Rennäring och fjällturism

Ok. Har också upplevt helikopterlyft med bers osv . Både med fastboende och samer. Frågan är: Whats the problem?
Varför vill inte samer ha svenskar i området?
Varför stänger vi fjällstugor?
Varför river vi stugor?

Svaret är enkelt! Ni samer vill inte ha andra i närheten.
 
Hej @Aihki! Det är i grunden ok att ha en saklig debatt om fjällturism och rennäring på Utsidan. Men då får du starta tråden på ett annat sätt. Inte med ett subjektivt påstående och fördomar som bara bidrar till den polariserade stämningen som du själv beklagar. Hitta en annan titel och formulera om ditt inlägg. Annars blir det ingen bra diskussion och det finns risk att vi tar bort tråden.

Jag formulerar inte om mitt svar. Är så gammal att jag, och mina vänner renskötarna, åkt på träskidor och druckit kaffe tillsammans. Ni unga renskötare ska lugna ner er och se er roll i naturen. Ni ska inte fajtas. Ni ska blicka bakåt och se hur era förfäder åkte från fjällen ner till kusten. Med skidor, , renar, akkja och familj. Så, vänligen tänk på hur svenskar och samer samverkat.
Det är positivt att höra röster på Utsidan av direkt berörda, eftersom många av de som yttrar sig i detta forum är svenskar från längre söderut och från städer, vilket i grunden är kolonialistiskt. Jag tycker ditt inlägg är intressant Aikhi när du berättar om erfarenheter av hur det fungerade förut.

Det problematiska är väl påståenden om hur unga renskötare "är", för det blir ju en fördom, men personligen kan jag förstå bakgrunden till att du uttrycker det så. Det är ju exakt som lipfip skrev, polariserat, och du lever mitt i det. Hoppas admin hittar nån bra lösning så inlägget kan få stå kvar. Det viktiga är väl att det blir en konstruktiv diskussion där kritiska synpunkter kommer fram. Men ta det lugnt med fördomsfulla, svepande och generaliserande anklagelser mot samer, Aihki. Det är inte snyggt. Din berättelse om hur fint det funkade förut räcker gott och väl för att sälja in din idé.
 
Ja, jag vill inte bringa nån svepande svärdom över några unga eller äldre samer. Jag har en mor vilken har varit tillsammans med en renägare i skogslandet. Har själv styckat många renar. Hoppas ju att vi kan leva tillsammans i norden.

En sak som är speciell är att vid min stuga är att det finns en "Seite" en helig sten. Samerna åkte där mot kusten på vintern. Det var så att samer och bofasta i byarna hade glädje av varandra. Den saken har nog försvunnit i den nutida diskussionen.
 
Samer ska vara tacksamma för allt som svenska staten ger i nuläget:
Sjukvård
Skola
Kyrka
Förskola
Socialförvaltningen
Kulturförvaltningen

Det är dags för alla militanta sameungdomar som inte kan historien att krypa upp ur "synd om samer träsket"

J/J
 
Jag ogillar starkt när någon använder den formuleringen. Skärp dig, du är helt fel ute. Nu pratar vi om hur fjällen ska skötas på ett bra sätt 2024.
Ok HasseQ, kanske kan du förstå min poäng ur den här synvinkeln: Aihkis inlägg är kanske det första jag sett på den här sajten som uttrycker kritik mot att samer tycker det är för mycket turister som stör renarna, som är skrivet av någon som inte helt uppenbart bor på annat håll. Jag tycker det är bra att det inte bara är Stockholmare som skriver.
 
Har vuxit upp med renar, renägare och renskötare och därför hoppas jag att ni yngre här på utsidan: Prata med varandra och inse att det
 
Ok. Har också upplevt helikopterlyft med bers osv . Både med fastboende och samer. Frågan är: Whats the problem?
Varför vill inte samer ha svenskar i området?
Varför stänger vi fjällstugor?
Varför river vi stugor?

Svaret är enkelt! Ni samer vill inte ha andra i närheten.
Du utgår ifrån att samerna är de enda som är kritiska till helikoptrar, bebyggelse och expension av turismen. Så är inte fallet. Jag själv bor i Härjedalen, men kommer från Småland. Jag var kritisk mot utbyggnaden av jämtlandstriangeln innan stf nu minskar på antalet sängar (vilket jag nu tycker är bra).

Jag personligen vill inte nå den punkten att det går motorvägar tvärsöver fjällen, eller att det ska finnas hotell var tredje kilometer. Vill en uppleva det så finns det all yta söder om Dalarna att befinna sig på, eller på östkusten hela vägen till Umeå. Oerhört liten andel av marken är skyddad från förstörelse, och den lilla andelen som är kvar vill jag kunna vandra i utan att känna mig stressad av bebyggelse.

Precis som många bryr sig om att regnskogarna ska finnas kvar, att lejon ska finnas kvar, och att kulturer i andra länder som är hotade ska finnas kvar så kan andra än samerna stödja samerna och renskötseln.

"
Samer ska vara tacksamma för allt som svenska staten ger i nuläget:
Sjukvård
Skola
Kyrka
Förskola
Socialförvaltningen
Kulturförvaltningen

Det är dags för alla militanta sameungdomar som inte kan historien att krypa upp ur "synd om samer träsket" "

Vem är det nu som är militant?

Så vitt jag vet så kan de flesta samerna inte leva på renskötseln, de har andra jobb också. Och de bidrar till det som staten erbjuder precis som du gör med dina skattepengar. Dessutom, även om de får stöd av staten ekonomiskt, innebär det, som jag tolkar din argumentation, att de inte har rätt att kämpa för att behålla detta, eller få mer? Har de på grund av detta enligt dig förlorat sin rätt att uttrycka sig? I så fall skulle ingen i samhället kunna uttrycka sig eftersom samtliga gynnas av det gemensamma (oavsett om detta är sjukvård, vägar, skola eller annat)
 
Du har ingen poäng, och det är inte ok att referera kolonialistisk.
Och tänk att min första tanke med begreppet kolonialistiskt inte ens hade med de debatterande att göra. Min första spontana tanke handlade om hur det skulle se ut ifall admin väljer att censurera Aihki, men inte alla andra svepande och icke underbyggda åsiktsyttringar.

Fast det var inte så jag skrev. :D

Det ÄR ok att belysa VEM det är som framför åsikter. Alla gånger!
 
Om man nu tycker att det är bra att STF minskar på utbudet i Jämtlandstriangeln så kan ni också tänka på varför man stänger Gåsen ( och också försökt stänga vägen in till Storulvån på våren).
 
Du har ingen poäng, och det är inte ok att referera kolonialistisk.

Ok. Har också upplevt helikopterlyft med bers osv . Både med fastboende och samer. Frågan är: Whats the problem?
Varför vill inte samer ha svenskar i området?
Varför stänger vi fjällstugor?
Varför river vi stugor?

Svaret är enkelt! Ni samer vill inte ha andra i närheten.
Nu tror jag inte Aihki att du menar att samer (med svenskt medborgarskap) inte är svenskar. Men om du menar det,, så är det ren kolonialism från svenska staten som är pågående med mark som dras in, rättigheter som ifrågasätts, egendom som förstörs, rasism m.m. Och även om jag inte vet HasseQ varför det inte är okej att referera kolonialistiskt i en fråga som till del utgår från kolonialism (som visserligen startade för århundranden sedan) så blir det per automatik kolonialism det handlar om, om en utgår ifrån hur Aihki skrev texten "Varför vill inte samer ha svenskar i området?"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.