Packnings-utveckling

Det här är utbrutet från tråden 'Fjällvandra inte solo'.

Jag vandrade i fjällen första gången 1992 eller någonting sådant. Vi var tre personer som gick från Vakkotavare till Nikkaluokta via Kebnekaise och Sydtoppen. Vi hade högst varierande utrustning; ett tremannatält med lös botten, finsk efterugnslimpa, ramryggsäckar, trangiakök.. jag hade 20 år gamla gummistövlar med sliten sula och det var ruskigt halt på toppglaciären på sydtoppen. Utsikten var kass, men det kan jag inte skylla på stövlarna.

Kan inte minnas att packningen var tung eller lätt. Ingen av mina färdkamrater har dock efter denna övning satt sina fötter i svenska fjällen (tror jag!).

Två år senare tog jag en ny tur, nu med nytt sällskap. Vi var inte så noga med packvikten. Vi hade t ex med ett extra gas-kök ("bra att ha") och tomatpuré ("som krydda") och mjöl för brödbak ("väger ju inte mer än bröd!"). Min kompis passerade Stockholm i annat ärende på uppresan och hade därför med sig en elektrisk rakapparat. Jag hade med mig HELA kameran. Startvikten i Nikka var nog 28 kilo, och vi var inte bättre tränade än vi var, plus att det ösregnade hela första dagen. Ett par km före fjällstationen, ungeför där skogen glesar ut och man ser Kaipak, dog vi utmattningsdöden och återuppstod dagen därpå, stela och bleka och med ny färdplan.. söderut i stället för norrut. Vi tog en guidad tur till Sydtoppen och hade sämre sikt än gången dessförinnan. Sedan nådde vi omsider Vakkotavare där min kompis skaffade en magåkomma som gav upphov till intressanta övningar i handfatet i sovkupen på hemresan.

Nästa år gick vi Abisko - Nikka via Nissunvagge, Mårma, Vistas, Sälka, Singivagge och Sydtoppen, återigen med mycket klen sikt. Packningen vägde mindre, kanske 23 kg. Förvisso uthärdligt, men Mårmapasset tog sin tid!

Något år senare gick vi Nikka-Ritsem över Tjeuralako, Singi, Neasketvagge, Sitasjaure. I princip samma packning. VIll minnas att 2-mila-etappen över Neasketvagge var arbetsam. Vi var åtminstone rätt spaka efteråt, så att vi singlade slant om vem som skulle gå bort till "den där gräsplätten" och kolla om den var lämplig för tältning. (Det var den.)

Året därefter bangade min kompis, han hade skaffat barn och det får man väl ta som giltig ursäkt :) Jag beslöt mig för att gå själv. Det var inte första turen ensam; jag hade gjort en eller två sådana tidigare med i princip den vanliga packningen på drygt 23 kilo, men nu tänkte jag att det var dags att banta packningen rejält utan att för den sakens skull råka ut för otrevliga överraskningar. Jag lånade ryggsäcken från min kompis, den var nämligen lättare men rätt liten (65 liter) och skaffade en ny dunsäck som lät sig komprimeras till en liten fotbolls storlek. Den gamla säcken - Caravan Skvader - var mycket mer skrymmande och var ändå mogen för pension. Vidare skaffade jag ett litet kök - Minitrangia i stället för standard-Trangia, och ett enmanstält. Jag gick inte på gas eftersom jag gillar rödspritkökens driftsäkerhet. Sedan bantade jag bort alla "onödigheter" och landade på 14 kilo för en dryg vecka. Lätt, men inte extremt lätt.

Det blev en vandring i andra halvan av augusti - mot tidigare vandringar i juli - och en helt ny upplevelse, dels på grund av den lätta packningen, och dels på grund av friheten från mygg. Nu kunde jag vara pigg hela dagen och dessutom ha tältet öppet på kvällen. Inga värkande muskler eller fötter. Fantastiskt, det är ju så det ska vara.

