Regnställ eller inte regnställ

Hej,

Till sommaren blir det Keb, men frågan är om jag skall ha regnställ eller inte,

Jag kommer ha en skalljacka/byxa som skall klara 15 000 mm vattenpelare.
Behövs verkligen regnjacka i så fall?
Vad tror ni, och hur resonerar ni?

Tacksam för alla svar.

(jag har sökt på forumet, men inte riktigt hittat de svar jag söker)

/Erik

samma sak jue

Du ska ha en skaljacka som har 15000 vp men funderar på om du ska ta med en regnjacka. ;-)
I mina ögon är det samma sak. Ta med en vindjacka eller liknande istället och ta på skalet om det regnar.
Eller missuppfattar jag det hela...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du förstår mig helt rätt, och jag har tänkt samma tanke själv. Jag vill väl mest höra det från någon annan för att känna mig säker :D

Nej du behöver antagligen inget regnställ. Det bästa sättet att ta reda på om utrustningen håller är att testa den ;) Ut och dansa i vattenpölarna vid nästa ösregn!

15000mm = regnställ.

Det du borde ta med dig dock är något som skyddar mot lite vind och kanske vatten utan att vara tätt.. För du vet, man svettas, särskilt när det går uppför!

/ Tomas - som drar på regnställ när han riskerar att bli blöt, inte före.

själv har jag lagt krut på tält som tål skitväder, har ett UL skalplagg som håller mig tillräckligt torr medan tältet åker upp..

15000mm = regnställ.

Det du borde ta med dig dock är något som skyddar mot lite vind och kanske vatten utan att vara tätt.. För du vet, man svettas, särskilt när det går uppför!

/ Tomas - som drar på regnställ när han riskerar att bli blöt, inte före.
Precis så.

/Själv kör jag med en vindtät, och myggtät, skjorta under vandringens gång. Finns alla möjliga vindtäta plagg som är mer behagliga att gå i när det inte är blött än skaljackan. Bra vid lägret också när det inte är nederbörd.

Raskesven.

Vilken sort? De jag tittat på blir lite väl täta.

HåkanF
Nu kör jag med en från Taiga i bom/poly, eller en tunn från Mckinley i nylon som ändå inte snabbt börjar stinka eller är för tät. Vår & höst blir det en från Fjällräven i tunnare lite mjukare G-1000 än i jackorna, men den tror jag inte finns kvar.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips