Ritsem-Nikkaloukta

Hej!
Håller för fullt på att drömmer om en fjällvandring nästa sommar. Själv har jag aldrig varit ute och fjällvandrat men jag hade tänkt att ta med min mamma som är en van fjällvandrare från yngre år. Hon har dock inte varit ute något de senaste 10-15 åren. Vi båda är i god fysisk form så det ska nog inte vara några problem.

Just nu är den aktuella planen att gå Ritsem - Sitasjaure - Hukejaure - (ev. via Sälka?) - Singi - Keb. fjstn - Nikkaloukta Hur lång tid tror ni att detta kan ta? (vi ska tälta) Är det rimligt att planera 7-8 dagar? (tänkte fixa transport Ritsem - Sitasjaure om det fort. är möjligt?)

Sedan skulle även jag vilja komma upp på någon topp. Har tittat lite på Sälka. Är detta ett alternativ tror ni? Eller finns det någon "lättare" topp att komma upp på? Mamma är väl inte sådär jättemycket för branta sluttningar och så. Helst ska det inte kännas "läskigt brant" om ni förstår mig? =) Men eftersom ingen av oss är speciellt erfarna vad det gäller toppbestigningar kanske jag får lämna den idén?

Tar tacksamt emot alla tips, ideér och kommentarer!
 
Senast ändrad:
bergstopp

Hej!

Roligt att du redan gör upp planer för nästa sommar - då slår du t o m mig!

Jag får slå ett slag för Stuor Rusjka, strax söder om Sälka. Om man kommer från Hukejaurehållet blir det bra att gå leden via Naesketvaggi mor Singistugorna, men man viker söderut precis före sjön 958 och ner längs östra sidan av sjön Ruskasjavri. Uppe på toppen har man suverän utsikt rakt österut mot Kebnekaise, norrut mot Sälka, och söderut mot Sarektjåkka.

Jag gick upp på Stuor Rusjka på den sydvästra kammen. Det var gräs från 1000m till 1500m, därefter slät klipphäll (lagom sluttande) de sista 200 höjdmeterna. Dessa 200m tog jag från sydväst (vissa scramblingpartier), men det är lite snällare lutning om man tar toppen rakt från väster. Det var en väldigt snäll bestigning, tack vare underlaget och lutningen: upp tog 55 minuter, ner tog 35.

Grässlätten söder om Stuor Rusjka är otroligt vacker. Bara den är värd ett besök.

mvh Filip
 
Låt vädret bestämma...

Hejsan!

En 7-8 dagar borde definitivt räcka för den föreslagna sträckan. Och det är helt klart bättre att planera så att det finns en del "luft" i planeringen. Då kan man ju precis som du skriver göra någon topptur, eller lägga till någon extra sträcka eller.....

Sen så brukar det inte vara några problem att fixa transport upp till Sitasjaure. Och sträckan Ritsem - Sitasjaure är inte den roligaste i fjällen, så det är bättre att lägga tiden på annan vandring.

Vad det gäller toppturer finns det mängder med tipps och tidsuppskattningar i Claes Grundstens klassiska Vandra Kungsleden som du med största sannorlikhet hittar i närmaste biblotek. Men de flesta svenska topparna är sådana att man kan gå upp på dom från något håll utan att det blir allt för luftigt, det krävs mer benstyrka än mod så att säga.

Men även om det alltid är trevligt att planera toppturer hemmavid händer det allt för ofta att vädrets makter sätter käppar i hjulen. Det bästa alternativet brukar därför vara att flexibel och välja topptursdag (och därmed topp) då vädret så tillåter.

/ Stefan
 
Att gå upp på Sälka västerifrån innebär inga läskiga höjder. Det är mer en halvbrant backe bara. Börja rakt västerifrån och håll sedan i högerkanten av det stora snöfältet så slipper ni den brantaste biten. Om ni väl kommer upp kanske inte mamma ska gå ända fram till toppen dock... Det är ett härligt stup ner på östra sidan! :eek:)
 
Tack!

