Rimligt pris för beg Nishiki?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Vierehöljet har många namn och utförande. Moderna har en teflonslang innerst, sen metallspiralen och utanpå ett plasthölje, till ändarna har man metallbeslag som krympts på.
Vieren inne lödde och filade man förr fria änden på. I bromshandtagsänden sitter en påkrymt rund metallbit. Över i andra änden sätter man en viereändhylsa som man krymper fast. Viern har en trimhylsa med gängor och sexkant på oftast mot sista ramfästet baktill. Når man återmonterar bromsen skall slacket i den vara borta, för att kunna trimmas under färd. För att hålla bromsbeläggen på rätt avstånd från fälgen vid montage av vieren brukas ett verktyg som heter tredjehanden, i brist på det går det bra att med en snörstump hålla bromsarna mot fälgen, enkel knut. Läs fast vieren sträckt ed hjälp av en tång och du skall se att du får dina 1,5 mm frigång till fälgen.
Nätet är inte bättre än de som fyller på det. Så någon akturitet är det sällan.
En bra cykelmekarhandbok är bättre.
 
Att rikta ett hjul. så att det blir både rakt och hållbart är en viktig kunskap som varje cykelfantast bör kunna. Detta gäller ju speciellt då många cykelverkstäder dessvärre inte verkar förstå de principerna som gäller för ett ekrat cykelhjul. Dessa principer finns beskrivna här! Hur själva riktningsarbetet sedan går till, beskrivs här.

Utöver en ekernyckel i rätt storlek, så vill jag starkt rekommendera en bra ekertensiometer. Detta är dessvärre ett mycket underskattat hjälpmedel - speciellt för nybörjaren! Förstår man cykelhjulets mekaniska principer, så inses också nyttan med en bra ekertensiometer.
/Niklas
 
Angående wire +höljen, så rekommenderar jag starkt nya rostfria wires med tillhörande höljen i rätt längd. Tveklöst mest funktion för pengarna.
/Niklas
 
Vierehöljet har många namn och utförande. Moderna har en teflonslang innerst, sen metallspiralen och utanpå ett plasthölje, till ändarna har man metallbeslag som krympts på.
Vieren inne lödde och filade man förr fria änden på. I bromshandtagsänden sitter en påkrymt rund metallbit. Över i andra änden sätter man en viereändhylsa som man krymper fast. Viern har en trimhylsa med gängor och sexkant på oftast mot sista ramfästet baktill. Når man återmonterar bromsen skall slacket i den vara borta, för att kunna trimmas under färd. För att hålla bromsbeläggen på rätt avstånd från fälgen vid montage av vieren brukas ett verktyg som heter tredjehanden, i brist på det går det bra att med en snörstump hålla bromsarna mot fälgen, enkel knut. Läs fast vieren sträckt ed hjälp av en tång och du skall se att du får dina 1,5 mm frigång till fälgen.
Nätet är inte bättre än de som fyller på det. Så någon akturitet är det sällan.
En bra cykelmekarhandbok är bättre.

Ok, tack! :)
 
Att rikta ett hjul. så att det blir både rakt och hållbart är en viktig kunskap som varje cykelfantast bör kunna. Detta gäller ju speciellt då många cykelverkstäder dessvärre inte verkar förstå de principerna som gäller för ett ekrat cykelhjul. Dessa principer finns beskrivna här! Hur själva riktningsarbetet sedan går till, beskrivs här.

Utöver en ekernyckel i rätt storlek, så vill jag starkt rekommendera en bra ekertensiometer. Detta är dessvärre ett mycket underskattat hjälpmedel - speciellt för nybörjaren! Förstår man cykelhjulets mekaniska principer, så inses också nyttan med en bra ekertensiometer.
/Niklas

Mm, har börjat inse att det vore bra att kunna rikta hjulen själv... Jag har också kompisar med erfarenheter av mekaniker som inte kunnat rikta hjul. Men samtidigt så kan ju inte riktigt jag heller. :/ Funderar nästan på att "skeva till" framhjulet på min gamla skrotcykel för att prova att rikta det först. Är lite rädd att förstöra ramen eller bara göra saken värre och inte kunna fixa det.

Mm, har kikat lite på tensiometrar och det verkar som ett bra verktyg!
 
Mm, har börjat inse att det vore bra att kunna rikta hjulen själv... Jag har också kompisar med erfarenheter av mekaniker som inte kunnat rikta hjul. Men samtidigt så kan ju inte riktigt jag heller. :/ Funderar nästan på att "skeva till" framhjulet på min gamla skrotcykel för att prova att rikta det först. Är lite rädd att förstöra ramen eller bara göra saken värre och inte kunna fixa det.

Mm, har kikat lite på tensiometrar och det verkar som ett bra verktyg!

Det är med hjulriktning som med det mesta här i livet. Det man kan är busenkelt och det man inte kan är mycket svårt och komplicerat. Övning ger färdighet.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips