Hur mycket andas olika tyger

Jag och många med mig anser att membrankläder andas för dåligt vid ansträngning.

membrankläder som andas något ok någonstans 15-40 Kg/m²/24h beroende på typ av membran och övriga egenskaper. 2 lager, 3 lager, 1 lager? (Finns det) finns säkert nån lista med detta någonstans ute på nätet.

Derzimax NX 40K
Goretex proshell 25K
Marmot Membrain 25k
Polartech Neoshell ?
eVent ?



Men hur mycket andas windstopper, ventile, etaproof, G1000? Nån som vet?
 
Senast ändrad:
Här finns en sammanställning av värdena på de vanligaste vävarna.
Dra ner menyn "How Waterproof Works" och scrolla ner till tabellen "Waterproof Breathability Rating Chart".
 
Tack Joanna. Bra lista, inte riktigt komplett men den bästa jag sett.

Men huvudfrågan om ickemembranmaterialen är fortfarande öppen. Visst känns det som att min Klättermusen Eta-proof jacka andas mycket bättre än min membranjacka. Som är av typen Gelanots och andas 20kg/m²/24h. Men vad är fakta? Hur mycket andas den? Hur mycket andas G1000 vad är siffran som membrantillverkarna strävar mot? Är den dubbelt så hög? Tre gånger? Fem gånger?

Jag har ingen aning, nån som vet?
 
Diffusion (andning) vs konvektion

Diffusion (eller andning) spelar mest roll när membranet/materialet är helt tätt.

Plagg som inte är heltäta har ofta sämre andningsegenskaper än membranplagg vid tester, ex din bomulls t-shirt, men ventilerar mycket bättre utanför laboratoriet helt enkelt för att de plaggen släpper genom luft och ventilerar med hjälp av konvektion. Här kommer vi till felet som finns i den tabell Joanna länkade till ovan: den mäter endast plaggens diffusionsförmåga, ett par av plaggen i listan är inte helt vindtäta (men fortfarande vattentäta) och ventilerar eftersom luft passerar genom membranet/materialet. Ventilationen i dessa plagg är överlägsen de heltäta plaggen i situationer med vindpåverkan.

Här är två videos från Youtube där man tar upp diffusion vs konvektion: Video1,
till en början försökte Gore-Tex hänvisa till test och tabeller som den ovan för att "bevisa" hur mycket överlägsna deras heltäta membran var framför vattentäta plagg som tillåter viss konvektion, det resonemanget höll dock inte så länge utan Gore-Tex kröp till korset och lanserade snart sin egen motsvarighet Gore-Tex Pro: Video2

Det är väldigt svårt att ge en siffra på hur mycket bättre Eta-Proof och G1000 ventilerar i förhållande till heltäta membranplagg eftersom det beror vindförhållanden, jag känner inte till något test som mäter kombinationen diffusion och konvektion samtidigt, men det vore oerhört intressant att se resultatet från en sådan mätning.

Även fast vissa vattentäta plagg nu ventilerar med hjälp av konvektion så blir man fortfarande svett om man går hårt eller bär tungt, blir jag svett med bara en t-shirt eller tunn skjorta då lär jag bli mer svett i en jacka oavsett hur bra den andas/ventilerar om den samtidigt ska vara vattentät.
 
Precis som Joakim skriver beror det mest på hur din kropp reagerar på belastning, packning och motlut. Producerar du mer svett än vad membramet släpper igenom så blir du våt. Sen spelar det ingen roll om det är en vindskorta, en vindjacka eller en regnjacka.
Precis som Joakim så måste jag klä av mig inför bärning uppför även om det är rejält svalt ute.

Hur reagerar din kropp med 25 kg på ryggen och en hyfsad backe, har du ingen hög backe hemma gå upp och ner tills du gjort 300 höjdmeter.
Är du genomsvett så hade du för mycket kläder på dig, är du varm och lite svett då hade du lagom med kläder på dig. Fryser du fortfarande kanske du inte skall försöka i vinterregn utan regnkläder.

gott nytt
 
Även om såna tester ser skitbra ut i olika labb så tar jag dem med en nypa salt.

Hur ofta har man plagget spänt som ett trumskinn när man bär det på sig?
Tygets egenskaper förändras vid rörelse och testet känns mer relevant för en tältduk som man vill ha så spänd det går så att vattnet mer eller mindre studsar av och inte samlas upp i pölar. Skulle hellre sett en simulation för jackanvändning hur nu det skulle gått till i ett labb.

Bättre att göra egna "membran" med olika enkla skikt av tyg - billigare och mer flexibelt.
 
Som flera av ett skriver så kanske det inte finns något vettigt test som jämför rättvist. En kombination av diffusion och konvektion.

Synd det tycker jag. Hade varit intressant.

Självklart blir man svettig vilket plagg man än använder om man anstränger sig mycket. Men det har ju inte någon relevans för frågan kan ställde.

Min känsla är iallafall att skillnaden är hyfsat stor men inte jättestor.
 
Var tvungen att googla "konvektion" och "diffusion" då jag inte känner till begreppen, men som jag förstår det är "konvektion" nån form av värmeflöde i luften men jag ser inget direkt fritt luftflöde under en jacka? Det känns som att de luftfickor som bildas förändras hela tiden av kroppens rörelse. Och på ryggen pressar en ryggsäck bort all luft mot ryggen.

Jag känner mig skeptisk till själva tanken att ett enda ytterplagg skulle funka i alla situationer, som väl ändå en membran-jacka mer eller mindre är tänkt som. Tror att det är att lura sig själv lite faktiskt.

"Keep it simple" tror jag mer på - att byta plagg för olika situationer och acceptera att va svettig. Själv har jag lättast möjliga vindjacka + en varm ryggsäck. Svettades som en gris i somras i fjällen, men så tycker jag ju att fjällvandring är jämförbart med löpning i kroppsanstränging också. Inte många skulle sträva efter att vara torr på kroppen när man joggar :-D
 
Var tvungen att googla "konvektion" och "diffusion" då jag inte känner till begreppen, men som jag förstår det är "konvektion" nån form av värmeflöde i luften men jag ser inget direkt fritt luftflöde under en jacka? Det känns som att de luftfickor som bildas förändras hela tiden av kroppens rörelse. Och på ryggen pressar en ryggsäck bort all luft mot ryggen.

Det är luftflödet genom materialet som bidrar till att ventilera i de icke heltäta plaggen. I de vattentäta men inte helt vindtäta plaggen så är luftmängden som går igenom materialet såpass liten att man som människa inte märker av det, men för något som är så litet som en vattenmolekyl så är konvektionen genom materialet påtagligt och skillnaden i ångtransport genom membranet hos ett heltät och icke heltät vattentätt material blir stor så fort det blåser lite.

Jag känner mig skeptisk till själva tanken att ett enda ytterplagg skulle funka i alla situationer, som väl ändå en membran-jacka mer eller mindre är tänkt som. Tror att det är att lura sig själv lite faktiskt.

För de flesta av oss funkar det dåligt med en membranjacka som enda plagg och det vet tillverkarna av membranplagg som lägger miljoner på reklam och att vara förstahandsvalet vid design av lite extremare plagg. De styr helt enkelt marknaden. Idag går det nästan inte att få tag på extremare plagg som inte har membran och det beror inte på funktion utan enbart marknadsstyrning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
zzeezz "nytt" andas tyg? Kläder 6
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Raskesven Varför andas WS sämre än t.ex XCR? Kläder 16
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
raderad04 Mina kläder andas inte? Kläder 57
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
tottemo "Andas"funktionens temperaturberoende Kläder 0
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Vättlefjäll Olika storlekar i USA och Europa? Kläder 3
forslund Collonil i olika färger? Kläder 0
KLAGER Meindlkängor med olika lästbredd Kläder 0
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.