rapadalen, södra sidan

har länge varit sugen på att gå rapadalens södra sida, från kåtokvagge till tielma, vilket ska vara synnerligen svår terräng men samtidigt storslagen natur. Jag har gått sträckan litnok till kåtokvagge,så den vet jag är enkel.

vore mycket intressant om någon har personlig erfarenhet av sträckan kåtokvagge-tielma och kan dela med sig av detta,

tack på förhand

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Speciellt

Vi gick denna sträcka för några år sedan pga att det var omöjligt komma över Sarvesjåkken. Vi kom ned från Lulihavagge och skulle vidare upp mot Smaila men blev tvunga att ta Rapadalen södra sidan ned till Kåtokjåkken.
I dag kul att ha gjort den sträckan men då var det inte kul......dels var det ösregn i flea dagar och så är själva terrängen jäkligt jobbig. Många djupa hålor i bland videsnåren, klippblock osv.... halkigt.
Eftersom det var så höga vattenflöden gick det inte att går längs med vattnet utan vi var tvungna att hålla oss till olika renstigar som rätt vad det var bara försvann. Det tog två hela dagar att ta oss ned till i höjd med radiomasten där vi gick upp på fjället. Risken att göra illa sig är stor om man inte tar det jäkligt lugnt.
Skulle inte göra om den sträckan idag OM det inte var möjligt gå efter stranden.......på sandbankarna osv...

Vi gick denna sträcka för några år sedan pga att det var omöjligt komma över Sarvesjåkken. Vi kom ned från Lulihavagge och skulle vidare upp mot Smaila men blev tvunga att ta Rapadalen södra sidan ned till Kåtokjåkken.
I dag kul att ha gjort den sträckan men då var det inte kul......dels var det ösregn i flea dagar och så är själva terrängen jäkligt jobbig. Många djupa hålor i bland videsnåren, klippblock osv.... halkigt.
Eftersom det var så höga vattenflöden gick det inte att går längs med vattnet utan vi var tvungna att hålla oss till olika renstigar som rätt vad det var bara försvann. Det tog två hela dagar att ta oss ned till i höjd med radiomasten där vi gick upp på fjället. Risken att göra illa sig är stor om man inte tar det jäkligt lugnt.
Skulle inte göra om den sträckan idag OM det inte var möjligt gå efter stranden.......på sandbankarna osv...

låter avskräckande och tilltalande på samma gång :)
om det tog er två hela dagar antar jag att ni måste ha stannat för vila, blev det under bar himmel eller går det att hitta några som helst tältplatser?

Jag gick en del av sträckan för två veckor sedan.
Jag kom från Luohttolahko via Noajdevagge ner till Sarvesvagge. Följde sedan Sarvesjåhkå ner till Rahpaädno och följde södra Rapadalen. Gick dock inte ända fram till Gådokjåhkå utan tog höjd vid Rapaselet och rundade Bielloriehppe. Fortsatte på 800-900 m nivån fram till bron över Gådokjåhkå.
Egentligen tycker jag nog att svårigheterna är något överdrivna, men har man som JOKKMOKK gått där i regn så förstår jag att det inte är någon trivsam vandring. Jag hade turen att ha strålande bra väder. Värsta biten för mig var just när jag rundade Bielloriehppe. Där kände jag igen JOKKMOKKS beskrivning. Stenblock, både små och stora, videdjungel och hål som man hade svårt att se p.g.a. den täta vegetationen. Här gällde det verkligen att bara "ta ett steg i taget".
Jag skulle gärna göra om vandringen, men i september då det förhoppningsvis är lägre vattenstånd, som gör det lättare att ta sig fram närmare Rapaselet.

/ Bertil

Hej,

har gått södra sidan vid två tillfällen, båda på hösten. Fantastisk vildmark, har aldrig mött andra vandrare på denna sträcka. Kan vara besvärligt vid dåligt väder, regn eller snöfall, speciellt vid passagen runt Bielloriepphe. Rekommenderas att ha gott om tid på sig om man skall genomföra denna vandring.

/ Levan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips