rapadalen, södra sidan

har länge varit sugen på att gå rapadalens södra sida, från kåtokvagge till tielma, vilket ska vara synnerligen svår terräng men samtidigt storslagen natur. Jag har gått sträckan litnok till kåtokvagge,så den vet jag är enkel.

vore mycket intressant om någon har personlig erfarenhet av sträckan kåtokvagge-tielma och kan dela med sig av detta,

tack på förhand
 
Speciellt

Vi gick denna sträcka för några år sedan pga att det var omöjligt komma över Sarvesjåkken. Vi kom ned från Lulihavagge och skulle vidare upp mot Smaila men blev tvunga att ta Rapadalen södra sidan ned till Kåtokjåkken.
I dag kul att ha gjort den sträckan men då var det inte kul......dels var det ösregn i flea dagar och så är själva terrängen jäkligt jobbig. Många djupa hålor i bland videsnåren, klippblock osv.... halkigt.
Eftersom det var så höga vattenflöden gick det inte att går längs med vattnet utan vi var tvungna att hålla oss till olika renstigar som rätt vad det var bara försvann. Det tog två hela dagar att ta oss ned till i höjd med radiomasten där vi gick upp på fjället. Risken att göra illa sig är stor om man inte tar det jäkligt lugnt.
Skulle inte göra om den sträckan idag OM det inte var möjligt gå efter stranden.......på sandbankarna osv...
 
Vi gick denna sträcka för några år sedan pga att det var omöjligt komma över Sarvesjåkken. Vi kom ned från Lulihavagge och skulle vidare upp mot Smaila men blev tvunga att ta Rapadalen södra sidan ned till Kåtokjåkken.
I dag kul att ha gjort den sträckan men då var det inte kul......dels var det ösregn i flea dagar och så är själva terrängen jäkligt jobbig. Många djupa hålor i bland videsnåren, klippblock osv.... halkigt.
Eftersom det var så höga vattenflöden gick det inte att går längs med vattnet utan vi var tvungna att hålla oss till olika renstigar som rätt vad det var bara försvann. Det tog två hela dagar att ta oss ned till i höjd med radiomasten där vi gick upp på fjället. Risken att göra illa sig är stor om man inte tar det jäkligt lugnt.
Skulle inte göra om den sträckan idag OM det inte var möjligt gå efter stranden.......på sandbankarna osv...

låter avskräckande och tilltalande på samma gång :)
om det tog er två hela dagar antar jag att ni måste ha stannat för vila, blev det under bar himmel eller går det att hitta några som helst tältplatser?
 
Jag gick en del av sträckan för två veckor sedan.
Jag kom från Luohttolahko via Noajdevagge ner till Sarvesvagge. Följde sedan Sarvesjåhkå ner till Rahpaädno och följde södra Rapadalen. Gick dock inte ända fram till Gådokjåhkå utan tog höjd vid Rapaselet och rundade Bielloriehppe. Fortsatte på 800-900 m nivån fram till bron över Gådokjåhkå.
Egentligen tycker jag nog att svårigheterna är något överdrivna, men har man som JOKKMOKK gått där i regn så förstår jag att det inte är någon trivsam vandring. Jag hade turen att ha strålande bra väder. Värsta biten för mig var just när jag rundade Bielloriehppe. Där kände jag igen JOKKMOKKS beskrivning. Stenblock, både små och stora, videdjungel och hål som man hade svårt att se p.g.a. den täta vegetationen. Här gällde det verkligen att bara "ta ett steg i taget".
Jag skulle gärna göra om vandringen, men i september då det förhoppningsvis är lägre vattenstånd, som gör det lättare att ta sig fram närmare Rapaselet.

/ Bertil
 
Hej,

har gått södra sidan vid två tillfällen, båda på hösten. Fantastisk vildmark, har aldrig mött andra vandrare på denna sträcka. Kan vara besvärligt vid dåligt väder, regn eller snöfall, speciellt vid passagen runt Bielloriepphe. Rekommenderas att ha gott om tid på sig om man skall genomföra denna vandring.

/ Levan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.