regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen?

Köpte ett regnställ idag. 3000mm - hur dugligt är det, den som vet?

Tänkte ha mitt regnställ i Gbg, till fots och på cykel.

Kanske till och med någon som har erfarenhet av just det regnställ som jag köpt - Didriksons art. nr. 578224 - och vill dela med sig av sin åsikt om plagget?

I affären i källaren på femmanhuset sa de 7000mm - rent ljug, men jag blev lovad att få komma tillbaka och sparka försäljaren på smalbenen om jag inte var nöjd - är det något som jag kanske skall göra innan jag ens använt det? 14 dgr öppet köp är inte så dumt.
 
3000mm räcker för regn rätt och slätt men är tveksam till att det räcker för att sitta med på blöta stenar, stå på knä eller ligga på armbågarna på blött underlag och liknande, speciellt om du samtidigt har en tung ryggsäck på ryggen.

Det försäljare sagt till mig är att 10000mm räcker och att 15000mm ger god marginal om man vill vara säker på att inte bli blöt om knän o armbågar.

men som sagt det duger till regn
 
Jag säger:
tusen nålar och ett avdrag på priset som motsvarar avdraget på vattentäthet.
60 % avdrag, alltså.

Är det membran eller beläggning?
Om det är beläggning är det dessutom så att vattentätheten försämras i och med att beläggningen slits. Då är ovanstående matematik inte bara kverulans. :)
 
regnställ som bara klarar ett vattentryck på 3 meter vattenpelare är inte mycket till regnställ.
Du kommer bli blöt! Speciellt på låren då du cyklar, och alltid på axlarna. (iaf om det är riktigt regn)
tyvärr...
 
Pris och kvalla

ebban; sa:
Köpte ett regnställ idag. 3000mm - hur dugligt är det, den som vet?

Tänkte ha mitt regnställ i Gbg, till fots och på cykel.

Kanske till och med någon som har erfarenhet av just det regnställ som jag köpt - Didriksons art. nr. 578224 - och vill dela med sig av sin åsikt om plagget?

I affären i källaren på femmanhuset sa de 7000mm - rent ljug, men jag blev lovad att få komma tillbaka och sparka försäljaren på smalbenen om jag inte var nöjd - är det något som jag kanske skall göra innan jag ens använt det? 14 dgr öppet köp är inte så dumt.

Var lite nyfiken att höra vad det kostade??, Om det var ett bra pris så "go for it" även om inte kvallan kanske är det bästa... Men om prislappen är runt 1500-2000kr så lämna tillbaka det och köp ett bättre!
Jag har bra erfarenhet av personalen på "femman", lämnade tillbaka ett tält där efter tre månader, med just hänvisningen att försäljare hade sagt fel angående vattenpelaren och det var Inga problem!

Mvh Anders
 
har inte bestämt mig

Regnstället kostade 800. Billigt - men om det är dåligt är det dyrt!
Har redan en regnjacka som inte fungerar och behöver inte en till.
Hmmm...
Hinner inte till stan i veckan i alla fall, så jag kan fundera lite till.
 
Jag köpte nämnda regnställ. Vid flera tillfällen har jag gett mig ut i Gbgs ruskväder för att testa det i syfte att kunna skriva en recension till recensionsbanken. Samtliga gånger har regnet upphört... Så den utlovade vattenpelaren kan jag inte uttala mig om men jag har en del synpunkter på plagget i övrigt. Kvalitén på sömmarna är sådär o varför Didrikson har satt fickor på eländet förstår jag inte. Fickfodren är av något billigt polyestermaterial o sömmen på bröstfickan sprack efter typ en vecka. Fickorna är små o som sagt, mest för syns skull.
Däremot får jag berömma dess passform(kanske inte passar dig) o konstruktionen på luvan. Avskyr vanligtvis att gå med huvudet täckt men den är riktigt skön att ha på o skärmen är lagom för att skydda men inte störa. Överhuvudtaget är designen funktionell o bekväm. Bortsett då från fickorna...
Nu svamlade jag en massa om allt annat än det du ville veta men jag lovar att återkomma efter nästa regn. Det blir nog imorrn m a o.
 
För mig är den springande punkten i det här att en försäljare på en av landets mest välrenommerade butiker säljer plagget under falska premisser. Jag har svårt att se att någon - butiken eller du - tjänar ett dugg på att du inte går tillbaka. Möjligen säljarens smalben...

Du har betalt 800 kr för 7000 mm vattenpelare, men fått 3000 mm. Det finns ingen anledning att vara nöjd med det eftersom just regnskyddet är produktens huvudfunktion, och det förstår säkerligen Femmans sport också.
 
Min erfarenhet är att vattenpelare inte är ett riktigt tillförlitligt mått på hur plaggen verkligen fungerar när det regnar. Men som en indikation kan det användas. 3000 mm får man anse vara snäppet under vad som kan anses vara riktig regnjacka. Men jackan kan säkert ventilera bättre genom tyget när man anstränger sig.

Mange
 
Om stället kostade 800 är det nog samma som jag köpte. Byxorna har jag knappt använt, men jackan har varit med i regn och blåst, och dessutom på lättare vandring, dock utan nederbörd.
Den passar mig perfekt, och alla detaljer har hållit som de ska. Den är helt tät mot regn - och tyvärr nästan helt tät inifrån med. Den andas alltså nästan inte alls, men jag hade inte väntat mig det heller med ett sådant lågt pris.
Ställ dig i duschen med stället på, så får du se om du ska gå tillbaka och sparka på försäljaren.
 
test?

Vättlefjäll; sa:
Jag köpte nämnda regnställ. Vid flera tillfällen har jag gett mig ut i Gbgs ruskväder för att testa det i syfte att kunna skriva en recension till recensionsbanken. Samtliga gånger har regnet upphört... Så den utlovade vattenpelaren kan jag inte uttala mig om men jag har en del synpunkter på plagget i övrigt. Kvalitén på sömmarna är sådär o varför Didrikson har satt fickor på eländet förstår jag inte. Fickfodren är av något billigt polyestermaterial o sömmen på bröstfickan sprack efter typ en vecka. Fickorna är små o som sagt, mest för syns skull.
Däremot får jag berömma dess passform(kanske inte passar dig) o konstruktionen på luvan. Avskyr vanligtvis att gå med huvudet täckt men den är riktigt skön att ha på o skärmen är lagom för att skydda men inte störa. Överhuvudtaget är designen funktionell o bekväm. Bortsett då från fickorna...
Nu svamlade jag en massa om allt annat än det du ville veta men jag lovar att återkomma efter nästa regn. Det blir nog imorrn m a o.

Blev det något test av regnstället, Vättlefjäll?
Fungerade det?
Gillar också luvan. Om det regnar krävs det - i alla fall vid kyla - något på huvudet också. Och denna variant vänder man inte på huvudet inne i, utan den följer ju med. Super!
 
Lustigt... Idag såg jag sista inlägget och nä, jag har inte gett stället en match men min sambo tog en prommenad i morse. Hon har ett likadant, fast annan färg. Jag vet, träningsoverallvarning.
Hon kom hem fly förbannad. Vi ska testa en impregnering men strängt taget så verkar det vara ett skitställ. Jag tänker på alla som köper det och glatt går ut i skogen med regnkläder som inte pallar sextio minuter i Göteborg. Återkommer med mer info allteftersom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.