Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip?

Hej,
Jag vet att andra redan frågat om detta, men jag får inte klarhet. Har just köpt en Marmot Precip jacka inför en vandring i Sarek. Har nu läst en del recensioner om dålig andningsförmåga i jackan. Har idag sett en Haglöfs Foss på rea , 1000 kr, mot Precips 1400. Är någon av de två jackorna bättre ur vattentät/ventilations synpunkt? Eller rekommenderar ni någon annan lätt ventlilerande regnjacka?
( har redan en Tierra goretexjacka som är för otymplig)

Tack!
 
Hopplöst att jämföra, andningsförmågan beror inte bara på materialet utan också på designen (ventilation osv). Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.
 
KLAGER; sa:
Hopplöst att jämföra, andningsförmågan beror inte bara på materialet utan också på designen (ventilation osv). Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.

håller inte med dig alls...
min Klättermusenn grim jacket "andas"(skulle nog säga ventilerar) jäkligt bra med packning....

annars kan jag nog säga att Marmo PreCip jacket väljs av det flesta multisportare tack vare lågvikt och bra nadningsförmåga,det enda som jag kan kritisera är hållfastheten ioch med att den saknar foder så blir slitstyrkan lidanden,men jag skulle köpa precipen..
MVH jocke
 
KLAGER; sa:
Haglöfs foss har under åren tillverkats i åtminstonde 3? olika material, så olika foss jackor har olika ventilations förmmåga. Dessutom anser jag att det inte finns någon vattentät jacka som har tillräckligt bra ventilation för vandring med packning i temperaturer över 15 grader.

Har de inte ändrat material i Precip-kläderna oxå? Materialet i min gamla precip från 2000 verkar inte vara riktigt samma som dagens precip - den "nya" är mycket prassligare...

Mvh / Calle
 
men i temp över +15

grader så har man väl knappast jackan på när man vandrar ?????
(som svar till Kurt Lager)

Förstår ej varför folk snackar om andasegenskaperna.Ner till ca +10 går jag i bara t-shirt eller craftunderställströja. Har bara skaljackan på mig vid ösregn.

Lite utanför ämnet så har jag följande klädtips: (efter att ha fjällvandrat varje år sedan 1995):

Blåser det så åker en lätt vindjacka på (t ex Marmot DrClime windshirt) eller kanske en lätt Newline löparjacka.

Regnar det så vill man ju att den ska vara tät.Då väljer jag 3-lagers Goretex (min jacka är en klassisk 3-lagers från 1996).

Jag använde själv följande för några veckor sedan mellan Abisko och Nikkaluokta:

Marmot DriClime windshirt, lätt vindjacka som ger vindskydd och tål lättare regn. Kan ha den direkt mot kroppen oxå (tack vare underställsmtrl på insidan), värmer skapligt som en fleecetröja.

Marmot 3-lagers Goretexjacka (ganska lättviktig, har bara på den vid ösregn). Drog den ovanpå DriClime vid ösregn.

Jag har kortärmad t-shirt (typ Newlines löpartröjor) under + ibland Crafts underställströjor. Stretch-fleecetröjor har jag gärna med oxå som underställströja vid kyliga höstvandringar (bra på vintern oxå).

Ovanstående tycker jag är den ultimata klädseln sommartid.

MVH Mats
[Ändrat av mafr 2003-07-31 kl 15:06]
 
Foss

Jag har en äldre FOSS jacka som jag har använt i 4-5 år. Som en annan redan påpekat så har haglöfs bytt material i den 3 ggr.
Min är gjord i Pertex(samma väv som Haglöfs brukar ha i sina sovsäckar)och den fungerar utmärkt i vinter och sommar i blåst blötsnö och regn.
Där emot väter den igenom vid hälregn.
Då framför allt vid ryggsäcksrämmarna.
Jag pratade med en snubbe på Naturkompaniet som rekomenderade att inpregnera den.
Och det tycks ha fungerat.

Så jag kan rekommendera den.
Bekväm och praktisk och förhållande vis billig.

///Anders
 
Hej,

Jag har ett Foss ställ som jag använder både till vandring och golf, jag är mycket nöjd med det. Det är hyggligt lätt och håller tätt och är dessutom ganska billigt. Visst finns det bättre ställ men då får man öppna plånboken ännu mer.

//Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.