Dagens lyxproblem (regnställ)

Har en helt underbar släkt. Fyllde jämt här i veckan och idag fick jag ett presentkort på valfritt regnställ, valfritt belopp. Dvs vilket som helst, inga märken eller butiker undantagna. Snällt eller hur?!

Så då till problemet. Som student så hade jag siktat in mig på att köpa ett regnställ från ITAB inför sommarens vandring. Nu öppnar sig en helt ny värld, en jag inte satt mig in i. Vad ska jag välja? (Släkten är inte gjord av pengar så jag skulle sätta en övre skamgräns på 8 000kr)

Kraven jag har är följande;
* Stället ska klara av vandringar i svenska fjällen vår-sommar-höst.
* Byxorna ska vara förstärkta på insidan vid vristerna (har en tendens att slå samman fötterna då och då vilket tidigare slitit hål på regnbyxor). De ska ha någon form av förstärkning alt vara så pass tåliga att man utan att oroa sig för hål el dyl kan sätta ner ett knä i backen när man slår upp tält och så. Samma inriktning för baken, så att man kan sitta på stenar och trä. Dessutom vill jag kunna ta av och på mig byxorna utan att behöva ta av mig kängorna. Gärna förböjda knän.
* Jackan ska ha huva som inte är allt för stor (kommer förmodligen aldrig att använda den med hjälm och har ganska så litet huvud). Den bör gå ner något över svanken så att den där förhatliga glipan mellan byxa och jacka inte bildas när man böjer sig framåt. Liksom byxorna så bör armbågarna vara förstärkta och förböjda. Den ska kunna användas som vår/sommar/höst-jacka även på stan (har en Haglöfs softshell så det ska inte vara en sån modell...)
* Vikt: under 1kg för byxor och jacka
* Den ska vara i dammodell så att den sitter åt något (har ett herrställ nu och det är så otroligt stort i midjan.).
* Kardborre eller knappar som kompliment till dragkedjan spelar ingen roll.

Sedan skulle jag gärna höra för och nackdelar med ventilationsdragkedjor under armarna. Har provat en sådan en gång (med T-shirt under) och tyckte att de "kändes" på något obekvämt sätt. Vänjer man sig kanske?

Som sagt "dagens lyxproblem" men jag skulle ändå vara tacksam för råd och hjälp.

Tack på förhand!
 
Jag har sedan förra året Haglöfs Lim Ultimate Jacket. Jag valde den jackan för att:

Den har en bra huva med många justeringsmöjligheter.
Väger så lite som möjligt för att vara en riktig regn jacka.
Har bra förmåga att släppa ut fukt (Packlite).
Förlängd rygg, så att man slipper glipan.
Lång i ärmarna samt tumöppning, blir ej kall om händerna.
Överkomligt pris ca 2000:-

Ska köpa byxorna i år.

Finns i dammodell både jacka och byxa. Lim Ultimate Q Jacket och Lim Ultimate Q pant.

/Janne
 
Jag skulle titta på ett rejält Gore Tex ställ. Precis som du skriver med förstärkningar på utsatta platser. Sån här ställ brukar bli rätt tunga, men de funkar året runt och håller ofta mycket längre än de tunna ultralätta som idag är väldigt vanliga. Jag använder Taigas Forest ställ (finns dock inte i några damstorlekar vad jag vet) och det har hängt med i flera år och kommer nog hålal ett par år till. Fungerar perfekt som förstärkningsplagg på sommaren, det får regna rätt rejält innan jag tar på mig något regnställ. På vinter/höst är det perfekt att ha på sig hela tiden.

Ventilation i armhålarna är guld värt, särskilt om man svettas som en annan gör =)
 
Karolina P (Karolina Pettersson) Inlägg: 387

Dagens lyxproblem (regnställ)

--------------------------------------------------------------------------------

Har en helt underbar släkt. Fyllde jämt här i veckan och idag fick jag ett presentkort på valfritt regnställ, valfritt belopp. Dvs vilket som helst, inga märken eller butiker undantagna. Snällt eller hur?!