Jag har upprepat succén varje (dvs. 3) år sedan dess. Packningen kan naturligtvis göras ännu lättare men av rena bekvämlighetsskäl har jag inte givit mig på ultralättviktstricken. Tvärtom har jag numera en något tyngre packning, på grund av ett "lättvikts" uppblåsbart liggunderlag, bekvämt som inget annat, och en komplettare kamera än vad jag hade tidigare.

Vad vill jag nu ha sagt med allt detta? Jo, att en ensamvandrare inte nödvändigtvis behöver ha en tung och klumpig packning. Det kan faktiskt vara tvärtom...
 
svartöra; sa:
.....
Vad vill jag nu ha sagt med allt detta? Jo, att en ensamvandrare inte nödvändigtvis behöver ha en tung och klumpig packning. Det kan faktiskt vara tvärtom...
Jag är nog inte representativ, men det stämmer i mitt fall. Vid solovandringar sommartid använder jag ett Niak och för en veckotur är min startvikt 23-24 kg. När vi vandrar två stycken "passar vi på" och använder en tältkåta med tillbehör. För en veckotur sommartid är min utgångsvikt då 26-27 kg. För varje ytterligare dag ökar vikten med ca. 700 g per dag, så utgångsvikten för t.ex den 2,5 veckors tur som inleds i morgon blir 32,5 kg, med lite kläder och annat "fint att ha" bortrensat. Helt sjukt tycker en del, men vi tycker att det är värt det.
 
Äpplen päron och annan frukt

Efter att ha läst 'Fjällvandra inte solo' (det tog sin tid) och forsatt här så måste jag hålla med Migael att Svartöra jämför äpplen med elefanter (försök hitta stora överensstämmelser i den DNA:an :) ).
Du kan inte jämföra din numera optimerade packning som du har när du går ensam, med den stora klumpiga saken du hade för 5 år sedan när du var orutinerad.
Att jag sedan inte tror jag man kan spara så hemskt många gram på 2 personer, hindrar mig inte från att i princip hålla med Migael :)

Detta inlägg kanske inte hör hemma i denna tråd, men den andra börjar bli löjligt lång...

/Johan
 
Frukt-löst

Du kan inte jämföra din numera optimerade packning som du har när du går ensam, med den stora klumpiga saken du hade för 5 år sedan när du var orutinerad.
Ah, men det gör jag inte - jag jämför min packning idag med en hypotetisk packing jag skulle ha om jag var två (öh..). Skillnaden i vikt tror jag då är försumbar.

Inte ens om jag var en hel pluton tror jag att jag skulle ha lättare packning för det. Undantaget är förstås resor där man tar med sig diverse delbara ting, men det är lite oklart vad detta är på en vandring. Och, naturligtvis, avlönade bärare.. fungerar i Nepal :)

Poängen med den ovanstående lilla utläggningen är alltså inte "vandra ensam!" utan "banta packningen!". Hur mycket den ska bantas beror på hut mycket man tycker är roligt att bära och är en tråd för sig..
 
lättvikt...

Hmmm... Det kunde vä bli en lång tråd ochså: om jag är inte ute så sitter jag hemma och gör två saker:

a) planlägga mina kommande fjällturer
b) spreadsheeta och grubbla över mina packlistor, läsa amerikanska böcker och forum om lightweight bla och blubb.

Jag är säker att nästan alla kunde berätta hur tungt deras första packning var, hurdant den blev lättare, vad dom gjorde, vad utbyttes osv osv. Alla vi delar minnen på korta vandringar i moderat terräng med sagolika packvikter, antar jag.

Det hela blir särskilt spännande om man når gränsen mellan bekvämlighet och säkerhet. Jag utbytte Gregory Robson Pro säcken (3,5 kg) mot en Moonbow Gearskin (800g och större än Gregoryn om jag väljer), -2,7 kg. Jag utbytte Mountan Hardwear Trango 3.1 mot Golite Hex 3, stavar dubblar som 'båge', -4,7 kg + groundsheet. Utbytte min Goretexjacka mot 'The Packa' noet mellan Poncho och rengställ, -700g. Lämnar hem Tevan, -700g. Utbytte Trangian mot titangasol, -3 kg (inkl. bränsle). Självuppblåsande matta mot 3/4 Ridgerest -540g. Specialstegjärn -200g.

