Regnkläder för vandring

Den erfarenheten har inte tillverkarna av PFAS fria produkter och användarna de skriver att med nuvarande miljölagar kan de INTE leverera lika bra produkter som tidigare.
Lobba istället mot att det är ok att anv PFAS för besprutning av livsmedel istf att vi ej längre ska kunna vistas utomhus när det är nederbörd.
Så länge människan har funnits har hon vistats utomhus i nederbörd.

Efterlysning av PFAS-tråd:

Jag har letat men inte hittat någon sådan på Utsidan. Känner någon till en tråd får ni gärna posta. Om det inte finns vore det trevligt om någon engagerad startade en för att vi ska öka våra kunskaper.

Exempel på saker att diskutera/lära:

* Hur skiljer sig olika PFAS-kemikalier i skadlighet och livslängd i naturen.

* Vilka PFAS-kemikalier används till vad och hur mycket.

* Hur och var sker utsläppen med angivande av kemikalietyper och mängd.

* Vilka är det som står för utsläppen?

* Hur lång tid tar det att bryta ner de olika kemikalierna i olika miljöer.

* Vad kan man göra för att minska/stoppa utsläppen. Hur skulle det gå till och hur svårt är det.

* Detaljerad information om kemikaliernas farlighet.
Bra initiativ.

Jag långvandrar inte så mycket längre, men jag använder ett vanligt lättare regnställ, nån slags nylon antar jag. Har ett i typ galon också som är bra hemmavid.

Jag saknar Helly Hansens gröna inköpt i slutet på 70-talet. Eller saknar och saknar, har det kvar, men det har på nåt mystiskt sätt krympt så jag inte kommer i det längre. 😇

Jag mer eller mindre levde i jackan en månad på Island, brallorna bara när det var tyngre regn. Tunnt och lätt i nåt plastigt/nylonigt material var det, inget membranlarv så klart. Vete fasiken hur det funkade, men jag blev inte blöt innifrån trots att det inte släppte in nåt utifrån heller. Kanske var god ventilation, minns inte riktigt. Så gick jag säkert med jackan lite uppknäppt. Det var sällan skyfall, mer ett stadigt droppande. Ett sånt vill jag ha igen!
Jag hade ett likadant fast gult och saknar det enormt! Tätt och hyfsat lätt !

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
Gammaldags galon är tätt och håller länge. Men tungt styvt och ingen genomsläpplighet av vattenånga.
Thure
Det finns ju numera elastiska varianter av s.k. oljeställ som blir betydligt smidigare än de klassiska oelastiska varianterna. Dock blir tyget lika ogenomsläpplig för kondens. Dessa oljeställ blir givetvis lite dyrare än de oelastiska varianterna, men inte alls lika dyra som diverse regntäta membrankläder.
/Niklas

När jag tvättade fasaden på huset före målning hade jag enkla billiga kläder med lite ventiler under flikar och vid midjan,öppnar man bara upp dessa snabbt när det slutat regna eller tar på snabbt när det börjar regna skulle de nog fungera på tur de kostade ca 100-200 på rea för ett helt ställ och mkt lätta dock lite bylsiga men ger då bättre luftning.

Jag hade ju modernaste Pfas fria Gore-Tex som enda långa byxor och jacka på sista tur men fungerade ju inte i regnväder men ok i övrigt mot blåst.
Så slutsatsen är som tidigare det finns numera inga nya regnkläder för friluftsliv.
Men de ställ som jag hade vid byggjobb skulle vara ett lågpris alt för första gångs vandrare tex de hade tejpade sömmar som höll i flera dagar gick att tvätta men då ej i 60 gr för då släppte limmet till söm tätningen så man slipper köpa ett ställ för ca 8000 skr på normalpris till en tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips