Rennäring och fjällturism

Om man vill börja orda om urfolksrättigheter bör man också ge en definition på vilka som tillhör detta urfolk och varför.

Men för att besvara ursprungsfrågan: Nej, jag tycker inte att det rimligt att en mindre grupp renägare får detta inflytande över hur fjällen nyttjas.
 
Det är skitbra att Stf får dra ner på affärsverksamheten i fjällen. Blir trevligare att vistas där om det är färre andra vandrare där.

Renar är fina, men de är boskap, och boskap bör hållas i lador och hagar, och inte få springa fritt så där. Måste va väldigt ineffektivt också. Och sen jaga rätt på dem med fyrhjulingar och crossmotorcyklar och förstöra naturen. Nej, tvinga in renarna i samma fångenskap som kor och grisar.

Att Gåsenstugan försvinner gör mig nada, men riv den hellre än ge bort som sommarstuga åt nån samefamilj.
 
Det är ingen långsiktig lösning att man tar avstånd från varandra. Jag tror att samerna måste gå "backwards" och förstå att gammalt tillbaks så sov man hos hemmansägaren när renflocken skulle ner i inlandet på bete av lav och mossor. Det var en vandring som man gjorde varje vinter. Nu görs den med skoter.

Det är tråkigt att de unga samerna inte har lyssnat på förfäderna. Helt vansinnigt att polarisera diskussionen till Svensk eller Same . Vi delar samma vildmark.

Håkan Jonsson, som är med i sametinget har ett ben i varje läger. Inte lätt för honom, men bra för sametinget. Han har rötter både i inlandet och från fjällen.

Jag tror tyvärr att de yngre militanta samerna (som vill vara själva i fjällen) inte förstår annat än tydligt maktspråk från regeringen. De yngre har inte åkt träskidor från fjällen till skogarna nära kusten där renarna hittar lavar och mossor.

Såå, nu är det dax att närma sig varandra! Vet inte hur det ska ske... Men unga Svenskar och Samer kanske kan hitta ett forum?
 
Hoppas att de "Yngre militanta samerna " vågar svara på en gammal mans inlägg !

Är mycket oroad över att samerna utnyttjar kanaler som tex Oddasat ! Varför försöker sameungdomarna hitta och skapa reportage i "synd om samer" i tex Oddasat.

Och ni Yngre samer kanske gifter er med en svensk man eller kvinna. Hoppas att ni hittar en partner som är fritänkare. Som inte låst sig !
 
Hoppas att de "Yngre militanta samerna " vågar svara på en gammal mans inlägg !

Är mycket oroad över att samerna utnyttjar kanaler som tex Oddasat ! Varför försöker sameungdomarna hitta och skapa reportage i "synd om samer" i tex Oddasat.

Och ni Yngre samer kanske gifter er med en svensk man eller kvinna. Hoppas att ni hittar en partner som är fritänkare. Som inte låst sig !
Berätta nu vad som utlöst denna kavalkad av missnöje mot samerna! Har de kränkt dig i veckan? eller vad är det? KÄnns som det ligger en ren begraven här.
Och hur gammal är du egentligen eftersom du tar upp det hela tiden och använder som nåt argument? 100? 110? eller vad rör det sig om?
 
Berätta nu vad som utlöst denna kavalkad av missnöje mot samerna! Har de kränkt dig i veckan? eller vad är det? KÄnns som det ligger en ren begraven här.
Och hur gammal är du egentligen eftersom du tar upp det hela tiden och använder som nåt argument? 100? 110? eller vad rör det sig om?
 
Hej! Kavalkaden kommer sig av det vansinne som kanske du är en del av ? Jag är är snart 70 år , så jag har sett "den gamla tiden " . Och om du läser vad jag skriver, så är det inget missnöje mot dig . Det är en uppmaning att du pratar med morfar eller farfar och att du också blir ödmjuk inför det faktum att vi behöver varandra, svenskar och samer. Du ska inte fajtas för att ha fjällen för dig själv! Om du inte förstår det nu , så kanske om 30-40 år
 
Hej! Kavalkaden kommer sig av det vansinne som kanske du är en del av ? Jag är är snart 70 år , så jag har sett "den gamla tiden " . Och om du läser vad jag skriver, så är det inget missnöje mot dig . Det är en uppmaning att du pratar med morfar eller farfar och att du också blir ödmjuk inför det faktum att vi behöver varandra, svenskar och samer. Du ska inte fajtas för att ha fjällen för dig själv! Om du inte förstår det nu , så kanske om 30-40 år
om DU läser vad jag skriver och svarar på det så räcker det gott.

Du verkar utgå från att merparten här inne är unga samer. Jag har ingen aning, men är inte själv same nånstans, utan är född och uppvuxen i södra sverige för över 50 år sen. Och om du läste mitt andra inlägg här så var det inte så positivt till renskötsel och deras leverne och krav.

Du är inte speciellt gammal, men verkar rätt bitter ändå ;)
 
Om man vill börja orda om urfolksrättigheter bör man också ge en definition på vilka som tillhör detta urfolk och varför.

Men för att besvara ursprungsfrågan: Nej, jag tycker inte att det rimligt att en mindre grupp renägare får detta inflytande över hur fjällen nyttjas.
Det står inskrivet i Sveriges grundlag att samerna är ett urfolk. Sverige har undertecknat FNs urfolksdeklaration.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.