Men: ska jag lämna mina Meindl Island och ta trailrunners istället? Lämna sovsäcken och sy ett quilt? Inga dubbla kläder? FÄRRE MAT?

Just nu är min 'basvikt' för en 3 veckors Sarekvandring utan resupply ca 7 kg (vi är två som delar tältet osv). Det kunde vara lättare, men vi måste lära oss när viktbesparningar inte längra ökar vandringskomforten men ochså risken.

Frestelsen är där: ju lättare packningen är, desto lättare är ochså njutningen, ökat hastighet kan ochså betyda ökat säkerhet och nya möjligheter, vi kan vara ute längre utan resupply...

20 dar Sarek och 20 kg startvikten är det i år. 35 dar [Sarek] och 30 kg startvikt eller 20 kg maxvikten och 20 veckor längs hela skanderna ('Norge / Sverige på langs') kan det ochså betyda. Och det kan även blir lättare och enklare.

Jag måste bara lära mig vad är lättare/enklare/mer givande och vad är lättare/farligare/kanske dödlig.

mvh Lukas
 
Re: lättvikt...

laurentiusweg; sa:
Just nu är min 'basvikt' för en 3 veckors Sarekvandring utan resupply ca 7 kg (vi är två som delar tältet osv). Det kunde vara lättare, men vi måste lära oss när viktbesparningar inte längra ökar vandringskomforten men ochså risken.

Intressant Lukas ! Kan du inte posta din packlista så som den ser ut just nu. Sitter med samma bryderier som du...
 
Visst!

Kan du inte posta din packlista så som den ser ut just nu. Sitter med samma bryderier som du...

Visst! Som alltid blir packningen svårare än vad listan säger, och några beslut måste vara tagen än, men så her ser det ut nu:

===utrustningen vi delar på två===
2946 / 2 = 1473 g

--- bo ---
935 Golite Hex 3 Canopy
350 (?) Ground Sheet SilNylon, ochså vattenskydd för packningen
30 (?) ‚Hextender’ (kunna använda teleskopstavar som stång)
90 markpinnar SnowPeak Titanium incl. Säcken
20 markpinnar Simon Metals Titanium

--- orientera ---
52 Suunto Vector (kompass, tid, väckarklocka, höjdmätare)

--- säkerhet ---
63 mylar
155 apotek
56 tändare gasol
9 fire-starter

--- laga mat ---
85 PrimusAlpine Titanium Gasolkök
230 MSR Titan 2l pot

--- fotoutrustning ---
278 kompaktkamera
7 ‚Fernauslöser’…?
54 stativ
235 vattentät extraväska
285 film
12 extra batterie

===mina egna grejor===
inte på kroppen: 5994
på kroppen: beror på skor...

--- bära och gå ---
800 Moonbow Gearskin 46-103l
540 Kathoola stegjärn
kroppen: 482 teleskopstavar

--- sova ---
260 3/4 Z-Rest (nya modellen)
1421 Western Mountaineering Antelope (men…)

--- kläder ---
kroppen: skor, vet inte än

-Base Layer
kroppen: 127 GoLite c-thru short
kroppen: 46 kalsonger Patagonia silkweight
kroppen: 74 Falke TK2 sockor
74 extra sockor Falke TK2
252 långkalsonger Four Seasons midweight (men…)
150 GoLite c-thru lång

-Windshield Layer
84,00 Golite Bark
kroppen: ?? Zip byxa (vet inte än)

- Insulating Layer
600 Golite Coal Parka
302 byxor fleece Four Seasons
120 handskar windstopper fleece
76 Gore tex mössa

- Rainwear Layer
402 Mountain Hardwear Gore-Tex byxor (men…)
312 The Packa (regnjacka och ryggsäcksskydd)

