Real turmat

Nu svär jag nog bland de trogna...

Jag testade frystorkat på 80-talet när jag började med mitt uteliv, man överlevde men det smakade sågspån, samma sak i lumpen 88/89, man överlevde men det smakade sågspån...

När jag lagar mat ute numera är det mer hemmakomponerat, bacon & potatismos de första dagarna till lunch, frukost blåbands soppor (inte allt frystorkat är skräp!) med lite havregryn. kvällsmat kan vara korv (ölkorv, vakumpackad) med linser/pasta/ris/quinoa.
Sedan kan man ha extra med sig tex torkad svamp, egen plockade örter mm.

Jag läse mycket ofta de som torkar och gör sin egen mat för utelivet, det ger mycket ideer!
 
Jag är hyfsat skadad efter att ha läst Den Hemlige Kocken (se http://www.aktavara.org). Blå Band kör med kantarellarom, buljongarom, rökarom och xx-arom (fyll i själv). Jag har blivit klart skeptisk till hittepåsmaker, härdade fetter, glutamat (smakförstärkare) och annat skräp efter att ha läst den boken. REAL verkar faktiskt inte ha något konstigt alls i sina rätter. Jag har lusläst på några av rätterna och det är bara riktiga ingredienser som man vet vad det är när man läser innehålsförteckningen.

frukost blåbands soppor (inte allt frystorkat är skräp!)
 
Jag är hyfsat skadad efter att ha läst Den Hemlige Kocken (se http://www.aktavara.org). Blå Band kör med kantarellarom, buljongarom, rökarom och xx-arom (fyll i själv). Jag har blivit klart skeptisk till hittepåsmaker, härdade fetter, glutamat (smakförstärkare) och annat skräp efter att ha läst den boken. REAL verkar faktiskt inte ha något konstigt alls i sina rätter. Jag har lusläst på några av rätterna och det är bara riktiga ingredienser som man vet vad det är när man läser innehålsförteckningen.

Real ser bra ut när man läser innehållsförteckningen. Men på många av deras rätter ser man att dom använder köttbuljong, Och buljong innehåller oftast glutamat och andra kemikalier.
Så frågan är vad för buljong dom använder.
Hemmagjord "riktig" buljong eller typ Knorr kemikalie buljong.
 
Jag har svårt att tro att de skulle missa en sån uppenbar grej med tanke på den här skrivelsen men jag ska maila och fråga.
"Produktene inneholder ikke kunstige tilsetningsstoffer utover vitamin c - askorbinsyre E 300. Nitritt blir fjernet fra Lapskaus fra og med januar 2006."

Real ser bra ut när man läser innehållsförteckningen. Men på många av deras rätter ser man att dom använder köttbuljong, Och buljong innehåller oftast glutamat och andra kemikalier.
Så frågan är vad för buljong dom använder.
Hemmagjord "riktig" buljong eller typ Knorr kemikalie buljong.
 
Drytech Field Meal

Va nere på Escape kajakcenter igår, och skulle köpa på mig lite Real turmat. Dom har varit jäkligt billiga och tagit 59kr för den tidigare. Nu var den helt slut. Och tydligen ska tillverkaren höja priset till 90kr!!! Någon som vet om detta stämmer? Så dom visste inte om dom skulle ta in maten igen! Passade på att beställa ett gäng för 65-69kr på Getout!

FM har motsvarande påsar fast gröna finns även som dygns portion, såg på en sida i sverige att dygnsportionerna kostar 330 kr, finns på tradera ganska ofta för ca 70 - 90 kr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.