Rita på friluftskartan?

Hej, ny här på forumet...
Funderar om nån vet om det går att rita ut egna linjer på friluftskartan, som följer med kartan när man laddar den till GPS:en.
Har problem med att navigera inom jaktgränsen, alltså att se att jag är inom mitt jaktområde.
Kör nu med mapsource programvara.

MvH Göran

Det borde vara enklare att skapa en separat karta som endast omfattar jaktområdet, och som kan läggas ovanpå Friluftskartan.

Någon som kan verifiera?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Den norska tråden har god info om hur man hanterar registernycklar i Mapsource.

Skotersiten är snyggt gjord. Tipsade om Maptools eftersom jag tidigare hört skoterförare klaga på skräptext i Friluftskartan, vidare om att Sportmanship tillåter återgivning av utsnitt av Friluftskartan förutsatt att källan anges (enligt tidigare meddelande i detta forum).

Manual

http://gps.chrisb.org/en/manual.htm finns en manual som förklarar hur källkoden är uppbyggd.

Jag ”hittade” igår kommandot EndLevel, som gör att man kan ändra så att (intressanta) objekt syns tidigare (vid mindre inzoomning).

Jag har också med denna manual nu fattat hur man gör för att sänka prioriteten på t.ex flygplatser (man ändrar Data2 till Data1) så visas dom gröna flygplatssymbolerna först vid inzoomning.

Lägger man sin jaktgräns som en t.ex järnväg och väljer Data2 går det inte att missa gränsen.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips