Regnkläder för vandring

Jag letar regnkläder/skalkläder att använda vid fjällvandringar, och har fasligt svårt att hitta något som passar. Framförallt byxor är svårt att hitta.

Jag är strax under medellängd och lite överviktig. Lite rund om magen och kanske lite kortbent (vilket gör att byxor som är lagom i midjan oftast är för långa). Jag går, cyklar och tränar en del, så mina lår är inte pinnsmala heller, så många byxor är även för tighta över låren. Jackan behöver jag kunna ha över underställströja och fleecejacka/motsvarande, så även den behöver vara ganska rymlig.

Övriga behov:
- minst 20 000 mm vattenpelare
- lång dragkedja längs benen (så att byxorna går att ta av och på utan att ta av kängorna)
- hyfsat låg vikt och liten volym (men behöver verkligen inte vara extremt lätt, jag jagar inte gram i min vandringspackning)

Hejsan! Såg att den här frågan inte fått något svar än. Regnkläder är inte så lätt - en mycket individuell fråga.

Här använder vi ibland byxholkar, vilket kanske kan vara ett alternativ. Min sambo har då och då använt holkar tillsammans med en knälång skaljacka, medan jag brukar använda dem tillsammans med poncho. Holkar är gjorda av helt tätt material som inte andas, men de är så vida att man enkelt drar dem över kängorna. Att de är vida gör också att de ventilerar bra. Ytterligare en fördel med vidden, i alla fall om man använder Lundhagskängor, är att läderskaften skyddas så att man håller sig hyfsat torr om man går i blött blåbärsris eller liknande. Vikten på mina i storlek L är 180 g.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Såg att Naturkompaniet har rea på Tierra Back Up och byxorna finns i modell med kortare ben.

Jacka

Byxa:

Byxa Short:

Glöm regnkläder går ej längre att köpa dvs nu är det pfas fritt som gäller dvs du får stanna kvar inne vid nederbörd.
Köpte Ett av de mest kända märken på marknaden och en av deras toppmodeller med 20000 VP klarar i verkligheten ej mer än duggregn under begränsad tid.
Får återbetalning pga äv en delamineringsproblem dvs 2 v anv börjar delamineras med bubblor och skrynkling.(men huvudproblemet är ju att det suger upp vattendropparna ist för att stöta bort dem kundtjänst svar är att miljön är viktigast och det ger konsekvenser före utelivet)
Använd de gamla regnkläderna du har på lager sedan är det lika bra att stanna inne.
Även helt ny ryggsäck regnar helt igenom samt "vattentäta"påsar anv sopsäck
Huvudanledningen till nyköp var att få hellånga dragkedjor i benen för att slippa ta av och på kängorna vid regn.
och andra plastpåsar runt det du vill ha tätt.
Gortex har även gått ner i laminat tjocklek för att öka andningsförmåga och livslängden minskade drastiskt tills de läcker.

Gammaldags galon är tätt och håller länge. Men tungt styvt och ingen genomsläpplighet av vattenånga.

Personligen har jag bra erfarenheter av några jackor och byxor av goretex och sympatex men sömmar och blixtlås är svaga punkter. Där läcker det ofta. Under ryggcksäcksremmar kan fukten vandra/ tryckas in.

I nästan alla regnkläder bildas kondens på insidan om man anstränger sig så man svettas. Den så kallade andningsförmågan är inte jättestor.

Thure

Gammaldags galon är tätt och håller länge. Men tungt styvt och ingen genomsläpplighet av vattenånga.

Personligen har jag bra erfarenheter av några jackor och byxor av goretex och sympatex men sömmar och blixtlås är svaga punkter. Där läcker det ofta. Under ryggcksäcksremmar kan fukten vandra/ tryckas in.

I nästan alla regnkläder bildas kondens på insidan om man anstränger sig så man svettas. Den så kallade andningsförmågan är inte jättestor.

Thure
För att andas förmågan ska fungera bra så ska regnet rinna av jackan, gör det inte det så behöver man tvätta och aktivera vatten avstötningen alt impregnera om den.

Glöm regnkläder går ej längre att köpa dvs nu är det pfas fritt som gäller dvs du får stanna kvar inne vid nederbörd.
Köpte Ett av de mest kända märken på marknaden och en av deras toppmodeller med 20000 VP klarar i verkligheten ej mer än duggregn under begränsad tid.
Får återbetalning pga äv en delamineringsproblem dvs 2 v anv börjar delamineras med bubblor och skrynkling.(men huvudproblemet är ju att det suger upp vattendropparna ist för att stöta bort dem kundtjänst svar är att miljön är viktigast och det ger konsekvenser före utelivet)
Använd de gamla regnkläderna du har på lager sedan är det lika bra att stanna inne.
Även helt ny ryggsäck regnar helt igenom samt "vattentäta"påsar anv sopsäck
Huvudanledningen till nyköp var att få hellånga dragkedjor i benen för att slippa ta av och på kängorna vid regn.
och andra plastpåsar runt det du vill ha tätt.
Gortex har även gått ner i laminat tjocklek för att öka andningsförmåga och livslängden minskade drastiskt tills de läcker.
Ja, det där höll faktiskt inte alls med honom. Min erfarenhet av de membranplagg jag använder är inte att det läcker igenom.

Jag saknar Helly Hansens gröna inköpt i slutet på 70-talet. Eller saknar och saknar, har det kvar, men det har på nåt mystiskt sätt krympt så jag inte kommer i det längre. 😇

Jag mer eller mindre levde i jackan en månad på Island, brallorna bara när det var tyngre regn. Tunnt och lätt i nåt plastigt/nylonigt material var det, inget membranlarv så klart. Vete fasiken hur det funkade, men jag blev inte blöt innifrån trots att det inte släppte in nåt utifrån heller. Kanske var god ventilation, minns inte riktigt. Så gick jag säkert med jackan lite uppknäppt. Det var sällan skyfall, mer ett stadigt droppande. Ett sånt vill jag ha igen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips