Har sett att man kan gå Ritsem - Hukajaure via Gränsleden NV från Ritsem och sen Nordkalottleden tillbaka SO till Hukajaure. Någon som gått den sträckan? Synpunkter?
Jag gick de flesta delar av denna sträckan, men inte alla på samma riktning.
Gränsleden gick jag från Røysvatn till Ritsem, en fin sträcka med några steniga och några dålig markerade (när jag var där) delar.
Røysvatn - Pauro - Sitas är en bra stig, inte för mycket markeringer när jag var där (misste stigen pø flera ställan, men inte för langt), nøgra lättare vad och en rodplats nära Pauro.
Sitas - Skoaddejavri kan vara liten trist, 12 km grusväg, men efter några dagar på fjellstigar är det också bra när det är mögligt åt bara ga och njuta utsikten utan åt titta hela tiden var man sättar fötterna... Sen en brant stigning, lätter påvägen upp än ner.
Skoaddejavri - Ivarsten gick jag stiglöst på svenska sidan: Meahccerapma - Hoavrejavri - Juovvacorru - Ivarsten. Om man siktar mot Hukejaure är det troligt finare åt slippa Juovvacorru och istället gå längs de sjöarna på 1000 m nivå söder om fjället.
Om tiden spelar ingen roll, är denna sträckan mycket bättre än grus- och fyrhjulssträckan Ritsem - Sitasjaure - Hukejaure.
Henning