Fel i båttider Ritsem/Änonjalme

Eftersom jag tänkte åka med båten Ritsem/Änonjalme i augusti kollade jag in båttiderna på STFs sida Båtar i fjällen. Jag upptäckte då att i augusti startar andra morgonturen innan båten från första turen återvänt, se bifogad bild. Det finns bara en båt, M/S Storlule, så det måste vara något fel. Vad som är fel är inte gott att lista ut även om jag har mina misstankar. Jag mailade STF i måndags för en vecka sedan och frågade vad tiderna skulle vara. Jag fick tillbaka ett automatsvar, se nedan. I onsdags förra veckan fick jag samma automatsvar en gång till utan att jag gjort något mer. Idag, måndag, en vecka efter mitt mail till STF, ringde jag upp och frågade vilka tider som gällde. Jo, jag skulle få ett mail från dem. Och det fick jag. Automatsvaret en tredje gång! Inget svar på frågan och ingen rättelse på webbsidan.Jag får se vad som händer i fortsättningen. Ni som läser detta vet nu att båttiderna åtminstone delvis är felaktiga. Även om STF inte kan få fram rätta tider på en vecka så borde de åtminstone meddela att tiderna är felaktiga eller ta bort dem från listan. Det kan inte vara svårt.
 

Bilagor

  • Båttider Ritsem.jpg
    Båttider Ritsem.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,090
  • STFsvar.jpg
    STFsvar.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,106
Ser konstigt ut på flera mornar. Tar inte 1h40m mellan ritsem och ännonjalme. Snarare 30-35 har jag för mig
 

avslutad210712

Gäst
STF är patetiskt dåliga på att svara på enkla frågor idag. Har själv ställt en fråga angående liften i Abisko och fick samma svar som ovan efter drygt en vecka.

Orkar man inte läsa frågorna man får är det enklare att slå på ett automatsvar för det får man åtminstone med vändande post.
 
Har brottats med samma problem för att planera vår vandring i sommar. Efter mycket diskussioner med SJ, länstrafiken mm har jag förhoppningsvis nu fått ihop en resplan som håller, men det råder fortfarande otydligheter om SJ överhuvudtaget tänkt att köra det ordinarie natt tåget från Gbg (dvs ej via Sthlm) med ankomst på fm till Gällivare eller ej? Detta är enda möjligen om man vill ta sig ända fram från Gällivare till Änonjalme samma dag då eftermiddagsturen med buss anländer till Ritsem efter att sista båten gått.
En option vi har är att avlsuta via Ritsem istället, men då första morgon båt från Änonjalme anländer Ritsem strax efter att bussen avgått mot Gällivare (som passar mot natt tåget kl 15.01) verkar vi tvingas till en övernattning i Ritsem mot vår vilja om vi väljer den avslutningen.

Hoppas att STF inser att de behöver samplanera sina båtturer bättre mot länsstafiken busstider både morgon och kväll för att undvika "strandsatta" vandrare i Ritsem.
 
Hade mailkontakt med STF för ett tag sen om båtarna över Akkajaure. Fick svaret att tidtabellerna för augusti inte är framtagna än eftersom de väntar på slutgiltiga tidtabeller från länstrafiken.

En option vi har är att avlsuta via Ritsem istället, men då första morgon båt från Änonjalme anländer Ritsem strax efter att bussen avgått mot Gällivare (som passar mot natt tåget kl 15.01) verkar vi tvingas till en övernattning i Ritsem mot vår vilja om vi väljer den avslutningen..

Har tänkt åka från Ritsem i augusti. På svaret jag fick från STF verkar det som att båtarna ska stämma med busstiderna.
 
Felen var de jag trodde. Jag har nu fått svar från STF, se citat nedan. De kanske läser Utsidan?

Hej Bengt.
Tack så mycket för din uppmärksamhet. Morgonbåten över Akkajaure har fel tid vid Änonjalme i de två sista perioderna av tidtabellen. Jag har, trots flera dubbelkollar, skrivit 8.55 i tidtabellen istället för 7.55. Ankomsttid till Ritsem är 8.45 så man hinner med bussen till Gällivare. Båten startar i Ritsem som planerat 7.15 på morgonen. Det är justerat på Ritsems båtflik på hemsidan, imorgon borde det vara fixat på båtarifjällen sidan.
Vi kör med en båt.

Hälsningar
Johan Påve
Saltoluokta Fjällstation
070-6881770
 
Efter direktkontakt med den på STF lokalt ansvarige har jag fått samma svar som ovan, och som kommentar till valda båttider dessutom:

"Vi försöker självklart lägga tidtabell som passar busstabellen så bra som möjligt, samtidigt som båtens tidtabell planeras efter de resurser vi har att köra med. Det innebär att vi prioriterat de som är på väg hem från fjällvandringen. Dvs båt tillbaks från fjället passar alltid med buss på väg ner. De som däremot är på väg in och kommer med sena bussen till Ritsem vid, 18.30/19-tiden, får åka båt 7 på morgonen dag efter istället för kvällen innan. Det känns fortfarande som ett bättre alternativ än att inte ha förbindelse med båt till morgonbussen på väg ner.
Tidtabeller för bussen har under de senaste åren förändrats en del. Vi hade tidigare bättre flyt; och samma båttur kunde ofta serva både inkommande och utgående vandrare."

/Thor
stugvärd
 
Efter direktkontakt med den på STF lokalt ansvarige har jag fått samma svar som ovan, och som kommentar till valda båttider dessutom:

"Vi försöker självklart lägga tidtabell som passar busstabellen så bra som möjligt, samtidigt som båtens tidtabell planeras efter de resurser vi har att köra med. Det innebär att vi prioriterat de som är på väg hem från fjällvandringen. Dvs båt tillbaks från fjället passar alltid med buss på väg ner. De som däremot är på väg in och kommer med sena bussen till Ritsem vid, 18.30/19-tiden, får åka båt 7 på morgonen dag efter istället för kvällen innan. Det känns fortfarande som ett bättre alternativ än att inte ha förbindelse med båt till morgonbussen på väg ner.
Tidtabeller för bussen har under de senaste åren förändrats en del. Vi hade tidigare bättre flyt; och samma båttur kunde ofta serva både inkommande och utgående vandrare."

/Thor
stugvärd

Jag hoppas STF är medvetna om att SJ ännu inte beslutat sig för om de ev skall köra natt tåget från södra Sverige med ankomst till Gällivare på fm (dvs det tåg som bussanslutningen till Ritsem med ankomst kl 15.10 är tänkt för). Just nu har SJ bara ett natt tåg som är bokbart med ankomst Gällivare 13.56, dvs alla vandrare tvingas ta den sena bussansluningen från Gällivare!
 
Rädda nattågen

STF har ett upprop för att påverka den redan verkställda indragningen av jämtlandsnattågen och riskerna för fortsatta försämringar i övrig nattågstrafik. Skriv gärna på digitalt: www.raddanattagen.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
brigas Pastavaggevandring-i något fel ordning Fjällvandring 3
Jörgen Fjaderlatt.se Rätt och fel om skor? Fjällvandring 60
luffsarbjörn Båttider Sitojaure Fjällvandring 13
Geäst Båttider Ritsem - Vaisaluokta/Änonjalme Fjällvandring 2
pergit Kvikkjokk-båttider? Fjällvandring 2
Robert D Båttider och priser mellan Hellebomotn och Musken? mm. Fjällvandring 9
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...