--- hygien ---
15 tandkräm
8 tandborsta
90 toalettpapper
88 handduk Pack Towl (klippt)

--- annat ---
87,00 solglasögon
10,00 ficklampa Micro-Light Photon II
39 flaska 750 ml
15,00 sked
20,00 vissla
60 kartor
119 MSR Titanium Kettle
50 silnylon säckar dubblar vattensäck

=== mat ===
600g / dag / pers
1800 g gasol

mvh Lukas
 
Imponerande Lukas, även om ditt boende verkar lite väl spartanskt i min smak ;-) så fick jag en hel del fina tips.

Då jag vill leka i snön är det inte alltid möjligt att vara extrem gramjägare, det är lite skönare att vara insnöad/regnad på någon gudsförgäten glaciär i ett någotlunda hyggligt tält. Dessutom kräver högre höjd lite mer av kläder, typ damasker etc.
Själv går jag i Norrönas trollveggen byxa (salopetter i gore-tex) och klättermusens Skidbladner anorak och ett långärmat "superunderställ i nyare modell". I ärlighetens namn hamnar dock jackan oftast under ryggsäckslocket så packvikten bör kanske ökas med c:a 0.7 kg.

Den njutningsfulle adderar givetvis en liten plunta med sin favoritcognac, enligt Axel Hamberg en oumbärlig medicin! vilken ej få förslösas i onödan. (Undertecknad kan med varmt hjärta rekommendera Delamain Reserve de la Famille, vilken lämpligtvis avnjutes med Åre fjällchoklads blåbärstryfflar. Som budgetalternativ föreslås Otard XO Gold alternativt Delamain XO, vilka är ~55 resp 75% billigare än den 50 år äldre familjereserven. Gillar man Whisky ligger Ardbeg 1975 eller Lagavullin 1980 bra till, om man nu har vett att uppskatta dessa på fjället. Vissa av mina bekanta som skall förbli anonyma gillar punsch, men smaken är ju bekant som baken) 0.5 kg rökt renfilé är en given succé.

Hur som helst, över till det mat, eller "gramviktiga", packlistan för två personer under 8 dagar, vilken är en modifierad lista från förra sommarens fina Sarektur: Vuojatätno- Ruotesvagge - Ruotesjekna - Sjelmatjåkko - Alkavagge - Akkajekna - Ritatjåkkå - Sarvesvagge - Luottolako - Säkok - Pårek - Kvikkjokk (till nedanstående lista har ~1.5 kg klippklätterutr adderats och 3.5 kg kamerautr dragits ifrån.) Den politiskt korrekte läsaren får ursäkta den idag felaktiga stavningen på de samiska namnen men undertecknad är skolad efter den gamla BD10, utan terrängskuggning (som om folk inte skulle kunna läsa en karta utan skuggning) och den gamla stavningen, dock efter att lappläger blev till sameviste.


Packlista: lätt alpintur Sarek sommaren 2003
Grundutrustning [kg]:
Pers. 1 Pers. 2
ryggsäck ME Diamond 55+,
1.50 1.50
sovsäck ME dewline (xl=700g),
0.70 0.64
longkallingar ullfrotté 200g/m²+ extra kortkallingar 0.27 0.23
tunn windstopperfleece + 200g/m² ullfrottétröja 0.76 0.60
extra sockar 0.07 0.05
handskar (gore tex) mössa windstopper+ halsduk 0.32 0.24
tält (nallu III gt, lättare tält finns men bekvämt skall det vara)
2.00 0.60
Kök (gas primus alpine titan + 1 kastrull trangia titan 1.75 l) 0.43 0.00
kosa+sked (naglene)+ hydrobag 2 l 0.10 0.10
hygien (t-borste t-kräm, flyt-tvål 3 cl, halv packtowel) 0.05 0.25
regnskydd (ryggsäck) 0.14 0.14
sjukv, tejp, div painkillers mm 0.20
karta kompass kniv 0.15
Summa grundutr: 6.49 4.55

