riktig karta och kompass runt halsen

Jag är intresserad av att vandra med karta och kompass med kanske någon plast runt halsen. Har funderat en del på det.
Jag tycker inte riktigt om att ha min karta i fickan på byxan utan runt halsen kanske.
Har funderat lite på A4 plastfickor som man kan köpa i någon affär. Finns det bättre grej till sånt? Hur gör ni när ni vandrar med riktiga kartor? Hur förvarar ni dem? Man vill nog inte helst gå med dem i handen hela tiden och helst inte i byxfickan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nackdelen, passande för fodral man hänger runt nacken, är att kartan inte lätt passas mot verkligheten (kartnorr mot verklig norr).
Läser man inte kartan ofta är det inget problem att hänga av sig den iofs.
Att lägga en minikompass i fodralet med kartan gör att man kan ha riktiga kompassen undanstoppad för det mesta.
Exempelvis Silvas fodral ska funka att knappa på telefonen genom plasten.

Minimalistiskt har det hänt att jag bara tejpat igen ett vanligt plastfodral med kartan i och sedan fäst det med en säkerhetsnål frampå magen. Lätt att bara lyfta upp nederdelen och läsa. Går jag i annan riktning flyttar jag bara nålen på fodralet.

På fjällvandring borde du kunna läsa in dig och ha kartan i fickan fortare vandrar du inte. Men som kartfodral ovan med axelrem är nog det vanligaste och inte studsande på magen. Sedan kan man lägga kompassen i kartfodralet oftare än så borde du inte använda kompassen.

Men vill slå ett slag för gå med i en orienteringsklubb. Lovar du blir väl omhändertagen och det finns banor för oss som inte tävlar i livet.

Jag tänker "hänger och slänger". Annars ser jag inga problem med att ha kartan runt halsen.
Kompassen använder jag inte speciellt ofta. Tar man en kompasskurs använder man såklart kompassen hela tiden, men annars är den undanplockad.

Vid toppbestigningar och annars när det är bra sikt kan det vara roligt att pejla bäring till avlägsna toppar för att identifiera dem. Då är det kul med en syftkompass som ju också kan användas på vanligt sätt för att hitta rätt stråk att vandra utmed.

Thure

Tack för svaren!
Ja, map case eller kartfodral är nog det som jag söker. Jag får googla lite på det. Upplevelsen är nog roligare om man läser på riktig karta än att titta på gps kartorna i mobilen. Så jag tänkte försöka lite mer med det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips