Ok. Har också upplevt helikopterlyft med bers osv . Både med fastboende och samer. Frågan är: Whats the problem?
Varför vill inte samer ha svenskar i området?
Varför stänger vi fjällstugor?
Varför river vi stugor?
Svaret är enkelt! Ni samer vill inte ha andra i närheten.
Du utgår ifrån att samerna är de enda som är kritiska till helikoptrar, bebyggelse och expension av turismen. Så är inte fallet. Jag själv bor i Härjedalen, men kommer från Småland. Jag var kritisk mot utbyggnaden av jämtlandstriangeln innan stf nu minskar på antalet sängar (vilket jag nu tycker är bra).
Jag personligen vill inte nå den punkten att det går motorvägar tvärsöver fjällen, eller att det ska finnas hotell var tredje kilometer. Vill en uppleva det så finns det all yta söder om Dalarna att befinna sig på, eller på östkusten hela vägen till Umeå. Oerhört liten andel av marken är skyddad från förstörelse, och den lilla andelen som är kvar vill jag kunna vandra i utan att känna mig stressad av bebyggelse.
Precis som många bryr sig om att regnskogarna ska finnas kvar, att lejon ska finnas kvar, och att kulturer i andra länder som är hotade ska finnas kvar så kan andra än samerna stödja samerna och renskötseln.
"
Samer ska vara tacksamma för allt som svenska staten ger i nuläget:
Sjukvård
Skola
Kyrka
Förskola
Socialförvaltningen
Kulturförvaltningen
Det är dags för alla militanta sameungdomar som inte kan historien att krypa upp ur "synd om samer träsket" "
Vem är det nu som är militant?
Så vitt jag vet så kan de flesta samerna inte leva på renskötseln, de har andra jobb också. Och de bidrar till det som staten erbjuder precis som du gör med dina skattepengar. Dessutom, även om de får stöd av staten ekonomiskt, innebär det, som jag tolkar din argumentation, att de inte har rätt att kämpa för att behålla detta, eller få mer? Har de på grund av detta enligt dig förlorat sin rätt att uttrycka sig? I så fall skulle ingen i samhället kunna uttrycka sig eftersom samtliga gynnas av det gemensamma (oavsett om detta är sjukvård, vägar, skola eller annat)