mat (8 dgr á ~700g/dygn ) 5.60 5.60
gas, 2X 450g (585g) 0.59 0.59
Summa grundutr+mat: 12.68 10.74


glaciär/klätterutr:
lättviktssele, prusikar, skruvkarbin, 0.31 0.31
damasker 0.31 0.29
isyxa 60 cm 0.34 0.34
50m 8 mm rep beal ice line 2.10 0.00
solglasögon glaciär 0.05 0.05
stegjärn kong raid alu 0.54 0.54
snöankare (titan ryskt pre 1991, raritet!!) 0.00 0.18
isskruv BD 17 cm 0.16 0.16
Kong helium*2/25 cm dyneema 0.08 0.08
Kong helium*2/60 cm dyneema 0.10 0.10
WC Rocks 2,4,5,6,7,8,10+doval 0.313
BD camalot 1 0.158
BD camalot 2 0.186
rockcentr 9 0.165
summa klätter/glaciär 3.99 2.26

Tot inkl mat, bränsle, klätter och glaciärutr 16.98 13.29

Sålunda, välj ett lättare tält, typ nallu2, skippa vindskyddet(msr alu plåt) runt köket och grundutrustningen ligger på drygt 5 kg kg per person, detta utan några "allt för extrema" lättviktsgrejor, som inte alltid är lätta att få tag på. Packningen under en 8 dagars vandring ligger då i snitt på ~11 kg per person, om man är två, om man nu inte skall ut på is och glaciärer, eller gillar att klänga i de sammanpressade sedimenthögar som utgör den svenska delen av fjällkedjan (någon Bohus eller Lofotengranit är det verkligen inte frågan om……… men så lämnas också friktionsskorna och kritpåsen hemma)
 
fin lista, men saknas inte lite saker?

Peter W; sa:
Imponerande Lukas, även om ditt boende verkar lite väl spartanskt i min smak ;-) så fick jag en hel del fina tips.

Då jag vill leka i snön är det inte alltid möjligt att vara extrem gramjägare, det är lite skönare att vara insnöad/regnad på någon gudsförgäten glaciär i ett någotlunda hyggligt tält. Dessutom kräver högre höjd lite mer av kläder, typ damasker etc.
Själv går jag i Norrönas trollveggen byxa (salopetter i gore-tex) och klättermusens Skidbladner anorak och ett långärmat "superunderställ i nyare modell". I ärlighetens namn hamnar dock jackan oftast under ryggsäckslocket så packvikten bör kanske ökas med c:a 0.7 kg.

Den njutningsfulle adderar givetvis en liten plunta med sin favoritcognac, enligt Axel Hamberg en oumbärlig medicin! vilken ej få förslösas i onödan. (Undertecknad kan med varmt hjärta rekommendera Delamain Reserve de la Famille, vilken lämpligtvis avnjutes med Åre fjällchoklads blåbärstryfflar. Som budgetalternativ föreslås Otard XO Gold alternativt Delamain XO, vilka är ~55 resp 75% billigare än den 50 år äldre familjereserven. Gillar man Whisky ligger Ardbeg 1975 eller Lagavullin 1980 bra till, om man nu har vett att uppskatta dessa på fjället. Vissa av mina bekanta som skall förbli anonyma gillar punsch, men smaken är ju bekant som baken) 0.5 kg rökt renfilé är en given succé.

Hur som helst, över till det mat, eller "gramviktiga", packlistan för två personer under 8 dagar, vilken är en modifierad lista från förra sommarens fina Sarektur: Vuojatätno- Ruotesvagge - Ruotesjekna - Sjelmatjåkko - Alkavagge - Akkajekna - Ritatjåkkå - Sarvesvagge - Luottolako - Säkok - Pårek - Kvikkjokk (till nedanstående lista har ~1.5 kg klippklätterutr adderats och 3.5 kg kamerautr dragits ifrån.) Den politiskt korrekte läsaren får ursäkta den idag felaktiga stavningen på de samiska namnen men undertecknad är skolad efter den gamla BD10, utan terrängskuggning (som om folk inte skulle kunna läsa en karta utan skuggning) och den gamla stavningen, dock efter att lappläger blev till sameviste.