Så då till problemet. Som student så hade jag siktat in mig på att köpa ett regnställ från ITAB inför sommarens vandring. Nu öppnar sig en helt ny värld, en jag inte satt mig in i. Vad ska jag välja? (Släkten är inte gjord av pengar så jag skulle sätta en övre skamgräns på 8 000kr)

Det här skrev du!
Fanken 8000:- för ett regnställ, ä dä inte väl häftigt Karro!
Eller menar du 800:- förståss
kram peter , din vän
 
Ventilation i armhålarna är guld värt, särskilt om man svettas som en annan gör =)
Det här det enda jag har att komma med. Goretex i all ära men ventilation är a&o. Om vikt inte spelar jättestor roll o du hittar det, köp jacka med dubbla dragkjedjor så du ventilera nertill oxå. Gärna stora ficköppningar med "stormflap" (vad heter det på svenska?) så även de kan användas för att ventilering.
 
Det här skrev du!
Fanken 8000:- för ett regnställ, ä dä inte väl häftigt Karro!
Eller menar du 800:- förståss
kram peter , din vän

Drog till med en siffra som kunde vara ok för resp att lägga ut, kom fram till 8000 totalt men det är så här med mera realistiska ögon kanske i överkant. Men 5-6000 kan nog vara nog så rätt. Så nu letar jag, besvärad av mitt lyxproblem (där största problemet är att jag inte har tid att åka till affärer utan måste surfa mig till ett antal lämpliga modeller)... Kanske klättermusen, men har de bra regnställ eller bara tåliga jackor?
 
Jag är väldigt positiv till min Peak Performance hybrid jacka..

I ett väldigt trevligt material som är 4vägsstretchigt och känns väldigt.. skönt, ingen ventilation under armarna och ej heller någon bröstficka, men huvan är otroligt bra (jag testade jackor från tierra haglöfs klättermusen fjällräven arcteryx och denna har bäst huva)

Den påstås inte vara vattentät men jag väntar ännu på att bli blöt inne i den, det är den jacka som ska med ut på fjälltur senare i veckan för mig, och jag testar den i regn varje gång jag kan.
Tyckre den känns väldigt skön direkt mot huden även när det är blött, och jag har väl inte direkt testat högaktiv sport i den men återkommer snart med det :)

Förböjda ärmar men dock utan förstärkningar på armbågen

Finns i 5 färger med kontrasterande dragkedjor, och den ger ett otroligt bra intryck iaf på mig.. köpte min i april, utpris på 2000 kr
Och den finns även i dammodell.

Jag tycker absolut det kan va värt att kolla på den om du har möjlighet! :)
 
Klättermusen har återkommande problem med fallerande tejpningar. Jag skulle titta på en Arcteryx, Alpha SL tex och ett par Tierra Pucani som såg riktigt häftiga ut i butik. Total kostnad runt 3000+2000=5000 pix.

// Jocke
 
En modell som lätt glöms bort i Sverige är The North Faces (Wms) Diad Jacket, en ultralätt regnjacka kring 200g i herrmodell (sorry, har inte kollat upp dammodellen av förklarliga skäl) men som ändå har ventilationsdragkedjor, tre fickor och justerbar huva med skärm.

Själv tycker jag att ventilation under armarna är a och o i alla skaljackor, och skulle inte ens ta emot en Arc'teryx gratis om den saknade det. Nästan iaf.

Nä men, ska man ha något dyrare än ett rent budgetställ så skulle jag prioritera ventilationen före fickor och annat löst.
 
Jag känner igen det där med att byxor slits på insidan. Trots inga förstärkningar på insidan så tipsar jag ändå om Mountain Equipments drilite byxor, halv eller hel dragkedja. Jag tror att byxorna fortfarande finns i sortimentet. Jag har dessutom deras Alpine jacka men den tror jag inte tillverkas längre. Byxan har hållt fint och klarat av ett antal snörutschar nerför snölegor bland annat. Byxorna kostar väl en cirka 800:-. Vikten tror jag är 300 gram i large. Lite svåra att få tag på här i Sverige. Generalagenten är High-Sport i Göteborg.

Jackan har ventilation genom fickorna och jag tycker det fungerar fint. Ingen risk att nåt ramlar ut med dem öppna.

Lycka till
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.