RECCO-system sommartid

Allt fler vinterkläder kommer nu med RECCO och det verkar byggas ut på skidanläggningarna.
Men hur är det sommartid om en vilsen vandrare kommer bort, kan RECCO vara till hjälp för svenska fjällräddare generellt eller är det bara inom vissa områden?
 
Kan ju ev komma till nytta om man håller på med bergsbestigning och en lavin går och de andra har sökutrustning med sig
 
Det verkar som att Recco rör sig i den riktningen

"Sedan 2015 har Recco utvecklat ett nytt helikopterburet söksystem, som utöver lavinräddningar kan användas till att leta efter försvunna människor i skog och mark året runt."

 
I många fall idag är det snabbare att pejla en mobiltelefon (givet att försvinnandet är inom mobiltäckning) om den försvunne har en sådan och mobilen är inte är skadad av slag, väta eller annat.
En styrka med Recco är att det är en passiv reflektor, dvs den får inte slut på batterier, för den har just inga batterier. Det man får förhålla sig till är att sökutrustningen för recco är tung och praktiskt är den oftast fordonsburen, skoter eller helikopter och dess redan nämda begränsade räckvidd.

/Patrik
 
Recco är designat för att kunna hitta objekt under snö, och man har valt utrustning och våglängd osv för att komma igenom 10-20 m snö.

För att hitta vilsna personer i terrängen behövs något annat, typ en helikopterburen mobilstation som pejlar mobiltelefoner. Men vad är nyttan med det, det händer väl typ aldrig att någon går bort sig och försvinner i fjällen ? Bättre med tex Garmin InReach.

Går säkert att utveckla något nytt hkpburet system som kan lokalisera en passiv reflektor på långt avstånd.
 
För väldigt många år sedan snackade jag med Recco och en kontakt vid polisen om möjligheten att hitta en Recco-tag i tät skog.
Svaret då var att det fungerar, man får flyga lågt och sakta med helikopter och ganska täta varv, men det går.
Problemet då var brist på skannerenheter.
Anledningen att jag frågade var att vi hade den veckan letat efter en försvunnen unge i eländig terräng.
 
Enligt Reccos hemsida avsöker man 1 kvadratkilometer på 6 minuter med helikoptermonterad utrustning (100 m stråk). Utrustning ska finnas i Östersund och i Kiruna. Den tidigare nämnda räckvidden verkar gälla för handhållna enheter.
 
Recco är designat för att kunna hitta objekt under snö, och man har valt utrustning och våglängd osv för att komma igenom 10-20 m snö.

För att hitta vilsna personer i terrängen behövs något annat, typ en helikopterburen mobilstation som pejlar mobiltelefoner. Men vad är nyttan med det, det händer väl typ aldrig att någon går bort sig och försvinner i fjällen ? Bättre med tex Garmin InReach.

Går säkert att utveckla något nytt hkpburet system som kan lokalisera en passiv reflektor på långt avstånd.

Det förutsätter att den nödställde själv är vid medvetande och förstår att hen ska larma och vilja och kunna göra det.
En medvetslös person trycker inte på någon inreach, inte heller den förvirrade åldring eller barnet som virrat bort i sig skogen bakom hemmet/förskolan.

Det finns en stor styrka i enkelhet i massan av potentiellt eftersökta och komplexitet hos de professionella utbildande sökarna med kvalificerad utrustning.

/Patrik
 
Hoppas att reflektorerna jobbar på annat sätt än under 80-talet om de monteras i kläder. Jag hade köpt en komplett utrustning med skidor, pjäxor och stavar för att åka utför. Jag fick med ett par RECCO strips som skulle fästas på pjäxornas utsida och stoppade dom i innerfickan på jackan och glömde bort dom.

Kommande vecka satte jag av larm i butiker i parti och minut! Lite jobbigt för en 18 åring att hela tiden bli misstänkt för att vara snattare. Till slut i en butik var det en vakt som blev misstänksam och trodde att de där RECCO stripsen hade något med larmet att göra, jo de satte av det direkt!
 
Hoppas att reflektorerna jobbar på annat sätt än under 80-talet om de monteras i kläder. Jag hade köpt en komplett utrustning med skidor, pjäxor och stavar för att åka utför. Jag fick med ett par RECCO strips som skulle fästas på pjäxornas utsida och stoppade dom i innerfickan på jackan och glömde bort dom.

Kommande vecka satte jag av larm i butiker i parti och minut! Lite jobbigt för en 18 åring att hela tiden bli misstänkt för att vara snattare. Till slut i en butik var det en vakt som blev misstänksam och trodde att de där RECCO stripsen hade något med larmet att göra, jo de satte av det direkt!
Ja de funkar bättre nu för tiden. Jag har aldrig haft den typen av problem du beskriver, trots att jag har RECCO i min skaljacka som används året om.

/Johan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.