Packlista: lätt alpintur Sarek sommaren 2003
Grundutrustning [kg]:
Pers. 1 Pers. 2
ryggsäck ME Diamond 55+,
1.50 1.50
sovsäck ME dewline (xl=700g),
0.70 0.64
longkallingar ullfrotté 200g/m²+ extra kortkallingar 0.27 0.23
tunn windstopperfleece + 200g/m² ullfrottétröja 0.76 0.60
extra sockar 0.07 0.05
handskar (gore tex) mössa windstopper+ halsduk 0.32 0.24
tält (nallu III gt, lättare tält finns men bekvämt skall det vara)
2.00 0.60
Kök (gas primus alpine titan + 1 kastrull trangia titan 1.75 l) 0.43 0.00
kosa+sked (naglene)+ hydrobag 2 l 0.10 0.10
hygien (t-borste t-kräm, flyt-tvål 3 cl, halv packtowel) 0.05 0.25
regnskydd (ryggsäck) 0.14 0.14
sjukv, tejp, div painkillers mm 0.20
karta kompass kniv 0.15
Summa grundutr: 6.49 4.55

mat (8 dgr á ~700g/dygn ) 5.60 5.60
gas, 2X 450g (585g) 0.59 0.59
Summa grundutr+mat: 12.68 10.74


glaciär/klätterutr:
lättviktssele, prusikar, skruvkarbin, 0.31 0.31
damasker 0.31 0.29
isyxa 60 cm 0.34 0.34
50m 8 mm rep beal ice line 2.10 0.00
solglasögon glaciär 0.05 0.05
stegjärn kong raid alu 0.54 0.54
snöankare (titan ryskt pre 1991, raritet!!) 0.00 0.18
isskruv BD 17 cm 0.16 0.16
Kong helium*2/25 cm dyneema 0.08 0.08
Kong helium*2/60 cm dyneema 0.10 0.10
WC Rocks 2,4,5,6,7,8,10+doval 0.313
BD camalot 1 0.158
BD camalot 2 0.186
rockcentr 9 0.165
summa klätter/glaciär 3.99 2.26

Tot inkl mat, bränsle, klätter och glaciärutr 16.98 13.29

Sålunda, välj ett lättare tält, typ nallu2, skippa vindskyddet(msr alu plåt) runt köket och grundutrustningen ligger på drygt 5 kg kg per person, detta utan några "allt för extrema" lättviktsgrejor, som inte alltid är lätta att få tag på. Packningen under en 8 dagars vandring ligger då i snitt på ~11 kg per person, om man är två, om man nu inte skall ut på is och glaciärer, eller gillar att klänga i de sammanpressade sedimenthögar som utgör den svenska delen av fjällkedjan (någon Bohus eller Lofotengranit är det verkligen inte frågan om……… men så lämnas också friktionsskorna och kritpåsen hemma)

Jag kanske ser helt fel, men jag tycker du saknar lite saker i din lista. Bl.a. liggunderlag, kamera(?), kikare(?), osv...

Sen undrar jag varför ingen har med en vattenflaska med innehåll i sin packlista? Alltid då man läser en packlista är det bara själva vattenflaskans vikt som räknas, men man brukar väl ha rätt ofta ha någonting i den också? Eller är det bara 'startvikten' som räknas? Man bör ju givetvis också räkna ut vikten för varje dag också, iom att mat, bränsle osv minskar :)
 
vattenflaska

Jag använder flaskan bara under bestigningar och nattetid, annars dricker jag när jag korsar bäckar; vattnet transporteras bäst i mage, anser jag. Det händer nästan aldrig att det är problematiskt på sommarfjäll, vattnet är ju nästan överallt - det var mitt intryck i alla fall.

mvh Lukas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.