Tack så mycket för alla svar. Rusjka verkar ju absolut vara något att kolla upp närmre. Ligger väl mer på vägen också. Men sen är det väl som ni säger - man får välja toppdag beroende på väderförhållanden. Passar det inte den dagen kanske det finns något annat alternativ. Löser sig säkert när man väl är där. Det är ändå inte toppbestigningen som är mitt stora mål utan bara att få komma upp i fjällvärlden och njuuuuta =) Jag önskar det vore sommar redan nu (eller - ja det är det ju nästan - tyvärr för sent att ut och vandra nu för mig) Men jag längtar otroligt mycket till nästa sommar =)

En följdfråga - hur mycket "anser" man att en normaltränad tjej kan bära (okej - jag kanske något bättre tränad än normalt - spelar en hel del fotboll så benmusklerna är det inget fel på =p) Jag förstår att detta är oerhört individuellt. Men vad skulle ni säga är en vikt man borde understiga för att det ska bli mer "en trevlig tur" än en ordentlig utmaning? Mamma är lite orolig för sin rygg så jag ska försöka att bära så mycket som det är möjligt för att avlasta henne. Kanske är det en idé att fundera på att köpa mat i stugorna - har förstått att detta är en möjlighet? Eller hur mycket kan mat för två personer för en vecka väga t.ex? Tält är ett måste för mig - inget lyx med stugor här inte =)
 
Köpa mat i stugor

Vad jag vet kan man bara köpa mat i Sälka och sen på Keb. med den tur Du planerat. Ja Ritsem där Ni börjar kanske också har butik, kolla med STF för säkerhets skull. Singi har inte butik.
Över 18 kg skulle jag inte vilja bära, men det kan förstås vara väldigt individuellt.
Trevligt att Du vill gå med Din Mamma.......................själv hoppas jag sonen hänger på snart.
Lycka till!
Yvonne
 
Givetvis är det ju så att ju lättare packning man har desto mer trivsam blir ju turen. Ett riktmärke jag har hört är att man inte ska bära mer en tredjedel av ens kroppsvikt. Helst ska man ner till en fjärdedel... Så om man vill lägga lite extra pengar på att köpa maten i stugor som har försäljning sparar ju givetvis detta vikt. Men att tänka på är att det kostar lite mer att köpa maten längs vägen...
 

avslutad210712

Gäst
Ritsem har butik men när jag var där i sommar hade de rätt begränsade öppettider. Fast om man skall utgå från Ritsem känns det liksom enklare att man har med sig första dagarnas mat för ma slipper bara vikten under resan till Ritsem och själva bärandet vinner inget på att handla i Ritsem istället för hemma.

Ritsem - Sitasjaure är definitivt en sträcka jag rekommenderar att man försöker slippa att vandra för den är rätt trist.
 
Senast redigerad av en moderator:
Där är vi nog ganska många som inte riktigt håller med...

HåkanF

Det är ju helt fritt att slänga ner några extra stenar eller en blyklump för den som så vill bära lite extra ;)

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. Antar att du är inne lite mot UL-packningarna, det var inte dit jag ville komma. Skulle en UL-packare se mina prylar som jag med ut på tur skulle han nog få skrämselhicka. Men du måste ju hålla med om att det är mer trivsamt att bära på 15 kg än 20 kg.
 
Senast ändrad:
Svårt..

Jag har så otroligt svårt att tänka mig vad saker och ting väger =)
Det får väl bli så att jag provpackar och sticker ut och går lite så får man
se hur det känns.
Jag kommer inte på något sätt köpa nytt utan det får bli det tält, den sovsäck och
det liggunderlag jag har. Ingen möjlighet att spara vikt där alltså. Men man kan
väl inte behöva alltför mycket kläder? Jag menar, det mesta har man väl ändå på sig? =)

Hur mycket skulle ni säga att mat för två personer för en vecka väger? Ingen av oss är
väl någon som äter monstermycket mat =p Utan lite lagom sådär.. Hehe..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.