Real turmat

Real turmaten kommer nog aldrig bli billig igen, eller billigare.

Bättre att satsa på Wildlife i såna fall. Lite kryddor i packningen så funkar de minst lika bra.
 

avslutad210712

Gäst
Wildlife fungerar men den enda fördel den maten har jämfört med att laga egen torkad mat är att man kan tillaga den i sin påse för att slippa disk.

Har ätit några påsar Wildlife med pasta respektive potatispure (eller vad det heter). Båda sakerna går hur enkelt som helst att ersätta med egna makaroner och pulvermos. Till de som anser att det krävs massor av bränsle för att tillaga makaroner så är ett tips att koka upp vattnet och sedan slår man av brännaren och låter makaronerna stå och svälla ungefär lika länge som man har vattnet i en påse Wildlife och sen är de ätbara.
 
zeromaker; sa:
Real turmaten kommer nog aldrig bli billig igen, eller billigare.

Bättre att satsa på Wildlife i såna fall. Lite kryddor i packningen så funkar de minst lika bra.

Den riktiga lågbudgetvarianten är Willys variant av Spagetteria. Jag tror den kostar 9,90 eller var det 14,90 kr för 2 portioner. Ingen gourmetmåltid, men med lite extra kryddor eller extra kött som sagt fungerar det. Dock inte REALs enkelhet med vatten och ziplock.

By the way, i en tråd för länge sedan frågade någon om påsar liknande REALs med ziplock och som är värmetåliga. Tanken var självklart att innehållet och packetering kan jag fixa själv, men däremot har jag inte tillgång till just "kärlet". Jag hänvisar till den och hoppas att någon har något mer att tillföra.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32076
 
avslutad210712; sa:
Till de som anser att det krävs massor av bränsle för att tillaga makaroner så är ett tips att koka upp vattnet och sedan slår man av brännaren och låter makaronerna stå och svälla ungefär lika länge som man har vattnet i en påse Wildlife och sen är de ätbara.

Jag har alltid snabbmakaroner med och doserar direkt i Realpåsen, därefter häller jag i vattnet. Blandat och klart samtidigt! Lite extra kryddor förhöjer alltid smaken.

/Janne
 
brandmansmicke; sa:
zeromaker; sa:
Real turmaten kommer nog aldrig bli billig igen, eller billigare.

Bättre att satsa på Wildlife i såna fall. Lite kryddor i packningen så funkar de minst lika bra.

Den riktiga lågbudgetvarianten är Willys variant av Spagetteria. Jag tror den kostar 9,90 eller var det 14,90 kr för 2 portioner. Ingen gourmetmåltid, men med lite extra kryddor eller extra kött som sagt fungerar det. Dock inte REALs enkelhet med vatten och ziplock.

By the way, i en tråd för länge sedan frågade någon om påsar liknande REALs med ziplock och som är värmetåliga. Tanken var självklart att innehållet och packetering kan jag fixa själv, men däremot har jag inte tillgång till just "kärlet". Jag hänvisar till den och hoppas att någon har något mer att tillföra.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32076

Du får väl spara och återanvända gamla REAL-påsar :)
 
alven; sa:
Du får väl spara och återanvända gamla REAL-påsar :)

Jo visst ;) men det ekonomiska vinningen försvinner ganska snabbt då.

Men ärligt talat så har jag faktiskt någon enstaka urdiskad påse hemma :) Jag har dock fortfarande förhoppningen om att hitta den ultimata värmebeständiga och något formstyva zippåsen.
 
brandmansmicke; sa:
alven; sa:
Du får väl spara och återanvända gamla REAL-påsar :)

Jo visst ;) men det ekonomiska vinningen försvinner ganska snabbt då.

Men ärligt talat så har jag faktiskt någon enstaka urdiskad påse hemma :) Jag har dock fortfarande förhoppningen om att hitta den ultimata värmebeständiga och något formstyva zippåsen.

Är det inte pissnoga med portionsblandningen funkar det väl att väga upp med kåsan och lägga över i en matlåda (Claes i sjön,varunr 34-1453).
Lättare att diska om alternativet är att återanvända zippåsar.


peter
 
ping; sa:
Är det inte pissnoga med portionsblandningen funkar det väl att väga upp med kåsan och lägga över i en matlåda (Claes i sjön,varunr 34-1453).
Lättare att diska om alternativet är att återanvända zippåsar.
peter

Allt funkar, men jag tycker fördelarna försvinner då. Portionsförpackat är suveränt enkelt när man t.ex. gör en klättertur under en dag för att sedan återkomma till sitt basläger. Och det är ju lite så jag gör idag som du beskriver. Att diska och återanvända känns i ärlighetens namn inte som någon rimlig väg, varför jag önskar hitta "the one" zip-påsen som löser alla problem ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.