STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Själva Ritsems fjällstations överlevnad tror jag i stort sett hänger på att båten går. Känns som STF skjuter sig själv i foten i det hänseendet.

Det tror jag också. Förutom att de troligen har ganska många skoteråkare under vårvintern. Kanske räcker för dem. Eller så räknar de kallt med att någon tar över båttrafiken. Att slippa kostnaden/ansvaret för båttrafiken men ta intäkterna för boende och försäljningen är såklart mumma.

Båten var trasig ett år när vi skulle över till Ritsem och då kom en annan båt och hämtade oss men trots att vi inte var extremt många fick han köra två vändor.
 
"Övertagare" finns

Det finns ju redan privatpersoner som utför den tjänsten. Möjligen kan man tänka sig att hen skaffar en litet större båt.

Troligtvis krävs det en att en hel del formella krav uppfylls om man skall köra reguljär passagerartrafik och kostnaderna för det kanske har bidragit till att STF avstår.
 
Jag förstår utmaningarna, men de speciella förutsättningarna med den stora reglerade vattenhöjden på Akkajaure ställer ju även krav på både båt och brygganordningar.
Utan den möjligheten att ta sig över magasinet faller ju även Padjelantaleden.
 
Eller så räknar de kallt med att någon tar över båttrafiken. Att slippa kostnaden/ansvaret för båttrafiken men ta intäkterna för boende och försäljningen är såklart mumma..

Kanske ännu ett exempel på att STF har i många avseenden blivit ett självändamål. Föreningens intäkter och ekonomiskt välmående verkar ha blivit viktigare än fjällvandrande medlemmarnas behov.

Men för naturen i Padjelanta skulle det ju förstås vara fördelaktig om tillgängligheten minskar.
 
Kanske ännu ett exempel på att STF har i många avseenden blivit ett självändamål. Föreningens intäkter och ekonomiskt välmående verkar ha blivit viktigare än fjällvandrande medlemmarnas behov.
.

Av artikeln så verkar det inte vara av i huvudsak ekonomiska skäl som STF vill sluta köra båten:
"Bakgrunden är att vi inte har någon ambition att bedriva båttrafik. Det krävs höga kompetenser och är tidskrävande för oss. Vi vill fokusera på vår kärnverksamhet. Det handlar inte om ekonomi. Intäkterna under den korta säsongen är goda, säger Niklas Winbom, fjällchef vid STF."

Hög intäkt är å andra sidan bara en sida av myntet. Kostnadssidan är mer intressant i ett företagsekonomiskt perspektiv förstås.
 
"Bakgrunden är att vi inte har någon ambition att bedriva båttrafik. ... Vi vill fokusera på vår kärnverksamhet. ... säger Niklas Winbom, fjällchef vid STF.".

Vad är syfte med STFs fjällverksamhet om inte att möjliggöra vandringar i fjällen?
Och hur är det då med restaurangerna och tre rätters middagar mm på STFs fjällstationer i väglöst land? Är det också kärnverksamhet?
 
Citat ur artikeln: "Jokkmokks kommun fick beskedet under onsdagen vid ett möte där även STF, berörda samebyar, Naturvårdsverket och länsstyrelsen. På samma möte ställdes även frågan från myndigheterna på vilket sätt Jokkmokk kan hjälpa till för att lösa problemet."

Med tanke på bilvägen till Ritsem måste båtens hemmahamn bli just Ritsem. Men Ritsem ligger ju i Gällivare kommun och enligt reportaget var ingen kommunrepresentant därifrån ens med på mötet. Jag gissar att det har att göra med att Padjelanta, Sarek osv ligger i Jokkmokks kommun. Bollen hamnar således i deras knä.

Men att båt är nödvändig både för samevistena och fjällvandrare är helt klart, den trafiken kan ju inte bara läggas ner.
 
"Bakgrunden är att vi inte har någon ambition att bedriva båttrafik"
Jag tror ju inte de tänker lägga ner trafiken på Langas...Det vore verkligen att såga av den gren man sitter på.
 

avslutad210712

Gäst
"Bakgrunden är att vi inte har någon ambition att bedriva båttrafik"
Jag tror ju inte de tänker lägga ner trafiken på Langas...Det vore verkligen att såga av den gren man sitter på.

Stod väl i artikeln att den trafiken blir kvar för att de behöver den för godstransporterna.
 

Liknande trådar

Svar
0
Visningar
710 K
avslutad210712

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips