Ritsem-Nikkaloukta

Är ni två borde de inte vara något problem att komma ner till 15 kg. Då maten väger mest blir det ju också lättare allt efter som. Själv är jag rätt snål vad gäller mat på fjället. Frukost blir gröt och mjölk. Strunta i kaffet. Jag har en kaffenarkoman till pappa och han har aldrig varit sugen på kaffe i fjällen. Kör med sött tee istället om du vill ha något varmt att dricka. Till lunch blir det kall nypon eller blåbärssoppa. Att bära med sig en thermos är helt onödigt, precis som extra bränsle för att värma soppan. Till middag blir det sen pasta med sås och/eller hemmatorkad mat. Borde väl bli runt 300-400 gram per dag och person.

Vad gäller kläder ska du inte har något dubbelt, förutom underkläder och strumpor. Allt extra går bort. Saker du kan lämna hemma (ifall du ska vara iväg 6 nätter):

- Större kniv, typ morakniv eller multikniv
- Thermos
- Kudde
- Matbestickskniv, kör med gaffel och sked
- Hygienartiklar, typ deo och tvål
- Handduk
- Extra t-shirts och andra extra kläder
- Kikare
- Kartfodral (plasta kartan istället)
- Halsduk
- Sandaler, ifall du inte räknar med vad
- Ficklampa, helt onödigt på sommaren
- Kåsa
- Diskborste och såpa
 
Ni bör nog kolla upp transporten Ritsem- Sitasjaure, numera är bommen nere vid Ritsem låst vilket gör att det egentligen bara är samer och Vattenfallare som kan passera.
Samerna får väl bara öppna bommen i samband med renskötsel som jag har förstått det.

Det är väl inte hela världen att traska heller även om det inte är så kul att vandra efter en grusväg, kan vara en bra uppvärmning på vandringen kanske.

Mvh Magnus
 
Jag får slå ett slag för Stuor Rusjka, strax söder om Sälka. Om man kommer från Hukejaurehållet blir det bra att gå leden via Naesketvaggi mor Singistugorna, men man viker söderut precis före sjön 958 och ner längs östra sidan av sjön Ruskasjavri. Uppe på toppen har man suverän utsikt rakt österut mot Kebnekaise, norrut mot Sälka, och söderut mot Sarektjåkka.

mvh Filip

Naesketvaggi beöker jag själv gärna en gång till. En vacker, grön dal. Hur branten längst in är vet jag ej men säkert vet någon här på utsidan råd om den. Nackdelen är att ni inte passerar Sälka då.

Ritsem - Sitasjaure är definitivt en sträcka jag rekommenderar att man försöker slippa att vandra för den är rätt trist.

Absolut! Vandra på grusväg.... Dessutom tror jag den bidrog till en benhinneinflammation.

Är ni två borde de inte vara något problem att komma ner till 15 kg. Då maten....

raderat

Nja, lite drastiskt. Kniv för att spänta upp lite ved för en mysig eld åker absolut med. Kaffe smakar sällan så bra om utanför tältet på morgonen med fantastisk utsikt. Lite tvål för hygien och diskning mår både fötter och mage bra av. Ett paket tvålblad räcker mer än väl och väger minimalt. Kikare är väl en smaksak, en del skulle nog vägra lämna den hemma även bara för en dag. Kåsan hänger på axelremmen för alla goda klunkar i bäckarna man möter.

Jag skulle räkna med cirka 500-800 gram per person och dag. Det beror lite på vad man väljer att ta med, och givetvis hur mycket.

Mvh
Peter P.
 
Det finns många användbara artiklar inklusive packllistor på www.fjaderlatt.se. Det är visserligen en site för lättpackare men ingen är ju tvingad att bära lätt. Men jag tror du kan få en hel del inspiration och svar på en hel del frågor du har där.
Har hört att det finns bra böcker om lättpackning också ;-)

Jörgen
 
Sälka är en bra topp att bestiga. Själva topplatån är ganska stor så man kan stå på toppen utan att se branten ner på östra sidan.

Söder eller västerifrån torde vara det enklaste hållet. Från Sälkastugorna blir det lite längre coh man måste dessutom göra en lite kringgående rörelse på slutet för att undvika branten.

Sista biten upp på topplatån går man från nordväst så når man själva toppen utan några som helst problem.

Branten ner i Naesketvaggi är då betydligt vanskligare. Inte farlig direkt, men har man anlag för höjdskräck kan man kanske uppleva det som behagligt. Det är också lite stenigt förbi sjöarna vid pasströskeln vilket gör att det vägvalet är mer svårgånget än om man följer leden.

Tsutsuvaggi, där leden från Hukejaure till Sälka går, är dock också fin och bjuder på blomsterprakt om man inte är ute allt för sent på säsongen. Tältar man ungefär vid vadet har men en bra utgångspunkt för bestigning av Sälka.

/Johan H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.