Regnställ som andas

Sist nu i sommras när jag fjällvandra så använde jag mitt regnställ när det regna.
det jobbiga var inte att det regna igenom eller så utan dom andas inte så jag vart helt blöt inuti. inte kul när man ska gå några mil!

Så jag vet inte om det kanske är bäst med en poncho eller om någon vet något bra regnställ som andas?
 
Eftersom du inte talar om vad det är för regnställ du har nu, så är det väl svårt att rekommendera något annat. Det finns i alla fall inget regnställ som släpper ut så mycket vattenånga att man kan vandra med en tung ryggsäck i fjällterräng utan att blir blöt innifrån.
 
Det finns gott om

trådar här, som evigheters evighet, in till minsta detalj, vänder ut och in på detta ämne. Vädigt kortfattat:

1. Om man går med ryggsäck i uppförsbacke, blir man svettig, i alla fall på ryggen, ovsett vilka kläder man har på sig (eller inte har på sig).

2. Poncho är bättre än regnställ.

3. Byxholkar och kilt (Klättermusens kilt) är bättre än regnställ.
 
Jag har funderat o funderat på detta med difusion. Så heter väl det när vattenånga kan tränga ut genom de små porerna? Om det spöregnar utanför stället borde luften närmast kroppen vara tämligen mättad på vattenånga, särskilt med tanke på att viss värme faktiskt slipper igenom kläderna. Om luften är mättad på vattenånga borde det vara svårare för ångan inifrån regnstället att tränga ut. Följden blir att ångan stannar kvar o kondernserar på insidan av stället. Tänker jag fel?
 
Framför allt är ju G-tex ställen lättare än galon, men i samma viktklass som nyfil. Själv har jag samma problem att bli våt innifrån eller utifrån, det är frågan!
Holkar och längre regnjacka/parka fungerar sådär... Packawayställ inte illa alls, poncho är ett enda stort fladder på fjället, men fungerar bra i skogen.
Risken finns ju att sommaren som var blir normgivande för framtida packning, hoppas det fungerar....

Go tur
 
Det är väl så 'egentligen' att de flesta (Alla om man generaliserar) membran kommer kommer till sin rätt vid låg aktivitet på vintern,övrig tid och med en högre aktivitetsnivå är det bättre med ett plagg som man har bättre möjlighet att justera ventilationen på,pit-zip etc...


peter
 
Jag funderar iaf på att köpa en poncho.. inte lika instängt så jag tror inte det kommer bli lika fuktigt. Det går fort och lätt att ta på sig!

Däremot blir man ju våtare om benen eftersom poncho inte skyddar benen så mycket!
 
Som johankse skriver blir det ett fladder på fjället när det blåser. Ska du dra ponchon över både dig och ryggsäcken krävs en stor poncho. Och blåser det blir det att dra åt något vid midjan ändå. Har du ryggan utanpå blir det också tätt. Ventilationsmöjligheter är bäst. Min GT-jacka stänger jag bara vindslån här och där på, med dragkedjan öppen under om det inte blåser och regnar j*vul. Den är gammal och saknar öppningar under armarna, vilket vore bra. Men pröva poncho på fjället om du känner för det. Jag har redan prövat.

Raskesven
 
Redan om du är normalstor/liten och bär en 50 liters ryggsäck tenderar poncos att bli för korta, trots fladdret. På fjället bär de flesta ännu större ryggsäckar... För att hålla benen torra rekommenderar jag regnchaps, Lårings på norska och hosor på äldre svenska. Benrör i nyfil eller annan pu-belagd nylon.
Diverse större ponchos, Fj gömsle och norska-finska räcker till ryggsäck med men är bylsiga och blir lätt till stora segel.....

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
zzeezz "nytt" andas tyg? Kläder 6
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
Raskesven Varför andas WS sämre än t.ex XCR? Kläder 16
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
raderad04 Mina kläder andas inte? Kläder 57
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
tottemo "Andas"funktionens temperaturberoende Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.