Vindtät jacka/tröja, som andas bra?

Hej!
Jag har kommit till insikt.
Jag har trånat efter en hyffsat vindtät tröja av nått slag ett tag, men det har inte funnits i budgeten, men så faller det tält jag skulle köpa begagnat bort, och det visar sig att min pappa hade ett hilleberg stalon liggande, så det får "duga" så länge, inget lättviktstält men ändå!
Så nu dök plats för en tröja/jacka upp i budgeten, bara sådär!

Så det jag söker är..
En jacka/tröja att ha på när det är lite kallt, när det blåser, kanske när det regnar (men tar med mig regnjacka), ganska tight passform.. slitstark och bra rörelsefrihet, lite smarta lösningar är också ett plus, och den ska vara skön att svettas i!

Kommer användas vid:
vandring
cykling (blåsigt),
muni (mountain unicycling, svettigt, men är det väder för det cyklar jag i fleece eller tshirt),
flugfiske.
turskidåkning.

Sen om den är snygg, så kan det ju va ett plus.
Och packvolymen är jag väldigt ointresserad av mig, målet är att ha en jacka jag alltid har på mig (förutom i tshirtväder)..

Pris... max 2000 kr, fast gärna billigare.

Har kikat lite på klättermusen mithril, är det ett vettigt val? Alternativ?
[Ändrat av lleberg 2007-03-24 kl 01:12]
 
Ett plagg med huva ökar användingsområdet ganska mycket.

Nått liknande: http://shop.lundhags.se/1113-17-64.html
kanske vore nått.

Jag skaffade föregångaren Altitude i januari och har inte behövt använda någon annan jacka sedan dess. Klockren att cykla i när det blåser, det regn som varit hitentills har inte varit några problem, eftersom jackan är ofodrad passar den oxå för sommarbruk.

Finns liknande jackor från många olika tillverkare, tror de flesta klarar priskravet 2000 kr.
 
mille touring pro!

Finns en variant med huva oxå och ligger i den prisklassen du efterfrågar. Mkt snygg, använder den väldigt mkt till vardags oxå! Det är en tunn softshell (polartech powershield och schoeller dryskin), inte 100% vindtät men andas istället mkt bra.
 
Titta på cykelkläder, de passar ofta mycket bra även för andra aktiviteter. De är alltid vindtäta på framsidan, och brukar ha bra ventilation på ryggen. Tight passform, däremot har de aldrig huva, och priserna brukar också vara mycket rimliga (speciellt utanför Sverige).
 
Mitrillens förträfflighet kan jag bara framhålla, det är nog utan vidare ett av mina absoluta favoritplagg.
Dock ska du inte se den som vindtät eller regntät. Den klarar lite smådugg och den tar den värsta udden av vinden. Men det är just påängen med den, en tätare tröja blir alldrig så enormt luftig och skön, detta är den tätaste tröja som jag upplever är möjlig att "svettas" i.
 
Tack för svaren! Ändrade mina tankar ang huva eller inte..

Jag har suttit och velat skitmycket, och kikat runt en hel del. Men nu är det beställt iaf.

En Marmot Genesis jacka från addnature, på halva priset.
Blir spännande att se hur den funkar!
X_MARMOTGENESISJACKET.jpg


"Respektingivande softshell-jacka för bergen och snön.
Tillverkad i ett starkt vattenavvisande och vindtätt stretchmaterial med utmärkta andningsegenskaper. Samtliga dragkedjor är tejpade och jackan är försedd med ett tunt värmande fleece foder, ventilations dragkedjor under ärmarna och rymlig reglerbar huva med plats för hjälm. Perfekt för aktiva vintersporter exmpelvis utförs- och turskidåkning eller klättring."

Väldigt svårt att veta hur det kommer bli, om det ens är det jag söker, men har ju bytesrätt i alla fall, om det känns dåligt. Och jag beställde i small, för måtten stämde väldigt bra med det.. hoppas den inte blir kort.

Hittar en ynka recension av den, och då framsätlldes den som "den vattentätaste softshell jag har prövat", så jag vet inte riktigt hur jag ska förvänta mig att den är, men det finns ventilationsmöjligheter under armarna iaf..

Synd att man inte kan riktigt pröva den före man bestämmer om mans ka skicka tillbaks den, men det kan man ju å andra sidan inte i butik heller.

Jag återkommer när jag har fått den..
[Ändrat av lleberg 2007-03-25 kl 12:27]
 
När det gäller sådana här specifika önskningar gäller det att vara lite taktisk och våga ha is i magen.
Frågan säger ju att det gäller en Jacka/tröja med vissa vindtäta önskningar.
Målet som vanligt tycks ha blivit något i X-tex, den här gången i soft, rätt lång från andas bra beskrivit av tidigare bedömmare och så vidare.
Vindtät jacka bör inte vara i X-tex! Vindtät tröja som har X-tex i sig är oftast för tät.
Bättre lösning är den klassiska vindblusen, finns även som jacka. Men den är svårt handikappad av lågt pris och ingen X-tex.
Jag har hitintills inte sett någon vindtät tröja som för mig är tillräckligligt välventilerande, antagligen berorende på att det ena utesluter det andra.....
Eftersom frågeställaren har hittat en underbar solftshelljacka ermotser jag en 100% positiv recension vid nästa veckoslut, eller förväntar jag mig nu det omöjliga?

go tur
 
johankse; sa:
När det gäller sådana här specifika önskningar gäller det att vara lite taktisk och våga ha is i magen.
Frågan säger ju att det gäller en Jacka/tröja med vissa vindtäta önskningar.
Målet som vanligt tycks ha blivit något i X-tex, den här gången i soft, rätt lång från andas bra beskrivit av tidigare bedömmare och så vidare.
Vindtät jacka bör inte vara i X-tex! Vindtät tröja som har X-tex i sig är oftast för tät.
Bättre lösning är den klassiska vindblusen, finns även som jacka. Men den är svårt handikappad av lågt pris och ingen X-tex.
Jag har hitintills inte sett någon vindtät tröja som för mig är tillräckligligt välventilerande, antagligen berorende på att det ena utesluter det andra.....
Eftersom frågeställaren har hittat en underbar solftshelljacka ermotser jag en 100% positiv recension vid nästa veckoslut, eller förväntar jag mig nu det omöjliga?

go tur

Det blir nog att se fram emot svettiga stunder i det nya plaget...
 
Håller nog med det förra inlägget att det kan bli ganska svettigt i plagget. Jag skulle ha köpt en "vanlig" windstopper fleece med vädringsöppningar i armarna!
 
johankse; sa:
Bättre lösning är den klassiska vindblusen, finns även som jacka. Men den är svårt handikappad av lågt pris och ingen X-tex.

En sån vill jag ha, och gärna då en som är allvarligt prishandikappad... några tips?

Annars gillar jag starkt min Klättermusen Mithril för strövtåg i närområdet, den klarar lite regn och en del blåst och värmer inte för mycket... men till fjälls är den värdelös. Hemma -- gärna ett plagg som integrerar allt, för att slippa ha med sig extragrejer (t ex regnkläder). Till fjälls -- bättre med lagar-på-lagerlösningar så att man får ut det bästa av allt, ryggsäcken är ju ändå med...
 
Och isf missade du helt min mening, jag håller med personen jag citerade, texsaker är för tätt. Windstopper är med ett goremembran och därför är även detta för tätt. Jag har två sk softshell som jag tycker fyller sin funktion bra: Itabs softshell advanced och klättermusens mithrilltröja. Jag har en windstopper från TNF som jag köpte för några tior på second-hand och alla gånger jag använt den (även om jag barar går på stan) har den kännts på tog för tät. Softshell ska ta den värsta udden vinden och kanske tåla lite vattenstänk, tätare än så ska de inte vara, då blir det bara att kombinera de sämsta sidorna med både membran och intemembran.
 
Märkligt det där med texmexmaterialens lockelse...

Ett plagg som jag tycker definitivt uppfyller alla trådstartarens önskemål sånär som på ett, priset, är Klättermusens Njal. Vindtätt, bra "andningsförmåga" och tål åtminstone lite regn...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Mr_Mathias Vatten/vindtät toppluva? Kläder 10
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
zzeezz Vindtät flecee? Kläder 11
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8
Vindtät skjorta? Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.