Kompakt regnställ

Hejsan!

Drar till fjälls nästa vecka och behöver införskaffa ett regnställ som inte tar hela ryggsäcken i anspråk...
Det jag vill ha är relativt låg vikt, men behöver inte vara toklätt, samt att jacka och byxa ska ta liten plats efter att de har packas ned i packpåse. Sen hade det ju varit trevligt om det inte kostar överdrivet mycket, men samtidigt inte budgetkvalité....
Kommer ni på några spontana förslag utifrån min kravspec.?

Vänligen
anejon
 
Sikta på min. 20 000 mm vattenpelare, om du vill att regnstället ska hålla för en hel vandringsdags slagregn. Gärna också kring 20 000 g/m2/24h ånggenomsläpplighet ("andning") för att slippa bli bli våt inifrån, men det är ju mer av en trivsel- och prisfråga.
Det är svårt att förena hög ånggenomsläpplighet med hög regntäthet. Lika svårt att förena låg vikt med hög slitstyrka. Billigare jackor kan vara väl så regntäta (barn-galon är ju supertätt :)), men då i gengäld "andas" sämre och/eller är tyngre.
2,5- eller 3-lagersjackor i Pertex Shield+ brukar kunna uppnå värden ovan vid bibehållen låg vikt utan att kosta skjortan, men det finns fler fabrikat. Du kan se många av den sorten bland de första ca 20 jackorna här, om du ställer visningen på "lightest > heaviest".
 
Norröna Bitihorn dri1

Inte det billigaste stället, men förmodligen ett av de mest prisvärda. Mycket lätt och kompakt, och med suverän kvalitet och genomtänkta detaljer. Funkar till det mesta.
 
Hur liten plats tar det när det ligger i påse?
Detta underställ har ju ett löst mesh-foder, så inte av den mest kompakta sorten.
Sen såg jag att det pallar för ca 5000 vattenpelare, innebär det att man fixar ett ordentligt regnväder under några timmar?
Min egen regnjacka ska enligt tillverkaren hålla 20 000 mm VP, och den håller - i nyimpregnerat tillstånd - precis för en dagsetapp (10-12 timmar), om det ösregnar och blåser starkt samtidigt. Senare än så är det inte bara ev. svaga punkter (blixtlås, sömmar, ställen man gnider mot ryggsäcksremmar) som börjar släppa in vatten, utan även de ytor, som träffas med störst kraft av de vinddrivna vattendropparna. Inte så mycket att kläderna under blir genomsura, men det är helt tydligt att jag inte hade kunnat vandra i samma väder i tio timmar till.

Men det är oftast inte tyget som är den svagaste länken, utan utförandet. Min dotter har haft Itabs regnbyxor (samma vattenpelare men en nu utgången modell utan meshfoder), och de läckte längs hela mittsömmen från dag ett. Samma med det utbytesexemplar hon fick efter att hon reklamerat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.