Vandring Ritsem till Riksgränsen

Vi funderar på att vandra från Ritsem till Riksgränsen nästa sommar. Vi får nog göra en avstickare också eftersom vi brukar vandra en vecka och sträckan ser kortare ut. Är det någon som har vandrat sträckan som vi planerar att genomföra ?

avslutad210712

Gäst
Vi funderar på att vandra från Ritsem till Riksgränsen nästa sommar. Vi får nog göra en avstickare också eftersom vi brukar vandra en vecka och sträckan ser kortare ut. Är det någon som har vandrat sträckan som vi planerar att genomföra ?

Eeeeeeeeeehhh

vilken sträcka

Man kan gå flera olika vägar till Riksgränsen från Ritsem så lite mer info vore skoj.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hade ni tänkt gå Ritsem - Sitasjaure - Hukejaure - Gautelishytta - Caihnavaggehytta - (Cunojavrrehytta) - Unna Allkas - Stour-Kräpel - Riksgränsen? Mycket fin tur. Mellan Unna-Alkas och Stour-Kärpel är vadet närmast sjön Valfojåkka borttaget på den senaste fjällkartan av säkerhetsskäl.

Ritsem-Sitasjaure är trist grusväg, gamla leden såg vi aldrig. Sedan var det sönderkört av fyrhjulingar efter Sitasjaure. Jag rekommenderar därför att ni ser om ni hittar alternativa vägar till Hukajaure.

Oberoende av vägval så tror jag ni behöver hela veckan för den sträckan. Och det blir ändå rejäla dagsetapper!

Om ni har tur kan ni hyra cyklar i Ritsem och lämna dem i Sitasjaure, hör med STF!

Lycka till önskar Pelle

delar av sträckan

Hej!
Har gått från Ritsem, nåja med buss upp till Sitasjaure först men sen gick jag till Unna Allakas
via Gautelis o.s.v.
Knepigt ibland, har beskrivit hur jag upplevde sträckan från Gautelis till nästa hytte.
Sök i forumet får Ni se.
Med vänlig hälsning.
Vonsan.

Ursäkta lite trådkapning...

Ritsem-Sitasjaure är trist grusväg, gamla leden såg vi aldrig. Sedan var det sönderkört av fyrhjulingar efter Sitasjaure. Jag rekommenderar därför att ni ser om ni hittar alternativa vägar till Hukajaure

Har sett att man kan gå Ritsem - Hukajaure via Gränsleden NV från Ritsem och sen Nordkalottleden tillbaka SO till Hukajaure. Någon som gått den sträckan? Synpunkter?

/Peter

Tack för alla kommentarer. Jag har beställt karta men ej fått den ännu så jag kan inte kommentera hur vi ska gå ännu.

Har sett att man kan gå Ritsem - Hukajaure via Gränsleden NV från Ritsem och sen Nordkalottleden tillbaka SO till Hukajaure. Någon som gått den sträckan? Synpunkter?
Jag gick de flesta delar av denna sträckan, men inte alla på samma riktning.
Gränsleden gick jag från Røysvatn till Ritsem, en fin sträcka med några steniga och några dålig markerade (när jag var där) delar.
Røysvatn - Pauro - Sitas är en bra stig, inte för mycket markeringer när jag var där (misste stigen pø flera ställan, men inte för langt), nøgra lättare vad och en rodplats nära Pauro.
Sitas - Skoaddejavri kan vara liten trist, 12 km grusväg, men efter några dagar på fjellstigar är det också bra när det är mögligt åt bara ga och njuta utsikten utan åt titta hela tiden var man sättar fötterna... Sen en brant stigning, lätter påvägen upp än ner.
Skoaddejavri - Ivarsten gick jag stiglöst på svenska sidan: Meahccerapma - Hoavrejavri - Juovvacorru - Ivarsten. Om man siktar mot Hukejaure är det troligt finare åt slippa Juovvacorru och istället gå längs de sjöarna på 1000 m nivå söder om fjället.
Om tiden spelar ingen roll, är denna sträckan mycket bättre än grus- och fyrhjulssträckan Ritsem - Sitasjaure - Hukejaure.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips