigt långsamt. Jag har skrivit till dem och redogjort vad jag vill ha för jacka. När jag inte fått något svar på 1 v. skrev jag att vill de göra affärer med mig får de svara snabbare.
Jag fick då svar. De vill att jag skickar in mått för att kunna avgöra storlek på jackan. Jag svarade på det att jag behöver info om hur måtten skall tas. Nästan 2 v har gått utan svar.
Är det någon som gjort beställningar från dem nyligen och har erfarenhet av det tagit lång tid?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
CFJ Höjd på dunfack i dunjackor Kläder 7
jerklaren Det här med dunjackor Kläder 12
grodanbolle Montbells dunjackor Kläder 5
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
nafets Tips på dunjackor Kläder 9
hink Fjällräven Dunjackor Kläder 6
schweingaard Dunjackor Kläder 4
carpe.diem Dunjackor Kläder 5
Dunjackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.