Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem

Hej!

Ska upp och vandra om några veckor. Först hade vi tänkt gå Kvikkjokk-Ritsem eller Kvikkjokk-heli till Staloluokta-Ritsem/Kvikkjokk. Då vi fick lite mer tid på oss, c:a 10 dagar, så har vi funderat på olika vägar.

Vi var sugna på att åka helikopter, bara för rolighetens skull, så det är det som får oss att kanske vilja välja bort den kanske vanligaste rutten Kvikk-Ritsem, även om vad jag förstår det som det inte vore något problem att hinna på 10 dagar. Har inte som avsikt att ha sånt sjukt spring i steget dock, är inte i fjällen för att jäkta.

Det vi nu funderade på var att ta tåget/buss till Ritsem först och gå till Staloluokta, för att sen göra olika dagsturer eller en rundtur i det området, och sedan ta helikoptern till Kvikkjokk eller Ritsem igen, och sedan fara hem.

Nån som har funderingar eller råd kring detta?
 
Jag tycker det sista förslaget låter bra. Sträckan mellan Tarraluopastugan och Kvikkjokk är den mista fina delen i Padjelanta och därav den man helst missar. Blir mycket skog och sämre led där nere.

Sträckan Ritsem-Stalolokta är väldigt fin.

Sträckan mellan Staloluokta och Tuottar är enligt mig ledens finaste sträcka. Så den kan man med fördel gå tur och retur från Staloluokta.
 
Instämmer i vad 81nahoj sagt här ovan. Stalo är en fin plats där man lämpligen tältar nere vid sjön om man inte bor bekvämt inomhus. Här finns också en bastu och en butik där man kan komplettera maten. Flyget (Fiskflyg) därifrån bokar ni antingen hemifrån före avresan eller också i butiken på plats. Men risken är ju att man då inte får resa den tidpunkt man önskar.

3-4 dagar är enkelt att fördriva i omgivningarna. En tur till Staddajåkk och kanske Sårjåsjaure är inte alls fel.

Lycka till önskar Pelle
 
Hej!
Min tur kanske är ett alternativ:
Går från Änonhjalme den 8/8 (båt från Ritsem), via Gisuris, Låddejåkkå, Arasluoktastugorna till Stalo där jag tänker slappa en dag. Sedan till Tuottarstugorna och vidare till Tarraluoppal. Stannar en dag där också och går upp till Njoatsosvagge och tillbaka. Dagen efter helikopter till Kvikkjokk.

21 dagar kvar.......
 
Hej!
Min tur kanske är ett alternativ:
Går från Änonhjalme den 8/8 (båt från Ritsem), via Gisuris, Låddejåkkå, Arasluoktastugorna till Stalo där jag tänker slappa en dag. Sedan till Tuottarstugorna och vidare till Tarraluoppal. Stannar en dag där också och går upp till Njoatsosvagge och tillbaka. Dagen efter helikopter till Kvikkjokk.

21 dagar kvar.......

Hur lång tur blir det, i dagar?
 
Men vad bra då! Då känns det inte alls fel att vi kan ta vår tid och gå till Staloluokta och sedan ta rundturer med det som utgångspunkt. Vi tyckte helikoptern var en rolig grej också och ett bra sätt att avsluta turen på :) Hela sträckan ner till Kvikkjokk får väl vänta till en annan gång!
 
Hur lång tur blir det, i dagar?

Hej igen. Jag startar i Ritsem Lördag 9/8 och når Stalo Tisdag 13:e. Den 15:e går jag mot Tuottarstugorna och ner mot Tarraluoppal som jag når den 16:e. 17/8 tänker jag knalla fram till Njoatsosvagge och Vassjabakte och "lukta på Sarek". Sedan bär det av till Kvikkjokk den 18:e med gräddvispen. 9 dagar i fjällvärlden alltså.

Om allt funkar som det är tänkt alltså. Väder och annat kan stöka till det...
 
Hej igen. Jag startar i Ritsem Lördag 9/8 och når Stalo Tisdag 13:e. Den 15:e går jag mot Tuottarstugorna och ner mot Tarraluoppal som jag når den 16:e. 17/8 tänker jag knalla fram till Njoatsosvagge och Vassjabakte och "lukta på Sarek". Sedan bär det av till Kvikkjokk den 18:e med gräddvispen. 9 dagar i fjällvärlden alltså.

Om allt funkar som det är tänkt alltså. Väder och annat kan stöka till det...

Låter härligt! Vi börjar före dig då, kommer påbörja turen den 31a, men eftersom vi kommer fram någon gång på dagen vet jag inte hur långt vi kommer den dagen.. Men det verkar som alla rekommenderar att gå mot Tuottarstugorna så det känns som det är en bra plan att ta sig ditåt från Stalo. Vi åker heli till Kvikkjokk antagligen den 10e eller 11e.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.